Stroomsnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Stroomsnelheid

Hallo,

een stuk tekst uit Samengevat natuurkunde:

stroomsterkte aantal coulomb dat per seconde de dwarsdoorsnede van een stroomdraad passeert -> 1 ampère = 1 coulomb/s = 1 C/s. Om een blijvende stroomsterkte te krijgen moet er een spanningsbron zijn èn een gesloten kring: een stroomkring. (Verwar stroomsterkte in C/s niet met stroomsnelheid in m/s).

In de situatie hiernaast geldt Ip=Iq, ondanks het feit dat er bij Q een grotere doorstroomopening is (de draad is daar dikker). De stroomsnelheid is bij P wel groter dan bij Q.

Stroomsnelheid.png
Stroomsnelheid.png (2.17 KiB) 679 keer bekeken
Ik zie niet in waarom de stroomsnelheid bij Q moet dalen. Ik snap dat hierdoor de stroomsterkte gelijk blijft.

Het is toch niet zo dat elektronen 'denken' van: we zijn nu per oppervlakte met meer, dus we hoeven ons minder te haasten?

Dus... is er een verklaring voor: groter oppervlak -> lagere stroomsnelheid?

(Ik ken/snap de formule niet bij Wiki-stroomsnelheid.. :)
\(v=\frac{Q}{A}\)
Al kan ik daar wel zien dat een groter oppervlak een kleinere snelheid met zich meebrengt.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stroomsnelheid

Dus... is er een verklaring voor: groter oppervlak -> lagere stroomsnelheid?
Langs elk punt in deze gesloten kring moeten elke seconde evenveel elektronen passeren.

nemen we een autoweg, 5 parallelle banen. we wensen dat er elke seconde 5 auto's passeren. Als een auto 20 m ruimte nodig heeft (zijn eigen lengte plus de afstand tot zijn voorligger, let even niet op verkeersveiligheid)) dan betekent dat dat elke auto een snelheid van 20 m/s moet hebben. Dan passeert er in elke baan elke seconde een auto, over heel de weg gemeten 5 auto's per seconde.

Verderop is een ongeluk gebeurd. Er is nog maar één baan beschikbaar. Als we toch de verkeersstroom (5 auto's per seconde) willen afvoeren via die ene baan en die afstand van 20 m willen handhaven, wat moet dan de snelheid van de auto's worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Stroomsnelheid

Langs elk punt in deze gesloten kring moeten elke seconde evenveel elektronen passeren.
Sorry, ik had mijn vraag niet heel duidelijk gesteld. Ik kom nu er nu achter dat ik eigenlijk wilde weten: waarom geldt in een stroomkring altijd dat er langs een punt elke seconde evenveel elektronen passeren? Wat ik dus bedoelde is: waarom moet per se de stroomsterkte gelijk blijven, en niet bijv. de stroomsnelheid?
Jan van de Velde schreef:nemen we een autoweg, 5 parallelle banen. we wensen dat er elke seconde 5 auto's passeren. Als een auto 20 m ruimte nodig heeft (zijn eigen lengte plus de afstand tot zijn voorligger, let even niet op verkeersveiligheid)) dan betekent dat dat elke auto een snelheid van 20 m/s moet hebben. Dan passeert er in elke baan elke seconde een auto, over heel de weg gemeten 5 auto's per seconde.

Verderop is een ongeluk gebeurd. Er is nog maar één baan beschikbaar. Als we toch de verkeersstroom (5 auto's per seconde) willen afvoeren via die ene baan en die afstand van 20 m willen handhaven, wat moet dan de snelheid van de auto's worden?
Die snelheid moet groter worden.

(sorry nogmaals voor de onduidelijk vraag :) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stroomsnelheid

waarom geldt in een stroomkring altijd dat er langs een punt elke seconde evenveel elektronen passeren?


Nemen we weer een autoweg, zonder afslagen. Langs punt A rijden elke seconde 5 auto's. Langs punt B een eind verderop rijden elke seconde maar drie auto's. Wat zou er na verloop van tijd op die weg gebeuren tussen de punten A en B?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Stroomsnelheid

Sorry, ik had mijn vraag niet heel duidelijk gesteld. Ik kom nu er nu achter dat ik eigenlijk wilde weten: waarom geldt in een stroomkring altijd dat er langs een punt elke seconde evenveel elektronen passeren? Wat ik dus bedoelde is: waarom moet per se de stroomsterkte gelijk blijven, en niet bijv. de stroomsnelheid?


Als in stuk 1 van de kring meer elektronen per tijdseenheid passeren dan in het andere stuk dan heb je de vraag (a) waar blijven de elektronen die wel door stuk 1 lopen, maar niet door stuk 2? en (b) waar komen die extra elektronen in stuk 1 vandaan, als ze niet uit stuk 2 kunnen komen? En nee, elektronen kunnen zich niet ergens verstoppen :)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Stroomsnelheid

Nemen we weer een autoweg, zonder afslagen. Langs punt A rijden elke seconde 5 auto's. Langs punt B een eind verderop rijden elke seconde maar drie auto's. Wat zou er na verloop van tijd op die weg gebeuren tussen de punten A en B?
Tussen die punten zullen de auto's van punt A moeten stilstaan.

Zal, om het verkeer normaal te laten lopen, de snelheid van de auto's in punt A of van de auto's in punt B aangepast moeten worden? (Ik denk punt B, anders zou het aantal auto's op de weg moeten afnemen...?)
Als in stuk 1 van de kring meer elektronen per tijdseenheid passeren dan in het andere stuk dan heb je de vraag (a) waar blijven de elektronen die wel door stuk 1 lopen, maar niet door stuk 2? en (b) waar komen die extra elektronen in stuk 1 vandaan, als ze niet uit stuk 2 kunnen komen? En nee, elektronen kunnen zich niet ergens verstoppen :)
Haha :) ja ik zie nu wel in dat het niet gaat, de stroomsterkte zal ergens aangepast moeten worden (in stuk 2 dan toch?)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Stroomsnelheid

de stroomsterkte moet overal gelijk zijn hé. Als ik jouw redenering moet volgen, dan krijg je een steeds grotere hoop auto's die voor punt B stilstaat.

Als je daarentegen overal evenveel auto's per keer doorlaat, is er geen probleem.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Stroomsnelheid

Typhoner schreef:de stroomsterkte moet overal gelijk zijn hé. Als ik jouw redenering moet volgen, dan krijg je een steeds grotere hoop auto's die voor punt B stilstaat.

Als je daarentegen overal evenveel auto's per keer doorlaat, is er geen probleem.
Ja je krijgt eerst een grote hoop auto's die voor punt B stil gaan staan, daarom zal of de snelheid bij punt B omhoog moeten of de snelheid bij punt A omlaag. Welke van de twee gebeurt in een stroomkring?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stroomsnelheid

geen van beide, of alletwee zo je wil.

Beschouw het maar als de ketting van je fiets, met de schakels als elektronen. Alle schakels moeten wel even snel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Stroomsnelheid

Dat is waar. Elektronen beschouwen als schakels is ook handig om dit principe te begrijpen :)

Reageer