Theorema van torricelli

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

Theorema van torricelli

hallo,

ik ben bezig met het hoofdstuk ''theorema van torricelli''.

in onderstaand plaatje wordt een tank afgebeeld en de bedoeling is dat de snelheid wordt berekend waarmee de vloeistof de tank verlaat (snelheid in punt 2).
Naamloos.png
Naamloos.png (10.97 KiB) 323 keer bekeken
nu laten ze hier zien hoe de vergelijking van torricelli tot stand is gekomen.

wat ik niet snap is waarom ze p1=p2=0 stellen.

ik snap wel dat p1=0 want de druk bovenin de tank is gelijk aan de luchtdtuk (relatieve druk is dus 0).

maar kun je dan zeggen dat p2=0 omdat punt 2 ook buiten de tank ligt en dus gelijk is aan de luchtdruk?
Naamloos.png
Naamloos.png (6.27 KiB) 322 keer bekeken
Naamloos.png
Naamloos.png (48.67 KiB) 322 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Theorema van torricelli

ik vraag me af of er niet een drukfoutje staat: p1 = p2 klopt, of p1-p2 = 0 klopt ook, want dat volgt uit dat eerste.

Dat p1 en p2 gelijk zouden zijn aan 0 lijkt me wat vreemd, dit soort proefjes voeren we gewoonlijk niet uit in vacuüm. Wel vallen beide termen waarin p1 resp p2 voorkomen uit de vergelijking weg omdat ze gelijk zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: Theorema van torricelli

maar p1 is gelijk aan de atmosferische druk (relatieve druk is dan dus 0).

dus dan zou p1=p2=0 moeten kloppen?

maar ik vraag me af waarom p2=0?

is dat omdat p2 zich buiten de tank bevindt en daardoor gelijk is aan de luchtdruk is dus relatief 0 is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Theorema van torricelli

Het heeft geen nut om over relatieve druk te praten, daardoor wordt alles gewoon alleen maar mistiger. Al vul je in de vergelijking zowel voor p1 als p2 10 bar in, of 80 torr, of 11 atm, als ze inderdaad gelijk zijn vallen beide termen tegen elkaar weg, en anders hou je vanzelf het verschil over. Het is zinloos om tevoren al aftreksommetjes te gaan maken, dan kun je net zo goed de term met p1 uit de vergelijking weglaten en afspreken dat je voor p2 de relatieve druk t.o.v. p1 moet invullen.

de (buiten)drukken zijn op beide plaatsen (for all practical purposes) gelijk. Het hoogteverschil tussen de bovenkant en onderkant van het vat geeft geen significant verschil in luchtdruk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: Theorema van torricelli

dus de drukken zijn allebei gelijk omdat ze beiden buiten de tank liggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Theorema van torricelli

Laten we zeggen, omdat ze beide gelijk zijn aan de op dat ogenblik heersende luchtdruk, met een miniem, niet significant verschil vanwege het hoogteverschil. Barometers in de kelder en op zolder wijzen nagenoeg dezelfde druk aan. Het wordt een tikje anders als je vloeistofkolom een kilometer hoog zou zijn. maar ook dan stelt het drukverschil tussen p1 en p2 eigenlijk niets voor t.o.v. het drukverschil in de vloeistofkolom.

Waarom ze dan toch in de formule staan is omdat je ook omstandigheden kunt creëren waarin p1 en p2 significant ongelijk zijn. Een tank die leegloopt in een andere, afgesloten tank bijvoorbeeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: Theorema van torricelli

oke,

dan is het me duidelijk.

bedankt voor de uitleg.

Reageer