Glas maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Glas maken

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een site gevonden waar een beschrijving stond om op chemische manier glas te maken.

Klik hier voor de site.

(klik voor de beschrijving op het plaatje van het glas met vloeistof erin, dan 'syntheses' en vervolgens op 'glas')

De proef gebruikt een mengsel van lood(II)oxide, boorzuur en zinkoxide dat sterk verhit moet worden.

Deze stoffen lood(II)oxide, boorzuur en zinkoxide worden gebruikt in plaats van silicium, omdat er op deze manier niet zo'n hoge temperaturen bereikt hoeven te worden en de proef dus met een brander uitgevoerd kan worden.

Na een beetje research heb ik gevonden dat deze proef in principe met een brander mogelijk is, al staat nergens beschreven welke temperatuur uiteindelijk bereikt moet worden.

1) Zou iemand dat weten? Het is natuurlijk wel belangrijk om te weten of de gewenste reactietemperatuur überhaupt wel gehaald kan worden met een brander.

Verder heeft onze TOA ons laten weten dat het lood(II)oxide er niet is, maar wij hebben wel een mengsel van lood(II)oxide en lood(IV)oxide op school.

2) is dit mengsel te scheiden, zo ja, hoe?

3) Als dit niet te scheiden is, heeft het lood(IV)oxide dan invloed op onze proef?

Bij voorbaat dank,

Reinier en Niels

Berichten: 1.816

Re: Glas maken

Een gemiddelde potterbakoven levert de gewenste temperatuur ervoor. Blijft wel de vraag over het loodoxide, dat is nogal omstreden.
LiA

Berichten: 4

Re: Glas maken

Hoeveel °C is dat dan?

Berichten: 1.816

Re: Glas maken

Ligt er aan wanneer je meet.
LiA

Berichten: 4

Re: Glas maken

Het mengsel van de metalen en het zuur moet zo sterk verhit worden zodat het een glasachtige vloeibare gelei vormt. Ik moet alleen weten hoe sterk deze verhitting moet zijn (in °C), zodat ik kan nagaan of een bunsenbrander wel de gewenste temperatuur bereikt :) .

Berichten: 1.816

Re: Glas maken

Een Bunsenbrander kan maar een klein deel laten smelten en hoewel heet genoeg is ie ook plaatsgebonden met de vlam.

Een Pottenbakkersoven gaat tot ca 1100 gr C, meer dan genoeg om gemiddeld allerlei soorten van glas te kunnen smelten. Tenzij het Siliciumoxide % erg hoog is, dan heb je hogere temperaturen nodig.

Voor de rest is het je mengsel die de smelttemp. bepaalt. Meestal ergens rond de 700-800 gr .

Kijk eens op Wiki. Glas, eutecticum enz zijn goede zoektermen.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Glas maken

De vraag aan welke temperaturen gedacht moet worden is samengevoegd met de vragen omtrent de kwaliteit van het gebruikte loodoxide. Dit soort dingen houden we overzichtelijker als ze samen staan.

moderator.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer