Maclaurinreeks

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 112

Maclaurinreeks

Hallo,

ik moet de maclaurinreeks berekenen van de volgende functie:

f(x) =
\(\int_0^x \! (sin(t))/t \, \mathrm{d} t\)
Ik dacht laat ik eerst de integraal uitwerken, maar dit lukt niet. Ik heb subsitutie en integration by parts al geprobeerd maar ik kom er niet uit. Ik mag toch niet zomaar zeggen dat de afgeleide van f(x), (sin(t))/t is? Vanwege de grenzen?

Of moet ik het helemaal anders aanpakken? Ik heb niet zo veel ervaring met maclaurinreeksen..

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Maclaurinreeks

Werk
\(\frac{\sin t}{t}\)
eens uit door de reeksontwikkeling van sin t te gebruiken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 112

Re: Maclaurinreeks

Werk
\(\frac{\sin t}{t}\)
eens uit door de reeksontwikkeling van sin t te gebruiken.


Sorry ik snap niet zo goed wat je bedoelt?

Berichten: 264

Re: Maclaurinreeks

Sorry ik snap niet zo goed wat je bedoelt?
Je kunt de functie eerst integreren en daarna de maclaurin reeks uitrekenen. Die volgorde kun je ook omdraaien -> eerst de maclaurin reeks van sin(t)/t bepalen (die van sin(t) en daarna delen door t) en die reeks integreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Maclaurinreeks

Sorry ik snap niet zo goed wat je bedoelt?
De hint van mathreak volgend, de maclaurin reeks van de sinus is:
\(\sin(x)=\sum_{k=0}^{+\infty} \frac{(-1)^{k}x^{2k+1}}{(2k+1)!}\)
(Zou je deze zelf kunnen opstellen?)

Als je dit gegeven gebruikt kan je de integrand splitsen.

Berichten: 112

Re: Maclaurinreeks

Dus als ik het goed begrijp, stel je eerst de maclaurinreeks van alleen sin(x) op, deze zet je op de plek van sin(x) in de integraal. Dan werk je de integraal uit, en dat is dan je maclaurinreeks?

Berichten: 112

Re: Maclaurinreeks

Dan krijg ik het volgende:
\(\frac{(-1)^{n}x^{2n+1}}{(2n+1)(2n+1)!}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Maclaurinreeks

Dus als ik het goed begrijp, stel je eerst de maclaurinreeks van alleen sin(x) op, deze zet je op de plek van sin(x) in de integraal. Dan werk je de integraal uit, en dat is dan je maclaurinreeks?
yep. Over het algemeen geldt dat de afgeleide/primitive van de reeks van f(x) gelijk is aan de reeks van de afgeleide/primitieve van f(x). (Op enkele punten na, als de afgeleide op een bepaald punt niet bestaat, dan de reeks ook niet.)

Jouw reeks is juist, behalve dat je natuurlijk er nog een sommatie moet verzetten :)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: Maclaurinreeks

Oke bedankt!

Ik vind het alleen een beetje raar dat je eerst de reeks van sin(x) zoekt, en daarna pas deelt door x. Ik snap niet waarom dat zomaar mag.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Maclaurinreeks

Robert24 schreef:Oke bedankt!

Ik vind het alleen een beetje raar dat je eerst de reeks van sin(x) zoekt, en daarna pas deelt door x. Ik snap niet waarom dat zomaar mag.
omwille van de gelijkheid. Dat aan één kant oneindig veel termen staan verandert daar niets aan.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Maclaurinreeks

Nesta schreef:Dan krijg ik het volgende:
\(\frac{(-1)^{n}x^{2n+1}}{(2n+1)(2n+1)!}\)
Bij integreren is er een integratie constante, heb je er wel naar gekeken of die ook nul is zoals je hier aangeeft?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 112

Re: Maclaurinreeks

Bij integreren is er een integratie constante, heb je er wel naar gekeken of die ook nul is zoals je hier aangeeft?


Bij integreren trek je de ondergrens van de bovengrens af, dus dan valt de constante toch altijd tegen elkaar weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Maclaurinreeks

Bij integreren trek je de ondergrens van de bovengrens af, dus dan valt de constante toch altijd tegen elkaar weg?


het was inderdaad een "bepaalde" integraal
\( \int_0^x f(t) \, \mbox{d}t \)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Maclaurinreeks

Bij integreren trek je de ondergrens van de bovengrens af, dus dan valt de constante toch altijd tegen elkaar weg?
Als de cos ontwikkeling wordt verkregen uit de die van de sinus is de integratie constante geen nul.

Daarom is het altijd interesant om er naar te kijken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer