Springen naar inhoud

Ruis bij spectrofotometer bij wit licht

• Log in om te kunnen reageren

SophieR

SophieR

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2012 - 14:14

Beste,

Ik moet een practicum voorbereiden dat handelt over de spectrofotometer. Nu vragen ze waarom de gemeten intensiteit niet constant is bij verschillende golflengtes als je tussen de spectrofotometer en de lamp niets plaats.
Ik heb wat opgezocht maar verder dan volgende oorzaken kom ik niet, kan er iemand mij helpen?

- door stof en vingerafdrukken waardoor de lichtbundel anders valt
- strooilicht
- hangt af van medium
- had ik gevonden op een forum: als de spectrum volledig vlak zou zijn dan zou de lichtbron een oneindig vermogen hebben, wat niet kan.

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2012 - 14:25

het is vooral je lichtbron: deze zend polychromatisch licht uit, en de intensiteit i.f.v. de golflengte verschilt.
This is weird as hell. I approve.

SophieR

SophieR

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2012 - 14:42

het is vooral je lichtbron: deze zend polychromatisch licht uit, en de intensiteit i.f.v. de golflengte verschilt.

Als de lamp polychromatisch licht (wit licht) uitzendt moet het dan toch ook alle kleuren met dezelfde intensiteit reflecteren? Dat is dan toch niet echt een oorzaak van het feit dat de intensiteiten niet dezelfde zijn voor alle golflengten of versta ik het verkeerd?
Alvast bedankt

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2012 - 15:28

Als de lamp polychromatisch licht (wit licht) uitzendt moet het dan toch ook alle kleuren met dezelfde intensiteit reflecteren? Dat is dan toch niet echt een oorzaak van het feit dat de intensiteiten niet dezelfde zijn voor alle golflengten of versta ik het verkeerd?
Alvast bedankt

de intensiteiten van de verschillende golflengten hoeven niet gelijk te zijn om wit licht te geven hoor. Hier zie ene plaatje van het spectrum dat een Wolframlamp uitzend: http://zeiss-campus....ampsfigure1.jpg
This is weird as hell. I approve.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2012 - 23:45

Overigens is een verschil in intensiteit bij verschillende golflengtes iets anders dan ruis.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

SophieR

SophieR

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2012 - 12:25

Overigens is een verschil in intensiteit bij verschillende golflengtes iets anders dan ruis.

Ja inderdaad en ik denk dat ze in mijn practica nota's de ruis bedoelen. Maar volgens mij liggen de stofdeeltjes in de lucht dan aan de basis van dat probleem.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2012 - 13:09

Ik zou eerder, of in ieder geval: ook, aan elektronische ruis denken.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures