Spotprent koude oorlog

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Spotprent koude oorlog

Ik heb een vraag over de bijgevoegde spotprent van Fritz Behrendt over de koude oorlog.

Voor zover ik kan zien, zitten Reagan en (met bril, zonder wijnvlek?) Gorbatsjov aan de onderhandelingstafel. De soldaten boven hen zijn allebeide slachtoffer van de strijd tegen de asmogendheden tijdens WO II. Ik zie alleen niet de directe relatie tussen de slag bij Pearl Harbor en de Duitse inval in Rusland met de vredesonderhandelingen rond 1985. In wat voor een manier heeft dit zgn. 'Oude trauma' invloed gehad op de vredesonderhandelingen? En wat is de mening van de tekenaar?

Het enige dat ik kan bedenken is dat de tekenaar zich wellicht verbaast over dat de VS en de SU tegenover elkaar zijn komen te staan, terwijl ze 'aan dezelfde kant' vochten tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Wat zijn jullie ideeën hierover?
Bijlagen
Het_oude_trauma_03_03_2012a.jpeg
Het_oude_trauma_03_03_2012a.jpeg (225.82 KiB) 1462 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Spotprent koude oorlog

Verplaatst naar geschiedkunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 289

Re: Spotprent koude oorlog

De Japanse aanval op Pearl Harbor en de Duitse aanval op de Sovjetunie waren allebei verrassingsaanvallen waar de VS en USSR niet direct op konden reageren.

In 1985 bestond de angst voor een verrassingsaanval ook (of nog steeds). De VS en USSR hadden daarom een uitgebreid kernwapenarsenaal opgebouwd waarmee een directe reactie gegarandeerd kon worden. (Second-strike capability en Mutually Assured Destruction). Probleem daarbij was dat hoe groter het arsenaal van de ander was, hoe groter het eigen arsenaal moest zijn (en omgekeerd); al eind jaren '60 zijn de VS en USSR daarom gaan praten over (onder andere) wederzijdse beperking en vermindering van het arsenaal. Sindsdien zijn er regelmatig gesprekken geweest voor verdere verminderingen. (SALT- en START-verdragen).

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Spotprent koude oorlog

 
 
Voor zover ik kan zien, zitten Reagan en (met bril, zonder wijnvlek?) Gorbatsjov aan de onderhandelingstafel.
Naar mijn mening is de rechtse persoon een Engelsman en geen Rus. (Zie het parlement gebouw / Big Ben rechts onderin) 
 
Na wat "onderzoek" ben ik het volgende tegengekomen:
 
Het kan Neville Chamberlain zijn. Waardoor de uitspraak "Het Oude Trauma" zou kunnen slaan op het Verdrag van München. Dit aangezien Chamberlain ( op 28 mei 1937, Prime Minister ) en zijn partij in die tijd een grote rol heeft gespeeld bij de besprekingen tussen Frankrijk/Het Verenigd Koninkrijk en Hitler (September 1938).
 
Ik kan zo snel niet echt terugvinden of er na de invallen van Duitsland en Pearl Harbor nog besprekingen zijn geweest tussen Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, mocht ik dit alsnog tegenkomen zal ik deze post editen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Spotprent koude oorlog

Vincent_91 schreef: Zie het parlement gebouw / Big Ben rechts onderin)
 
 
Dat lijkt mij niet op de Big Ben hoor. De Big Ben heeft geen ster  op de punt van het dak.
 
Het lijkt me eerder deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Plein#mediaviewer/File:Moscow_-_Red_Square.jpg
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Spotprent koude oorlog

Het Kremlin inderdaad, nu zie ik het ook. Was even afgeleidt door de klokken.
 
Mijn welgemeende excuses voor de onjuiste info  :oops:

Volgens mij slaat deze hele spotprent "gewoon" op het feit dat de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten een beetje terughoudend waren over het beginnen van een 3e oorlog wegens voorbije gebeurtenissen. (Pearl Harbor / Invallen Rusland)
 
Dit zou dus een spotprent zijn die betrekking heeft op de Koude Oorlog. (Zie ook de raket in het midden van de tafel)

Berichten: 87

Re: Spotprent koude oorlog

Het zou handig zijn wanneer de prent gedateerd werd.
 
In zijn algemeenheid wil de prent uitbeelden dat zowel de USSR als de USA met een beroep op gebeurtenissen uit het verleden allereerst aandacht schenken aan hun eigen veiligheid en dat (eenzijdige) ontwapening geen haalbare kaart is voor beide partijen. In dat opzicht is de prent vrij tijdloos.
 
Mogelijk slaat de prent op de ontmoeting tussen Reagan en Gromyko in september 1984 toen Reagan en Gromyko (op dat moment even secretaris-generaal) beiden de Verenigde Naties toespraken en enkele dagen later elkaar ontmoetten in Het Witte Huis. Een van de zaken die toen volop op de agenda stonden was het plan van de USA om het defensiebudget aanzienlijk te verhogen met 'Star Wars' uitgaven. De USA wilde onder geen beding deze plannen voor een ruimteschild opgeven (en daarmee mogelijk first-strike capability realiseren en een aantasting van de mutual assured destruction) terwijl de USSR wanhopig probeerde te voorkomen een niet te betalen nieuwe wapenwedloop te moeten aangaan. (voorstel tot verbod op testen ruimtewapens)
(ik zie in de figuur tegenover Reagan niet direct het uiterlijk van Brezhnev noch dat van Gorbatchev maar meer dat van Gromyko. Brehznev was tijdens het presidentschap van Reagan 1981-1989 in feite al volledig uitgeschakeld door ziekte en overleed in 1982 en Gorbatchev trad als secretaris-generaal in 1985 aan.)

Reageer