Mensen, leer alstublieft schrijven!

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Mensen, leer alstublieft schrijven!

Ik ben al in meerdere topics klachten tegengekomen van mensen over de kwaliteit van het taalgebruik in veel van de posts.

Wat ik nog veel meer ben tegengekomen, zijn posts die blijk geven van een totale onkunde op het gebied van de spelling en grammatica van onze taal.

Een enkeling zal zich kunnen beroepen op dyslexie (dezen spreek ik hier dan ook niet aan), maar het merendeel van de foutschrijvers hier kan (uit reguliere domheid) of wil niet fatsoenlijk schrijven.

In het eerste geval, dat iemand niet fatsoenlijk KAN schrijven, vraag ik mij altijd af hoe serieus de inhoud van zo'n post nu eigenlijk genomen moet worden. Kun je van iemand verwachten dat deze zinnige uitspraken doet als hij of zij ze niet eens fatsoenlijk kan formuleren? Ik ben ervan overtuigd dat iemands taalkundige vermogens in veel gevallen een gedegen afspiegeling geven van iemands totale denkkundige vermogens

Het tweede geval, dat iemand niet fatsoenlijk WIL schrijven, duidt op een verwerpelijke desinteresse of een onwil zich daadwerkelijk in de boodschap danwel de ontvanger van de boodschap te verdiepen. Ook hier kan men langs de zelfde weg redeneren: als de schrijver niet eens de moeite neemt zijn post fatsoenlijk te formuleren, hoe lang heeft hij dan eigenlijk nagedacht over hetgeen hij geschreven heeft?

Ik wil iedereen op dit forum (die dit niet al doet) dan ook verzoeken enige zorg te besteden aan het schrijven van zijn of haar berichten.

Communicatie is het allebelangrijkste goed binnen elke vorm van wetenschap. Wanneer je je ideeen of vondsten niet deelt met anderen is de wetenschappelijke waarde ervan gedaald tot nul.

Ik poneer bij deze dan ook de stelling dat de taalkundige kwaliteit van een post een graadmeter is voor de wetenschappelijke kwaliteit van diezelfde post.

Graag hierop jullie reacties!
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Sophia? ,hier valt niks op af te dingen.

Maar mag ik een tip geven aan hen die het wel proberen maar wie het formuleren niet lukt: lees je bericht eens HARDOP aan jezelf voor. Je grammaticale en formuleringsfouten vallen vele malen beter op dan bij zomaar nalezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

ach...je kunt je spelling wel eerst laten controleren, op tal van diverse manieren....maar dat zou de lezer ook naderhand kunnen doen toch? zeg nou zelf, hoe vaak ontstaan er misverstanden door spelfouten?

maar toch ben ik het met je eens Sophia?
Alles kan als t maar leuk is..

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Ik probeer me er al niet eens meer teveel aan te storen. Als ik een post niet begrijp na hem twee keer gelezen te hebben en dit is vanwege het beroerde taalgebruik, dan negeer ik hem gewoon. Klaar.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 226

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Waar ik me meer aan stoor, is dat weinigen de moeite nemen,zich in de lezer te verplaatsen. Je moet er van alles bij denken, alsof iedereen in het hoofd van de schrijver kan kijken.

Mijn oproep: Mensen, leer alstublieft expliciet schrijven!

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Sophia?, ik ben het volledig met je eens. En ik geef toe dat ik zelf ook meestal te lui ben om alles in een mooi tekstje te gieten. Ik denk dat het een soort sneeuwbaleffect is. Om te beginnen is de internettaal zowieso al beneden alle peil en op fora doe ik zelf ook veelal niet de moeite taalkundig deftig te reageren, omdat ik daartoe niet gemotiveerd wordt. Normaliter stoor ik me er ook niet aan, omdat ik meestal op jongerenfora zit, maar op dit wetenschapsforum (en ook op andere) stoor ik me er eigenlijk ook aan. Het is uiteraard normaal dat op zo een forum, wat we tussen al onze andere dagelijkse bezigheden in doen, we niet elk deelteken gaan plaatsen, etc., maar enige verbetering van de interpunctie, grammatica en woordenschat zou aangenaam zijn. Hoe dan ook spijt het me dat ik je moet zeggen dat ik er zeer aan twijfel of deze thread enig nut heeft gehad. Want je spreekt zelf over de onkunde, neem dan de gevallen die betreffende gevallen, hebben zij dan niet het recht vragen te stellen? Daarvoor is het forum er ten slotte. Neem nu de gevallen die te lui zijn om fatsoenlijk na te denken over wat ze typen, wat ga je daar aan doen?

Persoonlijk denk ik dat vakleerkrachten Nederlands in het middelbaar onderwijs te weinig energie steken in het opvolgen van de evolutie van hun leerlingen wat betreft het vermogen zichzelf uit te drukken in een respectabele tekst, en veel te veel bezig zijn met het strikt opvolgen van de regels die bepalen wat de leerlingen strikt zouden moeten hebben gezien.
wasbeer schreef:Waar ik me meer aan stoor, is dat weinigen de moeite nemen,zich in de lezer te verplaatsen. Je moet er van alles bij denken, alsof iedereen in het hoofd van de schrijver kan kijken.

Mijn oproep: Mensen, leer alstublieft expliciet schrijven!
Ook die opmerking beschouw ik als uitermate terecht. Veel mensen hebben niet door dat ze essentiële gegevens achterhouden. En ook ik stoor me veel meer daar aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Ik ben het volledig met jullie eens op het gebied van moeite doen voor wat je schrijft. Ik heb zelf moeite met schrijven en in mindere mate met lezen. Toch kan ik me goed handhaven op de HTS (laatste jaar inmiddels).

Wat ik wel even wil aantekenen, is dat als ik even snel iets op een kladblaadje schrijf, ik meestal veel fouten maak (soms meerdere in 1 woord). Dit komt gewoon doordat ik het dan niet nalees en er ook niet al te veel bij nadenk. Ditzelfde heb ik ook achter de computer, als ik een bericht achterlaat tussen andere dingen door, zullen hier meer schrijffouten in dan als ik het rustig typ en het nog even doorlees.

Als ik toch even wil reageren op iemand, soms om hem/haar te helpen, en hier staan fouten in, is dat behoorlijk vervelend denk ik. Toch reageer ik dan liever even snel dan helemaal niet. Ik hoop dan ook dat jullie hier begrip voor hebben.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Ger,

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen. Als jij met je fouten spelfouten bedoelt, dan ix een berigt nog wel te lezin en te begreipen, tenzij het té overdreven wordt natuurlijk. Maar als je formuleringsfouten bedoelt, dan maakt een snel antwoord de zaak er meestal alleen maar verwarrender op, omdat je een groot risico loop verkeerd begrepen te worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 151

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Sophia? schreef:Communicatie is het allebelangrijkste goed binnen elke vorm van wetenschap. Wanneer je je ideeen of vondsten niet deelt met anderen is de wetenschappelijke waarde ervan gedaald tot nul.

Ik poneer bij deze dan ook de stelling dat de taalkundige kwaliteit van een post een graadmeter is voor de wetenschappelijke kwaliteit van diezelfde post.

Graag hierop jullie reacties!
Communicatie is het alleRbelangrijkste...

Het woord 'ideeën' schrijf je met een trema op de derde e.

Ik ga ervan uit dat je dit zelf ook wel weet, maar dit zijn de dingen waar ik mij ook aan erger. Mensen tikken snel wat in en zien dan over het hoofd dat ze letters en/of leestekens overgeslagen hebben.

Verder ben ik het volledig eens met je stelling! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Sylvester schreef:
Sophia? schreef:Communicatie is het allebelangrijkste goed binnen elke vorm van wetenschap. Wanneer je je ideeen of vondsten niet deelt met anderen is de wetenschappelijke waarde ervan gedaald tot nul.

Ik poneer bij deze dan ook de stelling dat de taalkundige kwaliteit van een post een graadmeter is voor de wetenschappelijke kwaliteit van diezelfde post.

Graag hierop jullie reacties!
Communicatie is het alleRbelangrijkste...

Het woord 'ideeën' schrijf je met een trema op de derde e.

Ik ga ervan uit dat je dit zelf ook wel weet, maar dit zijn de dingen waar ik mij ook aan erger. Mensen tikken snel wat in en zien dan over het hoofd dat ze letters en/of leestekens overgeslagen hebben.

Verder ben ik het volledig eens met je stelling! :shock:
Ha, ja ook bij mij sluipt er wel eens een tikfout in (uiteraard altijd in een bericht waar dat nu eens niet zo heel handig uitkomt...). Als trema's niet zoveel tijdverlies zouden opleveren zou ik die ook wel gebruiken. Maar, een enkele tikfout vind ik wat anders dan mensen die systematisch 3e persoon enkelvoud met een -d schrijven, of voltooid deelwoorden met -dt (de welbekende hypercorrecties).
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

doelen jullie op fouten zoals dit: kheb heleamal gen zi n om nrmal te typn"

of meer dingen zoals dit " hij vind dat jullie helemaal gelijk hebben " want het 1ste is inderdaad erg en lastig maar het 2de dat overkomt me 100den keren per dag en dat is helemaal men bedoeling niet, maar ik heb nu eenmaal geen zin om elke keer te moeten gaan zoeken wat het beste is

(inderdaad ben ik ook maar gaan nakijken)

en ik weet niet hoe dat komt maar ik maak gewoon ongelofelijk veel fouten en dat probleem heb ik altijd al gehad.
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Ik doel op de jouw 2e categorie fouten.

Het meest beschamende vind ik de moderators die dergelijke schrijfsels durven te plaatsen...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Sylvester schreef:Het woord 'ideeën' schrijf je met een trema op de derde e.

Ik ga ervan uit dat je dit zelf ook wel weet, maar dit zijn de dingen waar ik mij ook aan erger. Mensen tikken snel wat in en zien dan over het hoofd dat ze letters en/of leestekens overgeslagen hebben.
Dan kun jij mij vast vertellen hoe ik een umlaut op een klinker krijg in de Firefox browser die onder Linux draait?
Het meest beschamende vind ik de moderators die dergelijke schrijfsels durven te plaatsen...
Moderators zijn ook maar mensen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Ik moet zeggen dat ik de meeste posts met een enkel taalfoutje erin makkelijker kan lezen dan de eerste post uit dit onderwerp.

Ik ben het er wel mee eens dat je in ieder geval moet proberen "gewone" taal te typen, niet een of ander internet/msn afkortings-dialect.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Mensen, leer alstublieft schrijven!

Oke dan, ik ben dan wel wat ouder, en voor de gemiddelde bezoeker van dit forum waarschijnlijk gewoon oud, maar ook ik stoor me mateloos aan de schrijfstijl die door velen gebezigd wordt.

En inderdaad, er is al geconstateerd dat dit een onvermijdelijk gevolg is van 'het vernieuwend' onderwijs systeem.

Maar ook van e-mail, MSN, SMS en fora. Sinds deze zaken gemeengoed zijn geworden is de schrijftaal veel harder achteruit gegaan dan op grond van een slechter onderwijssysteem verwacht had kunnen worden.

Niet alleen qua grammatica of zinsopbouw, ook qua inhoud stijgt het schaamrood je soms naar de kaken.

Met name natuurlijk omdat juist MSN, SMS en veel fora niet veel anders zijn dan uitingen van een plotseling opkomende frustratie die snel in zo min mogelijk woorden in schrift duidelijk gemaakt moet worden. En wie let er dan op inhoud? Jammerlijk alleen dat als het niet de notatie van de impulieve reactie betreft, dezelfde wijze gehanteerd wordt.

Natuurlijk hoeft niet iedereen het niveau van Willem Frederik Hermans te halen, maar dit is wel een wétenschapsforum en van wetenschappers en wetenschappers in spé mag je toch verwachten dat zij zich correct uitdrukken en zichzelf controleren. Dat is immers de basis van wetenschap.

Dat ongelofelijk geschreven wordt als ongelooflijk, ach, tikfoutje zullen we maar zeggen (eigenlijk typefoutje, maar à la). En dat iedereen tegenwoordig 'hun' gebruikt als 'zij' bedoeld wordt is uiteraard te wijten aan Cruijff en zijn opvolgende sportverslaggevers. Maar storend blijft het wel. :wink:

En o ja: Sophia?: "Ik doel op de jouw 2e categorie fouten." had taalkundig gezien natuurlijk "Ik doel op jouw 2de categorie fouten." Ook jij maakt dus door jezelf als ergelijk benoemde fouten, want jouw versie is feitelijk niet te begrijpen. :shock:
Vooruitgang

Reageer