Springen naar inhoud

Hoe teken je een diode?

• Log in om te kunnen reageren

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2012 - 18:45

Hallo!

Ik moet een tekening maken met een diode.
Maar ik weet niet hoe ik deze moet tekenen.
Wel weet ik wat het symbool is, maar niet welke kant het 'pijltje' en welke het streepje op moet,
want ik heb verschillende metingen gedaan.
We hebben van - naar + gemeten (verkeerd om dus)

bij de ene is het van punt 1 naar punt 2 1,5V en 0A en van punt 2 naar 1 0,74V en 0,08A
maar dit moet dan denk ik omgedraaid zijn door van - naar plus, dat moet van + naar - worden, want zo loopt de stroom.

diodeee.png

dit is het symbool van de diode..
maar er is iets met de sperrichting, dan lijkt mij dat daar de stroom verminderd wordt, maar dan is de ampŤre dus wel...

Ik vraag me nu dus af of het pijltje richting punt 1 of punt 2 zit.
ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2012 - 18:58

bij de ene is het van punt 1 naar punt 2 1,5V en 0 A

0 A betekent dat er geen stroom loopt, en dat betekent dus dat de diode geen stroom doorlaat (in die richting) en dus in "sper"richting staat.

diode_eenrichtingsverkeer.png

't is een eenrichtingsverkeersweg voor elektrische stroom zeg maar. NB: volgens afspraak loopt elektrische stroom van + naar - door de stroomkring.

Zoals je ziet wijst de pijl in het diodesymbool de doorlaatrichting aan.

diode_lampje_brandt_niet.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2012 - 19:00

dus de pijl is van punt 2 naar 1, maar omdat ik het andersom heb gemeten dus van punt 1 naar 2?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2012 - 19:04

dus de pijl is van punt 2 naar 1, maar omdat ik het andersom heb gemeten dus van punt 1 naar 2?

Sorry, die uitdrukking kan ik niet volgen. wat betekent "van punt 1 naar punt 2".

bij de ene is het van punt 1 naar punt 2 1,5V en 0A

als je heirmee bedoelt dat punt 1 aan de plus zat en punt 2 aan de min van je voeding, (stroomrichting dus van 2 naar 1) dan staat de pijl van je diode van 1 naar 2 gericht (daar tegenin) want anders zou hij doorlaten.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2012 - 19:27

Ja, dat bedoel ik we hadden het verkeerd om aangesloten. Dus dan is het eigenlijk andersom gemeten, dus van 2 naar 1 ipv 1 naar 2.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 11:03

Dus dan is het eigenlijk andersom gemeten, dus van 2 naar 1 ipv 1 naar 2.

Omdat ik je omschrijving nog steeds niet begrijp kan ik het bevestigen noch ontkennen.
Een diode in sperrichting laat geen stroom door en dus staat er de volle batterijspanning over de diode, zoals er ook de volle batterijspanning over een geopende schakelaar zou staan.
In doorlaatrichting valt er blijkbaar 0,74 V over de diode, (en dus 0,76 V over de verbruiker waarmee de diode in serie staat). Dat is een redelijk normale waarde voor een siliciumdiode.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 maart 2012 - 11:30

bij de ene is het van punt 1 naar punt 2 1,5V en 0A en van punt 2 naar 1 0,74V en 0,08A

Als dat klopt is punt 2 dus de bovenste aansluiting in je plaatje, en punt 1 de onderste.

Maar het zou wel handig zijn als je vertelt wat je bedoelt met meten van 1 naar 2 of van 2 naar 1.
Nog handiger is als je een schema laat zien van de complete meetopstelling.

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 11:58

meting.png

We moesten overal achterhalen wat erachter zit.
Nu hebben we tussen AD en CD een diode gevonden
metingen waren:
van - naar +
spanning stroomsterkte van + naar -
AD 1,5 V 0A DA
CD 1,5 V 0A DC
DA 0,74 V 0,08A AD
DC 0,73 V 0,08A CD

Maar het is van - naar + en moet dus blijkbaar van + naar -

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 maart 2012 - 12:13

Nou ben ik toch tamelijk goed onderlegd in de elektrotechniek, maar dit is voor mij nog steeds geheimtaal.
Wat bedoel je met meten van plus naar min of van min naar plus?
Je kan beter zeggen: we hebben de plus van de batterij op A gezet en de min op D en toen hebben we .... volt gemeten.

Ik had gevraagd om de complete meetopstelling, maar de voltmeter en de amperemeter zie ik niet.
Kortom, graag nog concreter opschrijven wat je hebt gedaan.

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 12:17

We moesten uitzoeken wat er in een 'blackbox' zat, die dan voor iedereen anders was.
black_box.png

zo zag onze opstelling eruit...

met min naar plus bedoel ik dat we bij de bronspanning de draden verkeerdom hebben gedaan, de stroom eigenlijk verkeerd om hebben gemeten.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 13:31

met min naar plus bedoel ik dat we bij de bronspanning de draden verkeerdom hebben gedaan, de stroom eigenlijk verkeerd om hebben gemeten.

Dat heb je niet, want juist door eerst de ene kant op aan te sluiten en dan de andere kant op kom je erachter dat je met een diode te maken hebt.

girlyy.png

vraag is alleen waarom de spanning over de diode in de black box in de doorlaatrichting slechts 0,73 V is. Ergens moet dan nog een serieweerstand buiten die black box zitten. Was de bronspanning, of misschien beter uitgedrukt, de klemspanning, nog steeds 1,5 V toen er wel stroom liep?

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 13:55

Bij sommige meting ging de klemspanning (bronspanning) ook al hadden we hem op 1,5V ingesteld wel terug naar wat minder. We wisten niet hoe dit kwam, maar een diode is de ene kant op toch ook een weerstand?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 14:06

Bij sommige meting ging de klemspanning (bronspanning) ook al hadden we hem op 1,5V ingesteld wel terug naar wat minder. We wisten niet hoe dit kwam,

Dat betekent dat je bron (voedingskastje?) een inwendige weerstand heeft. Dat is normaal eigenlijk.

maar een diode is de ene kant op toch ook een weerstand?

ja, een diode heeft in de doorlaatrichting een weerstand. Maar als dat de enige weerstand in de kring is kan daar nooit maar de helft van de klemspanning over vallen.

Als de klemspanning ook daalde naar 0,75 V is alles verklaard met die inwendige weerstand van je bron. Zo niet, dan zou er nog ergens weerstand moeten zitten, dat zou dan misschien de contactjes van ej pennetjes en je ampŤremeter samen kunnen zijn. Gezien de gemeten stroomsterkte zou dŠn de totale weerstand in de kring (diode, inwendige weerstand. contactjes) samen een ohm of 15-20 geweest moeten zijn, waarvan dan de helft bij de diode te vinden is. (omdat daar ook de helft van de bronspanning valt).

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 15:44

De bronspanning daalde geloof ik hetzelfde als de spanningsmeter tussen de punten.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 17:04

In dat geval is de conclusie dus dat de inwendige weerstand van de spanningsbron ongeveer gelijk is aan de weerstand van de diode.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures