Black box iets fout.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Black box iets fout.

Voor school moesten wij uitzoeken wat er in onze 'blackbox' zat, dat heb ik al eerder gepost, nu waren wij eruit wat er inzat, maar het blijkt nog niet helemaal te kloppen... vandaar dat ik nog wat vraagjes heb.
schakeling_2.png
schakeling_2.png (38.75 KiB) 293 keer bekeken
Dit is de tekening van onze schakeling, nu blijkt dat er maar 1 diode in hoort te zitten en maar 1 lampje en verder dat de stroom niet in kringetjes loopt zoals tussen BG, BF en BE,, dus daarover moesten wij nog nadenken...

Van die diode, zou het kunnen dat als die diode tussen CD zit en er een draadje tussen AC, je dus een diode meet die er niets is, omdat het allemaal verbonden is? En daardoor zit die diode er niet, maar je meet hem wel, want er is wel een complete aansluiting, tussen AD.

Verder zou er een lampje weg moeten en misschien ook wel een weerstand, de ene weerstand hebben wij al weggehaald tussen GE, want daar meet je eigenlijk gewoon tussen GF en FE en dan dat bij elkaar namen we aan.

Alleen tussen BG, BE, BF moet nog wat niet kloppen... ook al hebben we daar allemaal de eigenschappen gemeten voor de weerstand of de lampjes, nu zat ik te denken misschien dat alleen BF klopt, daardoor zit er al een weerstand ten opzichte van BG en BE en het loopt niet in een kringetje.... -> dan moet denk ik tussen BG en BE een draadje zitten, anders loopt daar helemaal geen stroom en kun je natuurlijk ook geen weerstand meten.

Ik hoop dat iemand kan bevestigen of mijn gedachtes (kunnen) kloppen of een goede aanvulling of tip heeft!

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Black box iets fout.

Alles zou kunnen.

Maar als we niet weten wat je allemaal gemeten hebt tussen alle punten dan is het simpelweg onmogelijk om te gaan oordelen of de verbeteringsvoorstellen die je nu doet überhaupt ergens op slaan.

er is dus eigenlijk een complete tabel met alle waarnemingen nodig

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] [/td][td]Ubron[/td][td]Uklem[/td][td]I[/td][td]…etc[/td][/tr][tr][td]AB[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]AC[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]AD[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]AE[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]AF[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]AG[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]BA[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]BC[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]BD[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]etc. enz[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]..[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr]</table>

en eerder is het weinig zinvol om allerlei veronderstellingen hier voor te leggen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Black box iets fout.

ik werk samen met haar.

het viel ons ook op dat:

-de weerstand tussen FE groter is dan de weerstand tussen BF

-de weerstand tussen FG groter is dan de weerstand tussen BG

beide met ongeveer dezelfde volt

dit kan toch niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Black box iets fout.

Marloeske schreef:..//..

dit kan toch niet?
Blijkbaar wel, anders zou je dat niet waarnemen :)

Nu een kwestie van uitpuzzelen hoe je dat wat je waarneemt kloppend maakt met wat er tussen al die contacten in die box zit verstopt. Maar dat ga je niet voor elkaar krijgen aan de hand van wat losse opmerkingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Black box iets fout.

dit zijn de resultaten:

resultaten

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Black box iets fout.

Van – naar spanning (in V)

AC 0,02 V

CA 0,02 V

BE 1,13 V

EB 1,1 V

BF 0,58 V

FB 0,56 V

BG 1,02 V

GB 1,05 V

DA 0,74 V

AD 1,5 V (!)

DC 0,73 V

CD 1,5 V (!)

EF 1,1 V

FE 1,1 V

EG 1,2 V

GE 1,2 V

FG 1,06 V

GF 1,06 V

van – naar stroomsterkte

AC 3 A

BE 0,022 A

BF 0,09 A

BG 0,022 A

CA 3 A

DA 0,08 A (*)

DC 0,08 A (*)

EB 0,017 A

EF 0,016 A

EG 0,01 A

FB 0,09 A

FE 0,0165 A

FG 0,021 A

GB 0,022 A

GF 0,021 A

Dit zijn alle metingen (degene die iets anders aangaven dat onze bronspanning, 1,5V en iets anders dan 0A, we hebben dus overal tussen gemeten, alles wat er niet bijstaat is dus 0A of 1,5V. het spijt me maar het lukt me niet ze in een tabel te zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Black box iets fout.

[attachment=9732:gegevens...eerstand.jpg]

Dit hebben wij ook nog berekend voor de lampjes en de weerstanden.
Bijlagen
gegevens_natuurkunde_bereken_weerstand.jpg
gegevens_natuurkunde_bereken_weerstand.jpg (288.16 KiB) 294 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Black box iets fout.

het spijt me maar het lukt me niet ze in een tabel te zetten.
Voor je eigen overzicht en het vervolg van dit topic mogelijk toch wel handig.

exceltabellen naar php-bbcode voor wetenschapsforum

Ik garandeer persoonlijk de veiligheid van de excel-macro die je daar vindt.

We kunnen dan de tabel eenvoudig meekopiëren naar volgende reacties, aanvullen met een kolommetje conclusies etc. Misschien de omgekeerden (bijv AC en CA) naast elkaar plaatsen.

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] [/td][td]Ubron[/td][td]Uklem[/td][td]I...[/td][td].[/td][td]Ubron[/td][td]Uklem[/td][td]I...[/td][td]…etc[/td][/tr][tr][td]AB[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] BA [/td] [td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]AC[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] CA [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr]</table>

Terugkopiëren naar excel lukt hiervandaan ook voor eenvoudig bewerken.

De tabel kun je dan vervolgens ook zó in je verslag plakken als je het handig en overzichtelijk aanpakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Black box iets fout.

Het lukt me niet met die macro's krijg stap 3 niet.

Maar kunt u uit deze tabellen niet afleiden of het kan kloppen?

Ik hoop dat u mij nog kunt helpen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Black box iets fout.

Het lukt me niet met die macro's krijg stap 3 niet.
Dat is vreemd. Welke excel-versie gebruik je?

Als je wel de boel in excel hebt staan, voeg dat bestand dan eens in een bijlage toe?

Als we dit niet overzichtelijk maken komt er van deze discussie ook niks terecht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Black box iets fout.

Ik heb excel 2007, maar als ik op uitvoeren klik wordt de tabel alleen een soort van geselecteerd, maar ik krijg geen code en die tabel kopiëren heeft ook geen nut. Als ik op maken klik krijg ik wel iets, maar daar snap ik niets van, maar het zijn ook geen codes.

Zal het bestand toevoegen.
metingen_volt.xlsx
(9.91 KiB) 51 keer gedownload
metingen_ampere.xlsx
(8.73 KiB) 40 keer gedownload
[attachment=9736:berekeni...eerstand.xlsx]
Bijlagen
berekeningen_lampje_of_weerstand.xlsx
(9.47 KiB) 55 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Black box iets fout.

voor het overzicht de drie sheets samengevoegd (waarom houd je die in vredesnaam apart?) en ook steeds dezelfde letters bij elkaar geplaatst:

(NB: het omega-teken is hierbij terug naar een hoofletter "W" vertaald, lees dus geen watt maar ohm)

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]Van – naar[/td][td]spanning (in V)[/td][td]stroomsterkte[/td][td]gat[/td][td]bronspanning[/td][td]I (~)[/td][td]U (~)[/td][td]R = U/I (~)[/td][/tr][tr][td]AC[/td][td]0,02 V[/td][td]3A[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]CA[/td][td]0,02 V[/td][td]3A[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]BE[/td][td]1,13 V[/td][td]0,022 A[/td][td]BE[/td][td]1,5 V[/td][td]0,019 A[/td][td]1,13 V[/td][td]59,47 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]3,0 V[/td][td]0,04 A[/td][td]2,45 V[/td][td]61,25 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]4,5 V[/td][td]0,06 A[/td][td]4 V[/td][td]66,67 W[/td][/tr][tr][td]EB[/td][td]1,1 V[/td][td]0,017 A[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]BF[/td][td]0,58 V[/td][td]0,09 A[/td][td]BF[/td][td]1,5 V[/td][td]0,09 A[/td][td]0,75 V[/td][td]8,33 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]3,0 V[/td][td]0,17 A[/td][td]1,9 V[/td][td]11,18 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]4,5 V[/td][td]0,24 A[/td][td]2,9 V[/td][td]12,08 W[/td][/tr][tr][td]FB[/td][td]0,56 V[/td][td]0,09 A[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]BG[/td][td]1,02 V[/td][td]0,022 A[/td][td]BG[/td][td]1,5 V[/td][td]0,024 A[/td][td]1,1 V[/td][td]45,08 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]3,0 V[/td][td]0,05 A[/td][td]2,5 V[/td][td]50 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]4,5 V[/td][td]0,08 A[/td][td]4 V[/td][td]50 W[/td][/tr][tr][td]GB[/td][td]1,05 V[/td][td]0,022 A[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]DA[/td][td]0,74 V[/td][td]0,08 A (*)[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]AD[/td][td]1,5 V (!)[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]DC[/td][td]0,73 V[/td][td]0,08 A (*)[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]CD[/td][td]1,5 V (!)[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]EF[/td][td]1,1 V[/td][td]0,016 A[/td][td]EF[/td][td]1,5 V[/td][td]0,0175 A[/td][td]1,15 V[/td][td]65,71 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]3,0 V[/td][td]0,039 A[/td][td]2,47 V[/td][td]63,33 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]4,5 V[/td][td]0,06 A[/td][td]4 V[/td][td]66,66 W[/td][/tr][tr][td]FE[/td][td]1,1 V[/td][td]0,0165 A[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]EG[/td][td]1,2 V[/td][td]0,01 A[/td][td]EG[/td][td]1,5 V[/td][td]0,011 A[/td][td]1,25 V[/td][td]113,63 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]3,0 V[/td][td]0,025 A[/td][td]2,6 V[/td][td]104 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]4,5 V[/td][td]0,038 A[/td][td]4,25 V[/td][td]111,84 W[/td][/tr][tr][td]GE[/td][td]1,2 V[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]FG[/td][td]1,06 V[/td][td]0,021 A[/td][td]FG[/td][td]1,5 V[/td][td]0,023 A[/td][td]1,14 V[/td][td]49,75 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]3,0 V[/td][td]0,0475A[/td][td]2,35 V[/td][td]49,47 W[/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]4,5 V[/td][td]0,074 A[/td][td]4 V[/td][td]50,6 W[/td][/tr][tr][td]GF[/td][td]1,06 V[/td][td]0,021 A[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr]</table>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Black box iets fout.

Voor alles wat je hebt gemeten omtrent de punten A, C en D (die je niet in combinatie met andere punten gebruikt) zijn er inderdaad geen twee diodes nodig:

deze bedrading voldoet perfect aan je metingen:
ACD.png
ACD.png (2.61 KiB) 291 keer bekeken
Voor de keuze van de richting van de diode ga ik er van uit dat je het eerstgenoemde contact steeds op de plus aansloot.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Black box iets fout.

Verder lijkt me BE inderdaad geen serieuze kandidaat voor een gloeilampje: zo geweldig veel loopt de weerstand niet op onder hogere spanning (en dus hogere stroomsterkte en dus hogere temperatuur).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Black box iets fout.

Nee we hebben alles verkeerd om gemeten, zoals ik in hoe teken je een diode al zei...

Dus dat betekend, dat het van - naar + is, dus die diode eigenlijk andersom zit.

Maar bij BF gaat het ook niet echt sterk omhoog toch?

Reageer