Uiterste grenstoestanden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Uiterste grenstoestanden

Goedemiddag,

In de eurocode zijn 3 groepen omschreven waarmee je de uiterste grenstoestand kunt uitrekenen, hierbij vroeg ik me af wanneer gebruik je nu welke formule en waarvoor?

dus:

groep A: EQU;

groep B: STR/GEO

groep C: GEO

en dan gaat eht vooral om groep A, waarom berekenen we die nou eigenlijk & wat doe je met het antwoord?

Mvg,

Cbouwstudent

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Uiterste grenstoestanden

EQU: nagaan of er voldaan is aan evenwicht. Een doorlopende ligger kan bijvoorbeeld niet opneembare reactiekracht

STR/GEO: nagaan van de weerstand van de elementen. Factoren voor belastingen

GEO: reductiefactoren op de grondparameters.

Zie hier
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 13

Re: Uiterste grenstoestanden

jhnbk schreef:EQU: nagaan of er voldaan is aan evenwicht. Een doorlopende ligger kan bijvoorbeeld niet opneembare reactiekracht

STR/GEO: nagaan van de weerstand van de elementen. Factoren voor belastingen

GEO: reductiefactoren op de grondparameters.

Zie hier
goedemorgen,

bedankt voor je antwoord, maar stel dat ik dan EQU heb uitgerekend. Wat is dan de bedoeling wat ik met het antwoord doe? want daar komen we niet uit?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Uiterste grenstoestanden

Je moet voor het geval EQU bijvoorbeeld nagaan of het einde van een doorlopende ligger niet naar boven zou kunnen liften.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 13

Re: Uiterste grenstoestanden

Je moet voor het geval EQU bijvoorbeeld nagaan of het einde van een doorlopende ligger niet naar boven zou kunnen liften.
Bedankt voor het antwoord, daarnaast heb ik nog een laatste vraag! Ken jij misschien een site waar ik voorbeelden kan vinden hierover? Rekenvoorbeelden, hoeft niet per se uitgewerkt te zijn!

Mvg,

Berichten: 13

Re: Uiterste grenstoestanden

CBouwStudent schreef:Bedankt voor het antwoord, daarnaast heb ik nog een laatste vraag! Ken jij misschien een site waar ik voorbeelden kan vinden hierover? Rekenvoorbeelden, hoeft niet per se uitgewerkt te zijn!

Mvg,
En daarnaast heb ik nog een vraag:

Stel dat ik deze uitgerekend heb, dan zegt EC 0 toetsing EQU grenstoestand:

Ed,dst is kleiner of gelijk aan Ed,stb

waarin Ed,stb = de rekenwaarde van het stabiliserend belastingseffect.

Maar hoe reken ik deze waarde dan uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Uiterste grenstoestanden

Kan je een specifieker voorbeeld geven?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 13

Re: Uiterste grenstoestanden

Kan je een specifieker voorbeeld geven?
Stel dat ik dit door wil rekenen volgens EQU toestand, om te kijken kantelt. PB = aanname voor mijn part neem je 5KN, gaat me nameljk meer om het principe!

zie bijlage!
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (77.59 KiB) 870 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Uiterste grenstoestanden

Je zal voor elke mogelijke UGT combinatie moeten nagaan of er niet opneembare reactiekrachten zijn. (Als we veronderstellen dat het linkser steunpunt enkel druk kan opnemen kan de constructie dus met de klok mee kantelen

Probeer eens wat combinaties uit met de factoren. Heel eenvoudig kan je al zien dat Qk tussen de twee kolommen een gunstig effect heeft. Indien dit een variabele last is wordt deze dus met 0 vermenigvuldigd)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer