Maclaurinreeks

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 112

Maclaurinreeks

Hallo,

ik moet de maclaurinreeks berekenen van de volgende functie:

f(x) =
\(\int_0^x \! (sin(t))/t \, \mathrm{d} t\)
Ik dacht laat ik eerst de integraal uitwerken, maar dit lukt niet. Ik heb subsitutie en integration by parts al geprobeerd maar ik kom er niet uit. Ik mag toch niet zomaar zeggen dat de afgeleide van f(x), (sin(t))/t is? Vanwege de grenzen?

Of moet ik het helemaal anders aanpakken? Ik heb niet zo veel ervaring met maclaurinreeksen..

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Maclaurinreeks

Werk
\(\frac{\sin t}{t}\)
eens uit door de reeksontwikkeling van sin t te gebruiken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 112

Re: Maclaurinreeks

Werk
\(\frac{\sin t}{t}\)
eens uit door de reeksontwikkeling van sin t te gebruiken.


Sorry ik snap niet zo goed wat je bedoelt?

Berichten: 264

Re: Maclaurinreeks

Sorry ik snap niet zo goed wat je bedoelt?
Je kunt de functie eerst integreren en daarna de maclaurin reeks uitrekenen. Die volgorde kun je ook omdraaien -> eerst de maclaurin reeks van sin(t)/t bepalen (die van sin(t) en daarna delen door t) en die reeks integreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Maclaurinreeks

Sorry ik snap niet zo goed wat je bedoelt?
De hint van mathreak volgend, de maclaurin reeks van de sinus is:
\(\sin(x)=\sum_{k=0}^{+\infty} \frac{(-1)^{k}x^{2k+1}}{(2k+1)!}\)
(Zou je deze zelf kunnen opstellen?)

Als je dit gegeven gebruikt kan je de integrand splitsen.

Berichten: 112

Re: Maclaurinreeks

Dus als ik het goed begrijp, stel je eerst de maclaurinreeks van alleen sin(x) op, deze zet je op de plek van sin(x) in de integraal. Dan werk je de integraal uit, en dat is dan je maclaurinreeks?

Berichten: 112

Re: Maclaurinreeks

Dan krijg ik het volgende:
\(\frac{(-1)^{n}x^{2n+1}}{(2n+1)(2n+1)!}\)

Gebruikersavatar