Berekenen koelcapaciteit bij lasmachine

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 17

Berekenen koelcapaciteit bij lasmachine

Hallo,

Ik moet een koelkring ontwerpen voor een lasmachine omdat deze onpraktisch en versleten is. Het gaat hier over een grote rollasmachine die stalen platen aan elkaar last aan de ingang van een walstuig. De koeling zal in serie langs de 2 laskoppen lopen en langs een transformator. De gegevens van het koelen zijn door de jaren op het bedrijf verloren geraakt en dus moet ik uitgaan van de gegevens die ik zelf opgemeten heb en zou ik graag hieruit de nodige koelcapaciteit berekenen. Hier heb ik dus moeite mee.

De situatie:

Nu: omdat de oude installatie stuk is wordt er nu gekoeld met leidingwater dat nadien in de riool verdwijnt. hieronder de gegevens:

T(steek): 10°C

Q: 1l/min

p: 1 bar

T(retour): 50°C (bij 5 lassen op korte tijd)

Ontwerp: Het moet een compacte koelgroep zijn, ik had gedacht aan een reservoir van 50l, een stuart-pomp RG4000, buizen met binnendiameter 14.9mm (buizen van 1/2") en een totale lengte van ongeveer 12m.

De gegevens die ik hierbij wil gebruiken:

T(steek): 25°C

Q: 20l/min

p: 0.5bar

T(retour): ??

Ik heb zelf al enkele berekeningen gemaakt, maar vrees dat ze niet kloppen want ik kom onmogelijke waarden uit.

via deze formule: Q=m.c.(T2-T1) heb ik trachten te berekenen wat bij mijn ontwerp T(retour) zou zijn door Q1 gelijk te stellen aan Q2, maar ik twijfel of dit zo moet en of ik het juist heb gedaan.

Kan iemand helpen? Het is dus de bedoeling om uiteindelijk de nodige koelcapaciteit in mijn ontwerp te weten te komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Berekenen koelcapaciteit bij lasmachine

Je bent niet erg duidelijk.
Ik heb zelf al enkele berekeningen gemaakt, maar vrees dat ze niet kloppen want ik kom onmogelijke waarden uit.

via deze formule: Q=m.c.(T2-T1) heb ik trachten te berekenen wat bij mijn ontwerp T(retour) zou zijn door Q1 gelijk te stellen aan Q2, maar ik twijfel of dit zo moet en of ik het juist heb gedaan.
Wat is Q1 en Q2 ? Het lijkt me overigens dat het doel van het systeem is dat de Tretour beneden een bepaalde maximale toegestane waarde moet blijven en je daarop de benodigde Q baseert, niet andersom.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 17

Re: Berekenen koelcapaciteit bij lasmachine

Je bent niet erg duidelijk.Wat is Q1 en Q2 ? Het lijkt me overigens dat het doel van het systeem is dat de Tretour beneden een bepaalde maximale toegestane waarde moet blijven en je daarop de benodigde Q baseert, niet andersom.


Q1 en Q2 is telkens de hoeveelheid warmte. Dus dit is recht evenredig met de nodige koelcapaciteit dus stel ik deze bij de 2 situaties gelijk om tot een evengrote koelcapaciteit te bekomen als er nu is (of toch, zo redeneerde ik), Want het probleem is juist dat de waarde die Tretour moet hebben of dus de koelcapaciteit niet terug te vinden is. Daarom wou ik uitgaan van de huidige koeling en zorgen dat de koeling die ik ontwerp minstens dezelfde koelcapaciteit heeft.

Daarom stel ik de hoeveelheid warmte dus gelijk.

Berichten: 12

Re: Berekenen koelcapaciteit bij lasmachine

De antwoorden op uw vragen staan waarschijnlijk op de volgende paginas:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... pic=121459

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... pic=121902

Berichten: 12

Re: Berekenen koelcapaciteit bij lasmachine

...of toch een deel.

T(steek nu) is een constante. (Het doet er niet aan toe of dat dat water opgewarmd wordt, de temperatuur van het nieuwe water dat er in de koelgroep gaat, blijft 10°C.)

T(steek ontwerp) is een variabele. (Het water dat er ingaat is warmer als het al juist gebruikt is om het systeem af te koelen.)

Hoe dat dat berekend moet worden weet ik niet echt maar hoe dat dat zo goed mogelijk gedaan kan worden, weet ik dan weer wel:

Als het een compacte koelgroep moet zijn omwille van het gewicht dan zou ik zeker voor aluminium koelvinnen kiezen. (Aluminium is licht en 1 van de beste warmtegeleiders.)

Er kan dan best een warmtegeleidende stof tussen de koelvinnen en de buizen of wat er dan ook gekoeld moet worden, aangebracht worden.

De naam ben ik kwijt. Ik dacht dat de naam koelpasta of koelerpasta was maar ik vind dat niet direct terug. In het Engels is de naam thermal grease:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_grease

Deze pagina bevat nog nuttige tips.

Dit is in sommige computerwinkels en elektronicazaken te koop.

Een leverancier hiervan in Nederland:

http://www.misco.nl/Search/Keyword/Thermal%2bPaste

Als er elektriciteit is dan zou ik ventilators op die koelvinnen zetten.

Ik zet wel eens een ventilator op het koelelement van mijn diepvriezer en in dat geval wordt de tijd dat die erover doet om water in te vriezen gedeeld door minstens 6. (In mijn geval gaat het koelen dus meer dan 6 keer zo snel met een ventilator erop.)

Als er weinig elektriciteit is dan kan er gebruik gemaakt worden van het venturi-effect.

Als er geen elektriciteit aanwezig is dan kan er gebruik gemaakt worden van het feit dat warme lucht stijgt en van de beweging van de lasmachine. (De koelvinplaten kunnen dus best verticaal met de lengte in de richting van de beweging van de lasmachine geplaatst worden zodat er zoveel mogelijk lucht doorstroomt.)

Bij het reservoir is het belangrijk dat het warm water langs boven binnenstroomt en het gekoelde water langs onder wegstroomt omdat er anders het gevaar bestaat dat het opgewarmde water direct terug in het systeem verdwijnt zonder eerst af te koelen. (Vooral bij een dun, hoog reservoir bestaat dit gevaar.)

Hoe meer oppervlakte dat dit reservoir heeft ten opzichte van het volume, hoe efficiënter dit zijn werk zal uitvoeren.

Dit voorbeeld kan best met de binnenste buizen verticaal geplaatst worden:

http://www.helpinaflash.com/images/Idea ... ansfer.jpg

(De vlammen zijn vanzelfsprekend niet gewenst bij deze toepassing.)

Voor meer inspiratie kan er nog gezocht worden op heat transfer, heat exchanger en boiler.

Ik heb zelf al wat berekend en ik wil nog wel meerekenen maar er ontbreekt daarvoor nog 1 groot gegeven:

Hoe lang is "een korte tijd" precies (bij 5 lassen op korte tijd).

Een ander gegeven dat ontbreekt, is hoe hard en snel dat het reservoir afkoelt maar daar kan ik nu niet moeilijk over doen want dat is min of meer hetgeen dat we zoeken...

P.S.: Ik kan er zelf nog niet mee overweg maar deze site heeft speciale software om wiskundige formules en berekeningen mee weer te geven.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... met-latex/

Als die berekeningen van u gepost worden dan wordt de fout waarschijnlijk op 1, 2, 3 gevonden.

Reageer