Springen naar inhoud

Schuifweerstand

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2012 - 17:38

Een schuifweerstand kun je gebruiken als regelbare weerstand en als spanningsdeler.
Schuifweerstand.png
In mijn boek staat:

Schuifweerstand als regelbare weerstand:
staat S bij A: lamp brandt op volle sterkte (6,0V);
staat S bij B: lamp brandt zwak; I kan niet 0A worden

Schuifweerstand als spanningsdeler:
staat S bij A: lamp brangt op volle sterkte (6,0V);
staat S bij B: lamp is uit; I(lamp) is dan 0A

Ik begrijp niet waarom bij de regelbare weerstand de lamp zwak brandt, en bij de spanningsdeler de lamp geheel uit is.
Kan iemand mij dat uitleggen? :)
(Ik zie trouwens wel waarom bij de regelbare weerstand I niet 0A kan worden; er is op zich nog wel een normale stroomsterkte, alleen de spanning is heel erg laag bij de lamp)

Veranderd door aminasisic, 04 maart 2012 - 17:40

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 maart 2012 - 17:43

Wat is de spanning over de lamp als de schuif van de spanningsdeler bij B staat?

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2012 - 18:04

Sorry, geen idee... of extreem hoog of extreem klein...
Als de schuif bij B staat, is de weerstand maximaal van de schuif.
Schuifweerstand_bij_B.png
Nu staat er over het blauwe stuk een weerstand van bijna 0 Ohm.
R=U/I
Maar hoe weet je nu of de spanning heel klein wordt van het blauwe stuk, of juist de stroomsterkte heel groot?
(Als ik het van het blauwe stuk weet, dan weet ik het ook van het lampje :))

Veranderd door aminasisic, 04 maart 2012 - 18:05

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2012 - 18:56

Nu staat er over het blauwe stuk een weerstand van bijna 0 Ohm.

helpt het om de rechtse situatie zó te bekijken:

amina.png

Tussen C en B zien we twee parallelweerstanden, neem voor je "blauwe draad" 0,0001 ohm als weerstand aan, voor het lampje 10 ohm. Bereken de vervangingsweerstand van dit parallelstukje CB.

Neem voor de weerstand die hiermee in serie staat een waarde van 12 ohm aan. Bereken de totaalweerstand (vervangingsweerstand) van heel de schakeling, vervolgens de totale stroomsterkte (Ibron).

Bereken nu de spanningsval over AC, resp. over CB

Hoeveel spanning staat er dus over het lampje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2012 - 19:39

[quote name='Jan van de Velde' post='722166' date='4 March 2012, 18:56']Tussen C en B zien we twee parallelweerstanden, neem voor je "blauwe draad" 0,0001 ohm als weerstand aan, voor het lampje 10 ohm. Bereken de vervangingsweerstand van dit parallelstukje CB.[/quote]
Bericht bekijken
Neem voor de weerstand die hiermee in serie staat een waarde van 12 ohm aan. Bereken de totaalweerstand (vervangingsweerstand) van heel de schakeling,[/quote]
totaalweerstand: Bericht bekijken
vervolgens de totale stroomsterkte (Ibron).[/quote]
Bericht bekijken
Bereken nu de spanningsval over AC, resp. over CB[/quote]
Bericht bekijken
Hoeveel spanning staat er dus over het lampje?[/quote]
0V dus...
Even een opmerking:
door de afronding had ik voor de vervangingsweerstand een iets hogere waarde, waardoor de totale weerstand nét iets hoger hoger uitkwam. De totale stroomsterkte komt dan een klein beetje lager uit. De spanning over AC is dan net iets kleiner dan in de werkelijkheid. Als meer meer significante cijfers wordt gewerkt, komt er bij de spanning over CB wel een hele kleine waarde uit i.p.v. 0.

Veranderd door aminasisic, 04 maart 2012 - 19:40

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2012 - 19:45

Je hebt nu op een heel uitgebreide wijze :) aangetoond wat er gebeurt in het geval van kortsluiting.

Het lampje staat kortgesloten, voert dus nauwelijks stroom en zal dus zeker niet gaan gloeien.

Dit is ook niet handig met de afronding, want nu is LaTeX

A difference that makes no difference is no difference. Rv is trouwens ongeveer gelijk aan Rdraadje, niet aan Rlampje
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2012 - 20:16

[quote name='Jan van de Velde' post='722179' date='4 March 2012, 19:45']Je hebt nu op een heel uitgebreide wijze :) aangetoond wat er gebeurt in het geval van kortsluiting.

Het lampje staat kortgesloten, voert dus nauwelijks stroom en zal dus zeker niet gaan gloeien.[/quote]

[quote name='Jan van de Velde' post='722179' date='4 March 2012, 19:45']A difference that makes no difference is no difference.[/quote]
It still is to me :)
Als ik zo vrij mag zijn, zo zie ik het:
In de werkelijkheid nadert het voltage van de lamp 0; dit komt omdat de weerstand van de draad ook een weerstand is.
Op papier beschouw je de weerstand van een (dunne) draad (in ieder geval op middelbareschoolniveau) nagenoeg altijd als 0V.
Hierdoor komt er o.a. te staan: Bericht bekijken
Rv is trouwens ongeveer gelijk aan Rdraadje, niet aan Rlampje[/quote]
Ja, sorry, klopt, typefout!

Veranderd door aminasisic, 04 maart 2012 - 20:31

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2012 - 23:21

It still is to me :)

als je dan aandringt: de weerstand van dat stukje draad is niet eens oneindig klein, zo spannend wordt het echt niet. Als je lengte en doorsnede opmeet, en de soortelijke weerstand van het draadmateriaal opzoekt in een tabellenboek en dan de weerstand van je stukje draad berekent kom je uit op iets kleins, niet op iets oneindig kleins. Maar wel zó klein dat het in het niet valt bij de meetfouten die je maakt. Enerzijds wordt natuurkunde daar spannend omdat er allerlei marginale effecten een wezenlijke invloed beginnen te krijgen. Maar anderzijds, voor de vraag of het lampje zal branden of niet, en zo niet, waarom dan niet, tja, als je daarover doorgaat, verwacht dan meewarige blikken :) . Want als je eenmaal begint te delen door 0 en zo, dan krijgen de wiskundigen in de club de neiging om autootjes met fors gebouwde mannen in witte pakjes te laten aanrukken.

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2012 - 18:34

Sorry, had niet door dat ik aandrong :)
Ik heb antwoord op mijn vraag gekregen; bedankt :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures