Effect zwaartekracht op bloeddruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Effect zwaartekracht op bloeddruk

Ik heb een vraag over het verband tussen zwaartekracht en bloeddruk. In het volgende tekstfragment wordt gesteld dat de bloeddruk aan het einde van een haarvat het grootst is in laagst gelegen lichaamsdelen. Daaronder laat ik een plaatje daarvan zien.
Aan het einde van het haarvat is de bloeddruk normaal ongeveer 20 mm kwik zodat door de hogere, wateraanzuigende kracht van de plasma-eiwitten voldoende vocht uit de weefsels wordt opgenomen. Als de bloeddruk aan het einde van het haarvat, door hartfalen, toeneemt naar bijvoorbeeld 22 mm kwik, wordt deze aanzuigende werking kleiner. Er blijft dan vocht in het weefsel achter. Het vocht hoopt zich op in het weefsel, en dit symptoom wordt oedeem genoemd. Oedeem treedt het eerst op in de laagst gelegen lichaamsdelen door de invloed van de zwaartekracht (figuur 5.15).
Afbeelding
Het effect van de zwaartekracht op de bloeddruk in het veneuze stelsel. In stand is de kolom bloed die op de vaten in de voet rust (de hydrostatische druk) meer dan een meter. Goed functionerende kleppen in de aders van de armen en de benen verhinderen het terugstromen van bloed dat door het spierpompmechanisme naar boven is gestuwd. Bij een verhoogd bloedvolume zal het water het eerst uittreden in de laagst gelegen lichaamsdelen.
Ik begrijp dit niet helemaal. Moet ik hieruit opmaken dat de de bloeddruk in lager gedeeltes het hoogst is? Maar waarom? De zwaartekracht is toch niet sterker in lagere lichaamsdelen dan in hogere? En hoe komen zij aan de waarde van "meer dan een meter"? Het verband ontgaat mij volstrekt.

Als iemand dit kan toelichten, bij voorbaat dank.

Berichten: 164

Re: Effect zwaartekracht op bloeddruk

Dit heeft meer te maken met een capillaire kolom. Om het eventjes heel simpel te zeggen kan je jezelf dit voorstellen als een grote bak met water (bv zwembad). Onderin heerst er meer druk op je omdat er dan een bepaalde kolom met water op je lichaam drukt. Dit is bij de bloedvaten ook zo.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Effect zwaartekracht op bloeddruk

hoe komen zij aan de waarde van "meer dan een meter"? Het verband ontgaat mij volstrekt.
Als je een stapel van twintig stoeptegels hebt maakt het ook heel wat uit of je hand tussen de bovenste twee tegels terechtkomt, of tussen de onderste twee. :)

In vloeistofdrukberekeningen wordt in de praktijk vaak gewerkt met de drukeenheid "meters vloeistofkolom". 10,3 m waterkolom en 0,76 m kwikkolom zijn allebei ongeveer 1 bar, dat wil zeggen, onderin een watervat van 10 m hoogte meet je een druk van ongeveer 1 bar, onderin een kwikkolom van 76 cm ook. Hoe dieper je in een vloeistofkolom gaat, hoe hoger de (hydrostatische) druk.
hydrostatica.png
hydrostatica.png (4.72 KiB) 644 keer bekeken
Als je bloed zou stilstaan zou je (staande) onderin je voeten een druk meten die ongeveer 1,7 "meter bloedkolom" hoger zou zijn dan boven in je hoofd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer