Springen naar inhoud

Vloeistofsnelheid in een buis met verschillende diameters.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Roy8888

    Roy8888


  • >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 16:04

hallo,

ik had een vraagje over het volgende,
als ik een buis heb die een middellijn heeft van 0.2 meter en een eindje verderop gaat dezelfde buis over in een middellijn van 0.15m, dan gaat de vloeistof in het smallere deel sneller stromen (venturi effect).
mijn vraag is: hoe kan het eigenlijk dat vloeistof in een smalle doorgang sneller gaat stromen?
je zou toch eigenlijk denken dat je in het water meer weerstand ondervindt in het smallere gedeelte en daardoor langzamer zou stromen..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 maart 2012 - 17:22

Door elke dwarsdoorsnede van de buis moet toch per 1 seconde het zelfde volume water stromen.
Deze volumestroom is te berekenen met een simpele formule.

#3

Roy8888

    Roy8888


  • >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 18:27

Dat klopt,
Q=Aēv

Q= volumestroom
A= oppervlakte
v= snelheid

Maar ik vroeg me af hoe dat eigenlijk in elkaar zat dat wanneer het water sneller stroomt in een smallere doorsnede en dat dan ook de druk lager is.
Maar is idd logisch als je bedenkt dat hetzelfde
Volume door een kleinere doorsnede moet

#4

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 19:30

Een smalle uitlaat betekent inderdaad een hogere weerstand dan een brede uitlaat. De pomp zal een hogere druk (niet lager!) moeten ontwikkelen om het gegeven debiet door de buis met de smalle uitlaat te pompen.

#5

Roy8888

    Roy8888


  • >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 19:37

De pomp zal idd harder moeten pompen ( hogere druk).
Maar de druk Is lager in de buis met de kleine diameter als in de buis met de grote diameter ( venturi effect)

#6

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 21:20

Inderdaad is er binnen de smalle uitlaat sprake van een verlaagde druk (het Venturi-effect) maar daar merkt de pomp niets van. De drukverlaging van het Venturi-effect begint bij de voorkant van de uitlaat (in de stroomversnelling), en eindigt bij de achterkant van de uitlaat (in de stroomvertraging). De pomp heeft alleen te maken met de optelsom langs de stroombaan, en de optelsom van de drukdaling aan de voorkant en het drukherstel aan de achterkant is nul.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures