Springen naar inhoud

Brutoformules

• Log in om te kunnen reageren

Arclite

Arclite

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 14:58

Hallo,

Ik heb hier een vraag uit mijn scheikunde boek wat ik niet helemaal begrijp

Geef van de volgende stoffen de formule:
A:Aluminiumsulfide
B:IJzer(III) oxide
C:Lood(IV) oxide

Ik weet dat dit alle drie zouten zijn omdat ze een verbinding maken met een metaal en een niet-metaal
als ik verder in mijn scheikunde boek zoek naar metaalionen en negatieve ionen zie ik dat:
A:Aluminiumsulfide=Al^3+ en sulfide-ion:S^2-
B:IJzer(III) oxide=Fe^3+ en O^2-
C:Lood(IV) oxide=pb^4+ en O^2-

als ik naar de antwoordenboek kijk:
A:een zout bestaat uit Al^3+ en S^2- ionen in de verhouding 2:3, dus AL2 S3
B:IJzer(III) oxide bestaat uit Fe^3 en O^2- ionen het bepalen va de formule Fe2O3 gaat op de zelfde manier als A
C:tegenover een Pb^4+ ion komen twee O^2- ionen de formule wordt dus PbO2

Ik begrijp totaal niet hoe ze hier aan deze antwoorden komen zoals: ''in de verhouding 2:3, dus AL2 S3''
en hoe IJzer(III) oxide Fe2 O3 word
en dat Lood(IV) oxide opeens PbO2 word

zou iemand mij kunne uitleggen hoe ze aan deze antwoorden komen en hou ze aan de verhoudingen komen zoals A:''in de verhouding 2:3, dus AL2 S3''

Alvast bedankt,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 15:20

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 16:50

Ik weet dat dit alle drie zouten zijn omdat ze een verbinding maken met een metaal en een niet-metaal
als ik verder in mijn scheikunde boek zoek naar metaalionen en negatieve ionen zie ik dat:
A:Aluminiumsulfide=Al^3+ en sulfide-ion:S^2-
B:IJzer(III) oxide=Fe^3+ en O^2-
C:Lood(IV) oxide=pb^4+ en O^2-

Dit klopt! Verder moet je weten dat een eenheid aluminiumsulfide niet elektrische geladen is, die is met andere woorden neutraal.

Zoals je verder zelf al aangaf bestaat aluminiumsulfide uit positieve Fe3+ ionen en negatieve S2- ionen. Hoeveel moet je van elk nemen om een neutrale eenheid aluminiumsulfide te verkrijgen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Arclite

Arclite

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 16:52

dankje wel ik begrijp het nu :)

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 17:01

Ok, prima!

Nog ťťntje als controle: hoe schrijf je de brutoformule van het zout bestaande uit NH4+ ionen en SO42- ionen

Misschien ietsje moeilijker maar het principe blijft hetzelfde.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Arclite

Arclite

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 17:15

Ik denk dat dit:

So4(NH4)2 (s) ----> 2NH4^+(aq)+So4^2-(aq)

wordt.

Veranderd door Arclite, 03 maart 2012 - 17:26

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 17:33

Heel goed! :)

Slechts ťťn klein detail kan ik opmerken, normaal schrijf je eerst het positieve ion met daarachter het negatieve.

Je krijgt dus (NH4)2SO4(s) ../mods/chem/rightarrow.gif 2NH4+(aq) + SO42-(aq)

Maar zoals gezegd, dit is een detail.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 18:39

Waar het bij het opstellen van de verhoudingsformule van een zout om gaat is dat de som van de ladingen nul moet zijn. Neem als eenvoudig voorbeeld de verhoudingsformule voor natriumchloride. Dit is een zout dat is opgebouwd uit Na+- en Cl--ionen. Het Na+-ion heeft een lading +1 en het Cl--ion heeft een lading -1. De som van deze ladingen is precies 0, dus de verhouding tussen de ionen in je formule wordt dan 1:1. Je zet dus links Na en rechts Cl, wat de verhoudingsformule NaCl als de gevraagde verhoudingsformule oplevert.
Neem als ander voorbeeld de verhoudingsformule voor ijzer(III)oxide. Dit is een zout dat is opgebouwd uit Fe3+- en O2--ionen. Het Fe3+-ion heeft een lading +3 en het O2--ion heeft een lading -2. Als we uitgaan van 2 Fe3+-ionen met een totale lading van +6 hebben we nog 3 O2--ionen met een totale lading van -6 nodig, zodat de som van deze ladingen precies 0 is. De verhouding tussen de positieve en de negatieve ionen is dus 2:3, dus dit geeft Fe2O3 als de gevraagde verhoudingsformule.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Arclite

Arclite

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2012 - 13:46

Ik heb hier eigenlijk nog een vraag over
als je een formule van een zout moet maken zoals bijv,

(NH4)2SO4(s) --> 2NH4+(aq) + SO42-(aq)

Ik weet dat de verhoudingsformule van een zout ( bijv, (NH4)2SO4(s) ) altijd een vaste (s) stof wordt
maar hoe zit dat met de opbouw van de formule, de 2NH4+(aq) en de SO42-(aq) zijn deze ook altijd (aq) aqua
en zo ja geldt dit zowel voor enkelvoudige-ion opbouw en een samengestelde-ion opbouw.

alvast bedankt,

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2012 - 14:43

aq wil gewoon zeggen dat de ionen gehydrateerd/opgelost zijn door/in water. Het zegt dus niets over de soort ionen, of dit nu SO42-, Cl-, Na+ NO3- ionen zijn doet er niet toe.

Beschouw onderstaand voorbeeldje:

HCl ../mods/chem/rightarrow.gif H+(aq) + Cl-(aq)
HCl ../mods/chem/rightarrow.gif H+(az) + Cl-(az)

In de eerste reactievergelijking splitst HCl in H+ en Cl- in waterig milieu. In de tweede reactievergelijking daarentegen splitst HCl opnieuw in H+ en Cl-, maar dit keer wordt azijnzuur gebruikt als oplosmiddel i.p.v. water. De ionen zijn dus niet omgeven door H2O moleculen maar door azijnzuurmoleculen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures