Oefeningen: materie en straling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Oefeningen: materie en straling

Deze zittijd neem ik deel aan het centrale examencommissie in Brussel voor het vak uitbreiding fysica.

Uiteraard moet ik alles zelfstandig studeren en alle oefeningen zelf maken, ik heb dus geen hulp.

Bij de oefeningen van het deel materie en straling kan ik sommige niet maken.

Het gaat om de volgende oefeningen:

1)De afstand tussen 2 protonen is 1,2 . 10−15 m? Met welke kracht stoten ze elkaar af?

2)De verbrandingswarmte van steenkool is 30 . 106 J/kg.

Hoe groot is de verbrandingsenergie wanneer je 1 g steenkool verbrandt? (tip: massa wordt omgezet in

energie)?

Wanneer steenkool verbrandt, blijft er massa over. Die massa is natuurlijk kleiner dan de massa van de

steenkool omdat een groot deel is omgezet in energie. Hoeveel ton steenkool zou je moeten verbranden

om een restmassa te hebben die maar 1 gram verschilt van de massa verbrande steenkool?

3) Ca heeft een atoommassa van 43, 958770 u. Hoeveel energie is er nodig om 1 neutron te

verwijderen uit de kern?

4) Rn (massa 220,011401 u) transmuteert door a -verval naar Po (massa 216,001790 u). Hoe groot is de kinetische energie van het a-deeltje?

Kan iemand me aub daarmee helpen, ik heb geprobeerd om ze op te lossen, maar ik weet niet welke formules ik moet gebruiken enz. In de cursus wordt dat ook niet uitegelegd :s

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Oefeningen: materie en straling

Laten we de oefeningen één voor één aanpakken.
1)De afstand tussen 2 protonen is 1,2 . 10−15 m? Met welke kracht stoten ze elkaar af?
Welke kracht zorgt voor deze afstoting?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 18

Re: Oefeningen: materie en straling

De sterke kernkracht houdt de deeltjes bij elkaar en de elektromagnetische kracht is de afstotende kracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Oefeningen: materie en straling

Wat houdt je dan tegen de wet van Coulomb te gebruiken?
\(F_C = k \cdot \frac{q_1 \cdot q_2}{r^2}\)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 18

Re: Oefeningen: materie en straling

Bedankt! maar ondertussen heb ik wel de oplossingen kunnen vinden. De formules die ik moest gebruiken vond ik pas in het volgende hoofdstuk van elektriciteit. Dus mijn vragen zijn nu opgelost.

Berichten: 336

Re: Oefeningen: materie en straling

De sterke kernkracht houdt de deeltjes bij elkaar en de elektromagnetische kracht is de afstotende kracht.
Het zal vast niet het idee zijn van het examen, maar ik ben toch benieuwd:

Doet de sterke kernkracht nog niets op deze afstand?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 18

Re: Oefeningen: materie en straling

Ik begrijp je vraag niet zo goed.

Berichten: 336

Re: Oefeningen: materie en straling

De sterke kernkracht is inderdaad een interactie tussen quarks, die er voor zorgt dat het proton niet uiteen kan vallen in losse quarks. Echter, deze interactie zou ook plaats moeten vinden tussen de quarks van de twee verschillende protonen. Kortom, het zou ook de aantrekkingskracht tussen de twee protonen moeten beinvloeden.

Nu is bekend dat de sterke kernkracht erg snel minder wordt bij toenemende afstand. Echter 1 femtometer is een behoorlijk kleine afstand. Vandaar dat ik me afvroeg of bekend is klassiek gezien hoe groot de aantrekkingskracht door de sterke kernkracht is voor twee protonen op 1 femtometer afstand.

Ik bedoelde dit eigenlijk te stellen als vraag aan iedereen die dit forum leest, aangezien het ver voorbij middelbare school nivea gaat. (Het denk ik ook voorbij bachelor natuurkunde niveau.)
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer