Solar in a jar

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Solar in a jar

Ik ben in het bezit van een weerstation. Dit weerstation heeft niet de mogelijkheid om een sensor aan te sluiten om de zonnestraling te meten. Veel gebruikers omzeilen dit probleem door het principe van een 'Solar in a Jar'. Dit principe is vrij eenvoudig. Plaats een tweede temperatuursensor in een afgesloten glazen pot. Als het onbewolkt is zal de temperatuur in de pot aanzienlijk hoger zijn dan de luchttemperatuur. Door het verschil te berekenen in lucht- en 'pot'-temperatuur kan bepaald worden of het bewolkt of onbewolkt is, oftewel zonnig of niet.

Dit principe is mij volledig duidelijk en verklaarbaar. Wat voor mij totaal niet verklaarbaar is, en waar ik tot op heden geen antwoord op heb kunnen vinden is het volgende verschijnsel: 's-nachts is bij een bewolkte hemel de temperatuur in de pot gelijk aan de luchttemperatuur, doch bij een onbewolkte hemel is de temperatuur in de pot enkele graden lager dan de lucht temperatuur. Op zich een handig verschijnsel om te kunnen bepalen of het helder dan wel bewolkt is. De oorzaak van de lagere temperatuur in de pot is voor mij echter totaal onverklaarbaar.

Wie kan mij dit verklaren, ik ben reuze benieuwd naar de oorzaak van dit verschijnsel.

Jos

Berichten: 12.262

Re: Solar in a jar

Eigenlijk gebeurt er snachts precies hetzelfde als overdag wanneer het onbewolkt is:

Overdag is de temperatuur in de pot hoger door instraling van zonlicht, waarvan de warmte niet goed weg kan door de pot.

Snachts is er sprake van uitstraling, en gebeurd er precies hetzelfde: er is wel uitstraling (net als overdag instraling), maar er kan geen warmte van de omgeving naar de sensor in de pot komen (net als die er overdag niet uit kan).

Uitstraling lijkt misschien niet zo intuitief, maar het is ook de reden dat het in de regel snachts veel minder afkoelt als het bewolkt is, en bijvoorbeeld de verklaring voor de extreme verschillen in dag- en nachttemperatuur in woestijnen.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Solar in a jar

Dank voor je uitleg. Het is me echter nog niet volledig helder.

Bij een heldere hemel overdag in de pot een hogere temperatuur door een groter instraling en het vasthouden van de warmte door de pot is mij duidelijk. Ook de grotere uitstraling in de nacht bij heldere hemel is mij volledig duidelijk.

Wat voor mij echter nog niet verklaard is is het feit dat er vanuit de pot bij heldere hemel een grotere uitstraling is dan bij bewolkte hemel. Dezelfde pot die overdag meer warmte vasthoud dan de omringende lucht, straalt in de nacht meer warmte uit dan de omringende lucht. Dat dit zo is is mij duidelijk, ik merk dit verschijnsel zeer regelmatig op, daarmee is voor mij nog niet verklaard waarom de pot meer warmte uitstraalt. Want als de pot overdag warmte vasthoud waarom in de nacht dan niet? Dat door uitstraling de temperatuur in de pot gelijk wordt aan de omringende lucht, duidelijk voor mij, maar de grotere uitstraling niet.

Jos

Berichten: 12.262

Re: Solar in a jar

Eigenlijk moet je het wolkendek gewoon zien als een grote spiegel (voor warmte). Tijdens een bewolkte nacht straalt er warmte van het oppervlak tegen de wolken, waar het terugkaatst richting grond. Die straling komt ook op de pot terecht waardoor deze opwarmt (of minder afkoelt, zo je wilt).

De situatie bij een koude nacht is dus feitelijk de 'normale': de sensor in die pot straalt warmte uit naar de hemel, maar dit wordt maar langzaam aangevuld doordat de pot warmtestromen als convectie en geleiding beperkt.

Het is dus niet zo dat de pot per se warmte vasthoudt: hij zorgt alleen voor een andere balans tussen geleiding, convectie en uitstraling, wat zowel in een hogere als een lagere temperatuur kan resulteren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Solar in a jar

Wat voor mij echter nog niet verklaard is is het feit dat er vanuit de pot bij heldere hemel een grotere uitstraling is dan bij bewolkte hemel.
Ik zou het een verbetering vinden als je duidelijk benoemt welk voorwerp in de pot instraling ontvangt en uitstraling uitzendt. Dat is de sensor, want in je beschrijving is er geen sprake van andere voorwerpen in de pot. Tijdens een onbewolkte nacht staat de sensor uit te stralen, terwijl hij van de onbewolkte hemel geen instraling terugkrijgt. De sensor wordt daardoor het koudste voorwerp in de pot, kouder dan de lucht. (Wat neerkomt op hetzelfde als wat Benm heeft gezegd).

Reageer