Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

Hallo,

Op zolder heb ik een houten A staan zodat de balken die het dak dragen "slechts" (2 keer ) 3 meter lang zijn om de totale bijna 6 meter te overspannen.

Ik zit te denken aan het plaatsen van een dakkappel en dan in zo'n houten A midden in een kappel niet echt een fraai gezicht.

De vraag is vrij eenvoudig: wat heb ik nodig om die 6 meter in één keer te dragen?

Ik denk dat het niet zo eenvoudig is om er slechts een balk te vervangen, want zeg 2/3 van de A blijft dan staan tenzij alle 2x3 meter balken worden vervangen door enkele balken.

Ik denk dat, om die 6 meter te overspannen in één keer zeer zware balken nodig zijn........

Zou ook graag de formules daarvoor willen zien als dat kan om een beetje te snappen en wat te leren natuurlijk.

Momenteel zijn de afmetingen van de huidige balken die dus 3 meter lang zijn 170 hoog en 55 mm breed.

Ik weet dat een constructeur dit moet gaan berekenen en dat ik een vergunning moet aanvragen: echter ik zou graag een idee willen krijgen wat me te wachten staat en of het wel een reeël is qua constructie en kosten.

Als laatste : het dak staat bijna onder 45 graden, weet dat niet exact.

Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank!

André

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

Kan je een korte schets maken (hoeft niet uitgebreid), visueel is iets makkelijker om je vraag te beantwoorden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

Als je de overspanning twee keer zo groot maakt, dan moet je rekenen op balken die ook twee keer zo hoog en twee keer zo dik zijn. Dus iets van 350 bij 100 mm.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

Als je de overspanning twee keer zo groot maakt, dan moet je rekenen op balken die ook twee keer zo hoog en twee keer zo dik zijn. Dus iets van 350 bij 100 mm.
Mee eens, maar de rol van die dakkapel is me nog niet duidelijk.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 47

Re: Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

da's een behoorlijke balk 35 cm hoog.... en 10 cm dik.

Ik zit te denken aan twee mogelijkheden:

1) het aantal balken bv verdubbelen zodat de druk per balk lager zal zijn, zodat ik bv 100x100 kan gebruiken

2) overgaan naar stalen I balken, vraag is dan welk profiel/afmeting heb ik dan nodig?

Met vriendelijke groet

Berichten: 232

Re: Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

Slechts een gedeelte van de "A" (spant) laten staan gaat niet.

Invloed op de dimensie hangt ook af van op welke manier nu wordt omgegaan met dubbele buiging (om sterke as en zwakke as) en hoe dat bij een nieuwe oplossing gedaan gaat worden. Denk aan:

- Combinatie gording + platte gording

- Gordingen doorkoppelen met staalstrip naar nokgording.

Lopen de gordingen (horizontale balken) door over de spanten en zijn deze 6 meter lang? Of zitten ze tussen de spanten en zijn het 2 losse gordingen van 3 meter?

Hebben we het over een zadeldak of een mansardekap (frans dak)?

Hoe groot zou voor jou het dakkapel moeten worden?

Voeg foto's toe van de huidige situatie!

In welke provincie woon je? Staat de woning aan de rand van een stad/dorp? Of staat overal rondom je woning bebouwing. Een dak met die dakhelling heeft het meest te verduren van wind en die kan soms best oplopen. Het kan nog weleens de vraag worden of een overspanning van 6 meter realistisch is, tenzij je met gelamineerd houten gordingen wil gaan werken.

Kun je niet beter 2 dakkapelen van ±3 meter maken?

Berichten: 47

Re: Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

Het kan nog weleens de vraag worden of een overspanning van 6 meter realistisch is, tenzij je met gelamineerd houten gordingen wil gaan werken.
het is een rijtjes huis in de bebouwde kom in de provincie Utrecht. Een gewoon schuin dak. In het midden van het huis staateen stalen constructie van 2 H balken ( voor en achter in het midden op de fundatie). In het midden van het huis is een kolom gemetseld op een fundatie waarop een stalen H balk rust die weer vast zit aan de staande H balken, voor zowel eerste als zolder. Bovenop de stalen constructie staat dan die Houten A.

Ik zal proberen een tekening te maken in Google Sketchup van de situatie, leuk klusje maar kost wel wat tijd, ik zal eerst de zolder uitwerken met de juiste maten en de schoorsteen

Want zoals ze in het Engels zeggen: "a picture is worth a thousand words".

Berichten: 54

Re: Welk balk voor dak 45 graden 6 meter breed?

Je hebt het hier over een tussenspant voor een gordingen kap.

Als je hier een deel van weghaalt krijgt de balk die dit moet opvangen een puntlast die bestaat uit het eigengewicht van het dak en de nuttige belastingen van sneeuw en wind. Hierdoor krijg je een kracht die zich ontbindt in een x en y richting.

De benadering van 2x maal de lengte is 2x maal de hoogte is wel erg simpel gedacht. Voor de sterkte van een balk gaat de lengte in het kwadraat voor de doorbuiging tot de 4de macht. Een beetje mechanica kennis is dus wel van belang.

Als je geen tussenwanden plaatst haaks op het dakvlak die de windbelasting opnemen kom je waarschijnlijk uit op een stalen balk wil je de constructiehoogte binnen de perken houden.

Neem contact op met een constructiebureau (ingenieursbureau) voor een passend advies.

Reageer