Springen naar inhoud

Hartfalen en oedeem

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 18:55

Een patiŽnt met hartfalen waarbij vooral de pompfunctie van de linkerhartkamer tekort schiet, staat oedeem van de onderbenen meer op de voorgrond dan oedeem in de longen.

Deze stelling is onjuist. Ik vraag mij echter af of je dit kan beredeneren of je dit gewoon moet weten. Oedeem treedt het eerst op in de laagst gelegen lichaamsdelen door de invloed van de zwaartekracht, dus de benen lijken aanvankelijk eerder kandidaat dan longen. Maar waarom heeft dan de gebrekkige pompfunctie van de linkerhartkamer meer effect op vochtophoping in de longen dan in de benen?

Bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 19:24

Deze vorm van decompensatio cordis kan leiden tot astma cardiale, ook wel bekender als 'vocht achter de longen'. Oorzaak van DC kan aan de bloedvoorziening liggen, waarbij je je moet voorstellen dat er te veel bloed in de longen achter blijft bij onvoldoende pompwerking van de linkerkamer.

Door de druk die zich opbouwt binnen het longweefsel zal vocht uit de longcapillairen worden gedrukt --> oedeemvorming. Ik vermoed daarnaast dat je er ook vanuit moet gaan dat je over een bedlegerige patiŽnt spreekt, de druk in de capillairen in het longweefsel neemt verder toe als deze patiŽnt plat ligt t.o.v. een lopende situatie...het antwoord is daarvoor de zwaartekracht, zoals je al aangeeft. Daarom leggen mensen met longoedeem nog wel eens wat extra kussen onder het hoofd, zwaartekracht zal op die manier een andere invloed uitoefenen op het lichaam waardoor er minder druk op thorax komt te liggen --> minder oedeemvorming --> minder klachten.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 23:02

(stelling:) Een patiŽnt met hartfalen waarbij vooral de pompfunctie van de linkerhartkamer tekort schiet, staat oedeem van de onderbenen meer op de voorgrond dan oedeem in de longen.

Volgens mij is deze stelling wťl juist.
De linkerkamer pompt het bloed (uit de rest van het lichaam) naar de longen. Als dat maar matig werkt zal er zeker geen overdruk met oedeem als gevolg in de longen ontstaan. Wťl wordt het bloed maar matig uit de rest van het lichaam "weggezogen" (omdat er minder goed weggepompt wordt). De onderbenen, het verst van het hart verwijderd en dus het moeilijkst om het bloed vandaan omhoog te pompen zijn dan eerste kandidaat voor oedeemproblemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 23:07

Volgens mij is deze stelling wťl juist.
De linkerkamer pompt het bloed (uit de rest van het lichaam) naar de longen.

Deze snap ik niet. De linkerkamer pompt toch het bloed via de aorta naar de rest van het lichaam, terwijl de rechterkamer het bloed via de longslagader naar de longen pompt?

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 23:10

De linkerkamer pompt toch het bloed via de aorta naar de rest van het lichaam, terwijl de rechterkamer het bloed via de longslagader naar de longen pompt?

Klopt.

De getallen 6 geven de longaders aan, die via 2 (linkerboezem), 9 (linkerkamer) en 8 (aortaklep) naar het lichaam worden gepompt. Getal 1 is de rechterboezem, 10 de rechterkamer en 13 de halvemaanvormige klep die het bloed via de longslagader naar de longen laat gaan:

Geplaatste afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2012 - 23:21

Deze snap ik niet. De linkerkamer pompt toch het bloed via de aorta naar de rest van het lichaam, terwijl de rechterkamer het bloed via de longslagader naar de longen pompt?

Excuus, mijn fout, links en rechts verwisseld. :)

Legenda bij afbeelding in bovenstaand bericht:

1. Rechter atrium (boezem), 2. Linker atrium, 3. Bovenste holle ader, 4. Aorta, 5. Longslagader, 6. Longader, 7. Mitralisklep, 8. Aortaklep, 9. Linker ventrikel (kamer), 10. Rechter ventrikel, 11. Onderste holle ader 12. Tricuspidalisklep, 13. Pulmonalisklep,

verbetering:

Volgens mij is deze stelling niet juist.
De linkerkamer pompt het bloed (uit de longen) naar de rest van het lichaam. Als dat maar matig werkt zal er waarschijnlijk geen overdruk met oedeem als gevolg in rest van eht lichaam ontstaan. Wťl wordt het bloed maar matig uit de longen "weggezogen" (omdat er minder goed weggepompt wordt). De longen zijn dan eerste kandidaat voor oedeemproblemen.

(note to self: schoenmaker, blijf bij je leest)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2012 - 23:41

Wťl wordt het bloed maar matig uit de longen "weggezogen" (omdat er minder goed weggepompt wordt). De longen zijn dan eerste kandidaat voor oedeemproblemen.

Nog een laatste vervolgvraag dan. Het bloed wordt minder goed "weggezogen", dus de bloeddruk aan het einde van de haarvat is te hoog? Dat is namelijk hoe ik heb begrepen dat oedeem ontstaat.

Geplaatste afbeelding

Als de bloeddruk aan het einde van het haarvat, door hartfalen, toeneemt naar bijvoorbeeld 22 mm kwik, wordt deze aanzuigende werking kleiner. Er blijft dan vocht in het weefsel achter. Het vocht hoopt zich op in het weefsel, en dit symptoom wordt oedeem genoemd.

Veranderd door Pizza Monster, 03 maart 2012 - 23:42

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2012 - 09:08

Nog een laatste vervolgvraag dan. Het bloed wordt minder goed "weggezogen", dus de bloeddruk aan het einde van de haarvat is te hoog? Dat is namelijk hoe ik heb begrepen dat oedeem ontstaat.

dat is ook hoe ik het begrijp:
http://nl.wikipedia....aliseerd_oedeem

cardiaal;
Het hart kan door een instroombelemmering, een uitstroombelemmering of een defecte pompwerking niet voldoende veneus terugvloeiend bloed verwerken. De veneuze druk stijgt en er treedt meer vocht uit het vaatstelsel. Er treedt oedeem op vooral van de onderbenen en de laagliggende delen van het lichaam.

Natuurkundig klinkt dit heel logisch, maar ik heb dit nooit vanuit een biologisch/medisch oogpunt bekeken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures