Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Moderators: jkien, Xilvo

Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Ik heb een forum opgezet over vakbondsstrijd. Zie:

http://organising.yourbb.nl/

Op het moment wordt dit forum nauwelijks bezocht en ik heb er nu ook niet zo veel tijd voor. Maar ik ben wel van plan dit forum over enige tijd weer nieuw leven in te blazen.

Een probleem waar ik nu mee zit is dat zich steeds nieuwe mensen aanmelden die medicijnen en goksites willen promoten. Omdat het forum daar niet voor bedoeld is, laat ik deze mensen niet toe. Maar ze blijven het proberen, zodat ik iedere week weer een stuk of wat van die gasten moet verwijderen.

Hoe pak je zoiets aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

De enige manier waar ik zo direct op kom is om in het registratieformulier iets te voorzien dat bots niet zouden kunnen beantwoorden. Zie captcha, google misschien ook eens naar alternatieven.

edit: ik zie dat phpBB dat standaard voorziet, maar aangezien dat vrij populaire forumsoftware is, zal de captcha die daar gebruikt wordt al wel achterhaald zijn.

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Xenion schreef:De enige manier waar ik zo direct op kom is om in het registratieformulier iets te voorzien dat bots niet zouden kunnen beantwoorden. Zie captcha, google misschien ook eens naar alternatieven.

edit: ik zie dat phpBB dat standaard voorziet, maar aangezien dat een vrij populaire software is voor fora zal de captcha die daar gebruikt wordt al wel achterhaald zijn.
Denk je dat het geen echte mensen zijn, maar een programma dat zich steeds onder andere namen aanmeldt?

Dat zou best eens kunnen - hoe kan ik dat natrekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Goh ik ben me er wel degelijk van bewust dat er vreemde mensen op het internet zitten, maar random fora uitzoeken om daar dan op te registreren en dan een bericht posten naar een louche site lijkt mij nogal tijdrovend.

Om dat te controleren zou je het browse-gedrag van die 'user' moeten analyeren. Ik geloof dat dit crawlers zijn en die hebben een specifiek gedrag. (bv volgorde waarin paginas bezocht worden, hoe lang ze op een pagina blijven)

(Ik denk dat phpBB standaard de crawlers van Yahoo en Google kan herkennen.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Deze forumbeheerder heeft dat rigoreus aangepakt.

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Deze forumbeheerder heeft dat rigoreus aangepakt.


Ik ben dus niet de enige! Ik zou de online registratie inderdaad tijdelijk uit kunnen zetten, totdat ik weer serieus met mijn forum aan de slag ga. Komt tijd, komt raad...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Deze forumbeheerder heeft dat rigoreus aangepakt.
Niet zeker of je sarcastisch bent, want echt geslaagd zou ik dat niet noemen.

Wat de admin op dat forum voorstelt (een mail sturen met verzoek tot registratie) zal zeker werken, maar is een 'hoge drempel' voor nieuwe leden. Mensen doen niet graag veel moeite om een account aan te maken.

Admin controle op nieuwe users is wel een optie (best wel een aparte mailbox voor voorzien). Nieuwe gebruikers moeten na registratie dan wachten op goedkeuring. Natuurlijk kan je niet steeds het verschil zien tussen een echt account en dat van een bot.

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Admin controle op nieuwe users is wel een optie (best wel een aparte mailbox voor voorzien). Nieuwe gebruikers moeten na registratie dan wachten op goedkeuring. Natuurlijk kan je niet steeds het verschil zien tussen een echt account en dat van een bot.


Dat heb ik nu al, en de ongewenste gasten verraden zich ook onmiddellijk door naar een website voor medicijnen of gokken te linken, door berichtjes over medicijnen of gokken ter goedkeuring aan te bieden, en door motto's over medicijnen of gokken te kiezen. Ik gooi ze er al vanaf voordat ze het forum hebben kunnen bevuilen. Het probleem is alleen dat ik voortdurend bezig ben om zulke ongewenste aanvragen af te wijzen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Niet zeker of je sarcastisch bent, want echt geslaagd zou ik dat niet noemen.
Niet sarcastisch bedoeld.

Ook niet echt een probleem volgens mij want het gaat om een forum met relatief weinig deelnemers waarvan sommigen er al jaren zitten. En weinig nieuwe aanmeldingen, behalve dan die spammers.

Berichten: 12.262

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Zo'n captcha werkt best hoor, bijvoorbeeld recaptcha. Nadeel daarvan is dat ze de laatste tijd voor mensen ook lastig leesbaar zijn, maar altijd nog minder werkt dan mailtjes gaan sturen en dergelijke. Zaak is vooral om je forum -bovengemiddeld- lastig te maken voor spambots, die gaan dan wel ergens anders proberen te registeren :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Je kan ook een vraag in je registratie formulier invullen. Iets simpels zoals 'wat is de kleur van een sinasappel?' zolang mensen 'oranje' invullen mag je er gerust van uit gaan dat het echte mensen zijn en geen spambots..
"Meep meep meep." Beaker

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Dank voor alle tips. Ik zal ze straks uitproberen. Maar eerst kunnen we hier misschien iets mee:
spam_a.JPG
spam_a.JPG (53.9 KiB) 1165 keer bekeken
spam_b.JPG
spam_b.JPG (38.4 KiB) 1165 keer bekeken
Dit zijn de gegevens van een ongewenste gast die zich vandaag heeft aangemeld.


Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

Ik heb net een captcha ingesteld. Nu maar eens kijken of het helpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe voorkom je ongewenste aanmeldingen op een eigen forum?

De nederlandstalige versie (met eigen interpretatie) daarvan heb ik hier gepost. De beste optie die je hebt is de Vraag en antwoord CAPTCHA. Verzin een vraag die uniek is voor jouw forum en die niet 1-2-3 googlebaar is, maar iedere forumbezoeker wel kan verzinnen. Dat werkt veel beter dan een visuele CAPTCHA zoals je die nu hebt, aangezien spambots die tegenwoordig eenvoudig kunnen oplossen (en daarmee dus eigenlijk redelijk waardeloos zijn).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer