[Optica] doorzichtige lichtbron

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

[Optica] doorzichtige lichtbron

Ik was laatst in discussie met iemand die beweerde dat een lichtbron

doorzichtig kan zijn. Ik zelf denk dat dit niet klopt omdat op het moment

dat iets licht uitzend het zichtbaar word en je er dus niet meer doorheen kan kijken. Maar omdat ik niet heel erg veel verstand van natuurkunde heb zou ik graag jullie mening willen horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Optica] doorzichtige lichtbron

Ik geloof dat ik dwars door een kaarsvlam heen kan kijken, toch niet de minste lichtbron.

Bovendien, als er licht uitkan moet het er ook in kunnen (is trouwens niet perse waar!)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Optica] doorzichtige lichtbron

Ik geloof dat ik dwars door een kaarsvlam heen kan kijken, toch niet de minste lichtbron.


Ik heb de proef op de som genomen met een aansteker. Ik kan wel door het blauwe en onzichtbare gedeelte kijken, maar absoluut niet door het gele gedeelte. In principe is het blauwe gedeelte ook een lichtbron, dus in dat geval klopt de stelling. Of het ook mogelijk is met wit licht weet ik niet, zo'n goede aansteker heb ik niet. Maar het feit dat ik niet door het gele, maar wel door het blauwe gedeelte kan kijken duid er in ieder geval op dat het kleursafhankelijk is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Optica] doorzichtige lichtbron

Misschien niet zo zeer kleursafhankelijk, als wel intensiteitsafhankelijk. Ik wet niet of je zo'n speeltje in huis hebt, maar zo'n rood speelgoedlasertje zie je dwars door het gele gedeelte van een aanstekervlam heen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer