Negatieve spanning?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Negatieve spanning?

Als bij een 6 V batterij de + pool is geaard, dan is de - pool - 9 V.

Ik begrijp niet hoe de spanning negatief kan zijn. Spanning is toch energie per coulomb?

Hoe moet ik me negatieve spanning voorstellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Negatieve spanning?

dat je met een 6V batterij een (plus of min) 9V potentiaal krijgt lijkt me sterk als je hem aan de aarde hangt. Typefout?

Het verschil is, (even uit de elektrica weg) jij staat op het aardoppervlak, je neemt dat aardoppervlak als referentiepunt en wenst een hoogteverschil van 25 m.

+ 25 m betekent dan een toren van 25 m hoog, - 25 m een put van 25 m diep.

in beide gevallen kun je een steen, eenvoudig door hem te laten vallen, eenzelfde snelheid geven.

Een negatieve versnelling is een vertraging. Een negatieve snelheid een snelheid achteruit. Een negatieve hoogte is dus een diepte. Een negatieve potentiaal een lagere potentiaal als de potentiaal op een punt dat we 0 noemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Negatieve spanning?

dat je met een 6V batterij een (plus of min) 9V potentiaal krijgt lijkt me sterk als je hem aan de aarde hangt. Typefout?
Yep :)
Jan van de Velde schreef:Het verschil is, (even uit de elektrica weg) jij staat op het aardoppervlak, je neemt dat aardoppervlak als referentiepunt en wenst een hoogteverschil van 25 m.

+ 25 m betekent dan een toren van 25 m hoog, - 25 m een put van 25 m diep.

in beide gevallen kun je een steen, eenvoudig door hem te laten vallen, eenzelfde snelheid geven.
Je bedoelt van de toren laten vallen en door de put laten vallen?
Een negatieve versnelling is een vertraging. Een negatieve snelheid een snelheid achteruit. Een negatieve hoogte is dus een diepte.Een negatieve potentiaal een lagere potentiaal als de potentiaal op een punt dat we 0 noemen.
Hm oké, dus je moet die -6 pool zien als een put die (bijv) 6 meter onder de grond zit...

Ik vind het nog steeds vaag, maar ik denk dat ik hiermee kan leven :) bedankt voor de uitleg.

Re: Negatieve spanning?

Het tekenverschil zit 'm in het onderscheid tussen het vrij komen van energie en het moeten toevoeren van energie wanneer een lading dat potentiaalverschil overbrugt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Negatieve spanning?

Het tekenverschil zit 'm in het onderscheid tussen het vrij komen van energie en het moeten toevoeren van energie wanneer een lading dat potentiaalverschil overbrugt.


Sorry, ik snap niet wat je bedoelt?


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Negatieve spanning?

Als je een gelijkspanningsbatterij hebt van 6 Volt, dan betekent dat dat er tussen de +pool en de -pool een spanningsverschil heerst van +6 volt

Als je de -pool stelt op 0 Volt, dan is de + pool +6 Volt

Als je de min pool stelt op +2 volt dan is de + pool +8 volt

Spanning +pool min spanning - pool moet altijd +6 volt zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Negatieve spanning?

aadkr schreef:Als je een gelijkspanningsbatterij hebt van 6 Volt, dan betekent dat dat er tussen de +pool en de -pool een spanningsverschil heerst van +6 volt

Als je de -pool stelt op 0 Volt, dan is de + pool +6 Volt

Als je de min pool stelt op +2 volt dan is de + pool +8 volt

Spanning +pool min spanning - pool moet altijd +6 volt zijn.
Thx, ik denk dat ik potentiaalverschil nu snap, zonder het begrip potentiaal te begrijpen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiaal -> onbegrijpelijk :) )

Als de minpool +2 volt is, en de pluspool +8 volt, mag je dan zeggen dat de elektronen beginnen met een energie van 8 joule/coulomb, en dat ze, wanneer ze bij (bijv) de spanningsbron aankwamen, 2 joule/coulomb hebben?

@Bartjes: sorry, maar ik ben niet verder gekomen met uw verwijzing :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Negatieve spanning?

Sorry, ik snap niet wat je bedoelt?
Ja, dat kan verwarrend zijn. Er is een verschil tussen potentiaal en spanning. Spanning is een potentiaalVERSCHIL.

Een batterij heeft een spanning van 12 V. (een verschil in potentiaal tussen beide polen).

Een spanning is een potentiaalVERSCHIL tussen twee punten,

Zoals ook een rivier een verval kan hebben van 50 m tussen twee punten A en B. Punt A kan dan een hoogte (t.o.v. zeeniveau bijv) hebben van +175 m, punt B heeft dan een hoogte van +125 m.

Het kan ook dat rijkswaterstaat bovenstrooms zijn nul-referentiepunt aanlegt. Punt A heeft, daarvandaan gemeten, dan een hoogte van bijvoorbeeld -80 m, punt B -130 m. Het verval tussen A en B verandert hierdoor echter niet, het water gaat ook niet ineens andersom stromen.

Bijvoorbeeld in Israël, water uit de zee van Galilea, op - (min) 216 m t.o.v. algemeen oceaanniveau, stroomt via de Jordaan naar de Dode Zee, op -415 m t.o.v. algemeen oceaanniveau.

In elektrische termen is de potentiaal van Galilea -215, de potentiaal van de Dode Zee -415, de spanning (het potentiaalverschil) tussen Galilea en de Dode Zee +200 , andersom gemeten tussen de Dode Zee en Galilea is de spanning -200.

Dus afhankelijk van waar je je aarde (per definitie potentiaal 0V) aansluit verandert de potentiaal op punten in je stroomkring, maar het potentiaalVERSCHIL tussen twee punten zal niet veranderen.

Een batterij van 12 V, aangesloten op 4 identieke serieweerstanden, in zwart de spanning (U, in volt) van de batterij, in rood de de potentialen (V, in volt) : rood.
potentiaal.png
potentiaal.png (17.16 KiB) 2939 keer bekeken


De potentiaal zou je dus de spanning t.o.v. het nulpunt kunnen noemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Negatieve spanning?

@ Jan van de Velde:

Wow, heel duidelijk! Het voorbeeld van de afstanden begrijp ik wel, maar ik kan het niet helemaal koppelen aan spanning, (vooral wat betreft het nulpunt).

Meten ze de spanning van de aarde t.o.v. het begin van de stroomkring (= potentiaal begin), en dan de spanning van de aarde t.o.v. het einde van de stroomkring? (= potentiaal eind) Het verschil tussen deze is dan de spanning die het apparaat levert.

Als dit zo is, dan val ik helaas weer terug op mijn vorige vraag: als de spanning van de aarde t.o.v. het begin van de stroomkring (= potentiaal) 0V bedraagt, dan kan deze toch niet nog verder omlaag....

Stel je hebt een blad papier: Dan teken je daar een lijn door en definieer je die al 'nulpunt'. Rechts van de lijn is positief, links van de lijn is negatief. Bij potentiaal kan ik me zoiets niet voorstellen, tenzij de elektronen de andere kant op bewegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Negatieve spanning?

Meten ze de spanning van de aarde
Die meten we niet, die (spanning, potentiaalVERSCHIL) is er niet. We stellen de potentiaal van de aarde op 0 V. Punt. Uit.

Alles wat je met die aarde verbindt, zonder dat er een weerstand tussen zit, heeft dan altijd een potentiaal van 0 V.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Negatieve spanning?

Stel je hebt een blad papier: Dan teken je daar een lijn door en definieer je die al 'nulpunt'. Rechts van de lijn is positief, links van de lijn is negatief. Bij potentiaal kan ik me zoiets niet voorstellen, tenzij de elektronen de andere kant op bewegen?
een elektron zal altijd worden aangetrokken tot een plaats die minder negatief is dan de plaats waar ze nu is.

vier elektronen losgelaten in hetzelfde elektrische veld, de lijn met de potentiaal "0" in het midden.
potentiaal2.gif
potentiaal2.gif (4.47 KiB) 2930 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Negatieve spanning?

Stel dat je een lading q van een punt 1. met potentiaal U1 naar een punt 2. met potentiaal U2 brengt.

Dan zijn er twee mogelijkheden:

A. De lading heeft door het potentiaalverschil (oftewel door de spanning) van zichzelf al de neiging van punt 1. naar punt 2. te bewegen. Dan zal er bij het bewegen van de lading van punt 1. naar punt 2. energie vrijkomen.

B. De lading verzet zich er door het potentiaalverschil (oftewel door de spanning) tegen om van punt 1. naar punt 2. te bewegen. Dan zal je er energie in moeten stoppen om die lading toch van punt 1. naar punt 2. te verplaatsen.

Dat is de reden dat we positieve en negatieve spanningen moeten onderscheiden. De gevallen A. en B. zijn immers natuurkundig verschillende situaties!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Negatieve spanning?

Bartjes schreef:Stel dat je een lading q van een punt 1. met potentiaal U1 naar een punt 2. met potentiaal U2 brengt.

Dan zijn er twee mogelijkheden:

A. De lading heeft door het potentiaalverschil (oftewel door de spanning) van zichzelf al de neiging van punt 1. naar punt 2. te bewegen. Dan zal er bij het bewegen van de lading van punt 1. naar punt 2. energie vrijkomen.

B. De lading verzet zich er door het potentiaalverschil (oftewel door de spanning) tegen om van punt 1. naar punt 2. te bewegen. Dan zal je er energie in moeten stoppen om die lading toch van punt 1. naar punt 2. te verplaatsen.

Dat is de reden dat we positieve en negatieve spanningen moeten onderscheiden. De gevallen A. en B. zijn immers natuurkundig verschillende situaties!
Verzet de lading zich omdat de potentiaal bij punt 2 groter is dan bij punt 1? Ik zie even niet in waarom die die neiging krijgt of zich verzet?

Re: Negatieve spanning?

Spanning is toch energie per coulomb?


Wat bedoel je hiermee? Mogelijk ligt daar een aanknopingspunt...

Reageer