Werken voor je geld

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Werken voor je geld

Uitkering iedereen recht op ja of nee?...ook al kun je werken ben je hiertoe verplicht om te kunnen overleven? Zou zelf zeggen nee aangezien iedereen moet kunnen doen wat hij denkt dat nuttig is in principe....
Alles kan als t maar leuk is..

Berichten: 3

Re: Werken voor je geld

eerste wat nuttig is om te kunnen doen wat je nuttig vindt is overleven.

Ik vind het voor mij niet automatisch nuttig om jou "sponsor" te zijn.

Werken voor je geld dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Werken voor je geld

Inderdaad, werken voor je geld. Een uitkering is bedoeld voor mensen die:
  • Niet kunnen werken (=WAO)
  • Gewerkt hebben en ontslagen zijn, als overbrugging tot nieuw werk (=WW)
  • Niet aan werk kunnen komen (=bijstand)
  • Hun leven lang gewerkt hebben en nu te oud zijn (=AOW)

    (Ik heb het hier over de situatie in NL, hoe het in België precies geregeld is weet ik niet.)


Deze uitkeringen worden betaald door mensen die wel werken. Als jij (niet persoonlijk bedoeld, praat gewoon makkelijker zo) niet wíl werken, dan ben je in mijn ogen asociaal bezig. Je laat anderen werken voor jouw eten terwijl je zelf achteroverleund. Bovendien, als iedereen dat zo zou doen dan zou de economie binnen een paar maanden instorten en bestaan er geen uitkeringen meer.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Werken voor je geld

We gaan hier dus uit van BETAALD werk, ..............

Denk dat de definitie werk eerst eens gegeven moet worden.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 64

Re: Werken voor je geld

Ger schreef:Inderdaad, werken voor je geld. Een uitkering is bedoeld voor mensen die:
  • Niet kunnen werken (=WAO)
  • Gewerkt hebben en ontslagen zijn, als overbrugging tot nieuw werk (=WW)
  • Niet aan werk kunnen komen (=bijstand)
  • Hun leven lang gewerkt hebben en nu te oud zijn (=AOW)

    (Ik heb het hier over de situatie in NL, hoe het in België precies geregeld is weet ik niet.)
Deze uitkeringen worden betaald door mensen die wel werken. Als jij (niet persoonlijk bedoeld, praat gewoon makkelijker zo) niet wíl werken, dan ben je in mijn ogen asociaal bezig. Je laat anderen werken voor jouw eten terwijl je zelf achteroverleund. Bovendien, als iedereen dat zo zou doen dan zou de economie binnen een paar maanden instorten en bestaan er geen uitkeringen meer.
Ik ben het totaal met je eens!

Veel mensen zullen denken dat ik hier eigenlijk niet over mee moet praten omdat ik zelf nog geen belasting betaal maar als ik kijk naar hoe belachelijk veel geld uitgegeven wordt aan mensen die wel KUNNEN werken maar het niet willen omdat ze weten dat de hardwerkende burger toch wel belasting betaalt voor zij die weigeren te werken.

Tot mijn grote verbazing blijven deze mensen klagen over het geld wat ze krijgen, dit is voor sommigen onder de niet-werkers veel te weinig om een gezin te onderhouden... nou mijn mening is dat je geen gezin moet stichten als je niet WIL werken.... en neem van mij aan; er is wel werk maar de mensen keuren te snel een baantje af...

Tegenwoordig zie je over het algemeen buitelandse werkers op het weiland staan (dit zijn voornamelijk Poolse mensen)

Dit kan ook gedaan worden door nederlandse mensen zonder opleiding... Dat deze mensen dit werk niet willen doen is enigszins wel begrijpelijk maar het is niet de schuld van de hardwerkende mede-mens dat deze mensen onopgeleid zijn.. Dit hebben ze totaal zelf gedaan, Ik ben er ontzettend erg van overtuigd dat iedereen (met een beetje moeite voor sommigen) een VMBO diploma kan halen en zelfs MBO!

Ik vind het niet erg wat voor werk de mensen doen zolang ze maar niet thuis voor de TV gaan zitten en geen werk zoeken...

Het geld wat nu naar deze mensen gaat kan veel beter worden besteed aan studenten, ik hoor mijn broers nogal eens klagen over de kosten die ze hebben.. ze willen graag bij de universiteit in de buurt wonen maar dit is vrij duur... mijn ouders betalen de studie en boeken en al dat soort zaken maar toch krijgen mijn broers het niet voor elkaar om genoeg geld te verzamelen voor een woning...

Ik hoor ze vaak zeggen dat vrienden dit wel kunnen omdat de ouders minder verdienen dan onze ouders... nou wij zijn ook gewone middeklassers en mijn ouders moeten beiden fulltime werken om de studies te betalen.. ik vind het hooguit belachelijk dat kinderen van werkelozen meer krijgen als een ander kind.. ze kunnen toch niet van de middenklassers verwachten dat ze EN de studie EN de huur gaan betalen omdat de regering heeft besloten dat de lagere inkomens en de mensen met uitkering meer krijgen... ik vind dat ze op dit gebied een gelijk bedrag aan moeten maken voor alle inkomens... de mensen met ouders die de studie niet kunnen veroorloven kunnen altijd een lening aanvragen of iets dergelijks!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Werken voor je geld

Dit onderwerp heeft in mijn ogen meer dan voldoende facetten voor een tiental onderwerptitels. Ikzelf heb enige ervaring in de reïntegratie van langdurig werklozen, en ik kan je verzekeren dat de zaak in de praktijk niet zo eenvoudig ligt als Ger meent:
Tegenwoordig zie je over het algemeen buitelandse werkers op het weiland staan (dit zijn voornamelijk Poolse mensen)  

Dit kan ook gedaan worden door nederlandse mensen zonder opleiding... Dat deze mensen dit werk niet willen doen is enigszins wel begrijpelijk
Ik ben door het genoemde werk tot de conclusie gekomen dat het niet reëel is om mensen hier 'aan het werk te zetten' zoals velen denken. Het is verre van alleen een kwestie van niet willen.

'Aan het werk te zetten' is om twee redenen tot mislukken gedoemd.

-van werkgevers kan niet verwacht worden dat zij Nederlandse CAO-lonen betalen aan onderpresterende werknemers

-van potentiële werknemers die om wat voor reden dan ook elders zijn 'uitgevallen' kan niet verwacht worden dat zij meer dan een 'onderprestatie' leveren, althans niet op korte termijn.

De bovenstaande twee redenen leiden tot een vicieuze cirkel. De vraag is, wat dan te doen? De cirkel doorbreken!

Hier zijn volgens mij verschillende oplossingen voor, maar ook die zijn niet gratis. Een opstap tot één van de oplossingen:

1) Voer opnieuw het vergunningstelsel voor uitzendbureaus in. Momenteel stikt het van de duistere burootjes die op afroep busjes vol niet zelden illegale arbeid kunnen leveren. De praktijk is weinig meer dan een moderne vorm van slavenarbeid. Geen enkele normale Nederlander kan hiermee concurreren op de mix van kosten/prestatie/flexibiliteit. In mijn groepen reïntegranten waren absoluut mensen van goede wil, en ik ben ervan overtuigd dat zij op dit punt de strijd verloren.

Effectieve controle hierop zou al wat verbetering kunnen brengen. Dat gebeurt nu niet, of heel veel te weinig.

2) Richt een nationaal uitzendbureau op. Dit bureau moet werk voor elke uitkeringsgerechtigde garanderen (en ik bedoel niet alleen dat 'werk in het weiland'....), in ruil voor niet méér dan alleen de uitkering (en eventueel de extra kosten zoals woon-werkverkeer, kleding e.d.). Als dit werk plaatsvindt in commerciële bedrijven kunnen tarieven worden afgesproken gebaseerd op prestatie, zodat de werkgeverszijde van het probleem goeddeels ondervangen wordt. Waar niet voldoende commercieel werk te vinden is er in dit land zat vrijwilligerswerk te doen: ik denk dat aan nog niet tien procent van de behoefte aan vrijwilligers in dit land voldaan is. In de zorg voor onze medemens en beheer van de openbare ruimte laten we momenteel enorme gaten vallen.

Ik zou deze post best een meter lang kunnen maken. Voorlopig vind ik hem lang zat. Denk eens mee.... te verwachten problemen bij de uitvoering, organisatievorm, kostenplaatje (en opbrengstenplaatje, in financiële zowel als in sociale zin), hoe gaan we om met individuele gevallen...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Werken voor je geld

Even for the record, je quote kwam niet van mij maar van markzor.

Ik ben het verder in grote lijnen met je eens, maar dat was echter niet de stelling. De stelling is dat je moet kunnen doen wat je wil, en als je niet wil werken, dat je dat dan ook niet hoeft, maar dat je wel recht hebt op een uitkering als je niet wíl werken. Naar mijn mening heb je daar geen recht op. Als je er uit vrije wil voor kiest om niet te werken, dan moet je daar zelf ook de verantwoording voor dragen, en niet die verantwoording bij anderen neerleggen die hier niet voor gekozen hebben.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Werken voor je geld

Excuus voor de verkeerde toeschrijving van de quote. Het was al te laat denk ik.

Verder heb je m.i. absoluut gelijk, met mensen die echt niet willen werken moet uitkeringstechnisch gezien korte metten gemaakt worden. Alleen gaat het hier maar om een vrij klein gedeelte van de uitkeringsgerechtigden denk ik. Wat niet wegneemt dat we, door iedereen maar thuis te laten zitten, een enorm potentieel afschrijven. Als iemand vrijwilligerswerk WIL gaan doen, doen de uitkeringsinstanties daar bijvoorbeeld niet zelden zéér moeilijk over.

En korte metten kun je alleen maar maken door iedere uitkeringsgerechtigde werk, in een of andere vorm, te garanderen. Weigeraars vallen dan veel sneller door de mand dan nu. Het zal niet minder kosten dan het nu doet, maar het levert m.i. wel veel meer op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Werken voor je geld

Alleen gaat het hier maar om een vrij klein gedeelte van de uitkeringsgerechtigden denk ik.
Ik weet niet maar als je in de grotere nederlandse steden kijkt zijn er ontzettend veel mensen die dus echt geen werk willen doen... ik weet niet of iemand hier "Probleemwijken" op SBS6 heeft gevolgd maar als je hiervan één aflevering hebt gezien dan weet je precies hoe verschrikkelijk deze niet-werkers zijn...

Dit zijn gewoon hele wijken in steden en deze mensen blijven zeuren om meer geld omdat ze zoals ze zelf zeggen; -Geen geld hebben voor hun gezin te onderhouden, Maar deze mensen kunnen WEL iedere week nieuwe tatoages laten zetten en ze kunnen ook een hoop drank in huis halen....

Deze mensen zijn NOG erger dan daklozen naar mijn mening, daklozen kosten vrijwel geen belastinggeld en maken net zoveel kapot/overlast dan mensen die niet (willen) werken.

Dit komt doordat deze mensen ook vinden dat ze te weinig geld krijgen en dat ze daardoor ook gaan stelen.. de jongeren uit deze gezinnen gaan meestal als van ze verwacht wordt te gaan werken.. ook NIET werken en gaan dan (waarschijnlijk omdat ze niks te doen hebben) dingen in brand steken, vernielen, verkrachten, mishandelen en andere praktijken waarvoor de hardwerkende mens belasting moet betalen!

Er zijn mensen die nu zullen zeggen dat ik de informatie die ik op heb gehaald uit het SBS6 programma niet klopt omdat deze mensen geld krijgen om het juist te overdrijven....

Maar ik heb een klasgenoot die in de "Graafsewijk" in Den Bosch woont, ik ben eens met hem meegegaan en heb met eigen ogen kunnen zien dat iedereen maar dan ook IEDEREEN in die wijk gewoon op straat zit en de hele dag tegen elkaar lopen klagen over hoe slecht ze het wel niet hebben...

als ze dit lang genoeg doen is bij hen op een gegeven moment en gaan ze eens in de zoveel tijd lekker stenen door de ruit van de burgermeester gooien en de straten terroriseren met hun bijna jaarlijkse rellen...

Ik heb niks tegen mensen die werkeloos zijn doordat ze zijn ontslagen of doordat er geen werk is te vinden maar dit topic gaat duidelijk over mensen die NIET willen werken en deze mensen zijn in mijn ogen gewoon een schande voor de maatschappij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Werken voor je geld

Markzor, je hebt in zoverre gelijk, dat een klein percentage van een groot aantal nog steeds een forse hoop onwillige werklozen is in absolute cijfers. Dat wel. En zoals ik stel, korte metten mee maken a.u.b. Er is echter een probleem, de grote hoop wil best wel, maar hoe vermijd je dat je die mede straft. Want dat hoeft van ons allen kennelijk nou ook weer niet.

En daarom is mijn voorstel: nationaal uitzendbureau. Garandeer een of ander economisch of sociaal nuttig werk. Niet komen opdagen, kantjes eraf lopen, anderszins dwarsliggen: gele kaart. Twee gele kaarten, uitkeringskorting. Een x-aantal gele kaarten: rode kaart, ofwel geen uitkering meer. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan (Hans Wiegel geloof ik, hoewel ik helemaal geen VVD-er ben)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Werken voor je geld

Jan van de Velde schreef:Markzor, je hebt in zoverre gelijk, dat een klein percentage van een groot aantal nog steeds een forse hoop onwillige werklozen is in absolute cijfers. Dat wel. En zoals ik stel, korte metten mee maken a.u.b. Er is echter een probleem, de grote hoop wil best wel, maar hoe vermijd je dat je die mede straft. Want dat hoeft van ons allen kennelijk nou ook weer niet.

En daarom is mijn voorstel: nationaal uitzendbureau. Garandeer een of ander economisch of sociaal nuttig werk. Niet komen opdagen, kantjes eraf lopen, anderszins dwarsliggen: gele kaart. Twee gele kaarten, uitkeringskorting. Een x-aantal gele kaarten: rode kaart, ofwel geen uitkering meer. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan (Hans Wiegel geloof ik, hoewel ik helemaal geen VVD-er ben)


dit is een zeer geschikt plan voor zowel de werkelozen als voor de werkende mensen... alleen ben ik van mening dat er alsnog mensen eronderuit zullen komen, ik kan de percentages niet meer vinden maar er was een groot aantal mensen in nederland die herhalend overheids instanties en andere dingen oplichten...

ik ben van mening dat ze dan ook een paar "controleurs" aan moeten stellen om deze mensen in de gaten te houden eens in de paar maanden... deze controleurs moeten natuurlijk ook elkaar controleren..

Werkelozen kunnen natuurlijk altijd een baan als controleur aannemen... dit maakt weer een paar banen vrij...

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Werken voor je geld

Einstein had nooit zijn werk kunnen doen als hij geen uitkering had ontvangen. Alleen doordat sommige mensen wetenschap belangrijk vinden kreeg hij deze wel. Mocht het zo zijn dat de meerderheid van de mensen wetenschap nutteloos vindt en uitkering niet bestond had Einstein nog steeds clerck geweest en wij geen relativiteits theorie gekend...

Mensen doen nooit niets. Alleen sommige doen dingen waar ze geen geld mee verdienen, zij verdienen het dus te verhongeren?
Alles kan als t maar leuk is..

Berichten: 108

Re: Werken voor je geld

Einstein had nooit zijn werk kunnen doen als hij geen uitkering had ontvangen. Alleen doordat sommige mensen wetenschap belangrijk vinden kreeg hij deze wel. Mocht het zo zijn dat de meerderheid van de mensen wetenschap nutteloos vindt en uitkering niet bestond had Einstein nog steeds clerck geweest en wij geen relativiteits theorie gekend...
Einstein werkte bij een patentbureau toen hij zijn (eerste) theorie uitdacht. Hij werkte dus wel.
Mensen doen nooit niets. Alleen sommige doen dingen waar ze geen geld mee verdienen, zij verdienen het dus te verhongeren?


Beste vrijwilligers (in de zin van op komen dagen, iets afmaken, etc.) zijn vaak juist de mensen die daarnaast ook een betaalde baan hebben.

Mensen die werkeloos zijn en waar je van zou verwachten dat ze zeeen van tijd hebben, hebben het vaker te druk.
(-% Twistedmind %-)

Berichten: 64

Re: Werken voor je geld

Mensen doen nooit niets. Alleen sommige doen dingen waar ze geen geld mee verdienen, zij verdienen het dus te verhongeren?
Hier kan ik maar één hard antwoord op geven; JA!

Ze mogen niet van de werkende mens verwachten dat zij maar het geld komen brengen en dat zij lekker kunnen relaxen...

Zolang ze geen goed excuus hebben om NIET te werken mogen ze geen uitkering krijgen...

Dan zien ze vanzelf dat werken nodig is en dan zullen ze het ook gaan doen...

Ik zag de reactie van mensen die op straat gaan zwerven al aankomen...

Als het geld van uitkeringen naar de politie gaat en opvangcentra's dan veranderd er niks... alleen dat de mensen die eerst niet wilden werken het nu wel gaan doen omdat ze na een maandje in een opvangcentrum wel weer wat luxe willen...

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Werken voor je geld

Wat ik me afvraag. Bestaat er wel zoiets als vrijheid in Nederland of is het allemaal een hoax.

Dit lijkt niet in dit onderwerp te passen maar ik ga het even toelichten.

Ik werk niet. Ik heb daar een ongelovelijke hekel aan. De reden daarvoor is dat als ik wil werken ik iets moet doen dat elke fantasie tart.

's Ochtends als ik nog moe ben moet ik op mijn fietsje of auto me bevinden tussen allemaal mensen die als een bezetene op weg gaan naar hun levensvervulling. Aangekomen moet ik dingen doen die ik zelfs te laag vindt voor mijn cactus om daar over na te hoeven denken. Daarna moet ik de terugrit aanvangen met die zelfde zombies als op de heenweg. Om thuis vroeg me bed in te duiken om weer fris te zijn voor des lands economie.

No way dus. (Okee ik overdrijf een beetje maar dat is om dingen duidelijk te stellen)

Leven om te werken dus.

Nou zouden mensen kunnen stellen dat ik dan werk moet gaan vinden dat ik leuk vindt. Helemaal mee eens maar daar willen ze me echt niet hebben. Daar heb je namelijk een bewijsje voor nodig dat de overheid jou talenten erkend en die in de goeie banen heeft geleid en die heb ik niet.

Maar welke keus heb ik. Zonder geld in Nederland staat bijna gelijk aan misdadiger zijn.

Ik kan dus maar 1 ding doen en dat is werken. Of een uitkering aanvragen maar voordat ik dat zal doen, no way never.

Ik werk dus niet, ik heb dus geen geld. Ik ben strafbaar. Ik moet, dat is verplicht, een ziekenkostenverzekering hebben. En die kost hoor ik net toch minstens 1050 euries per jaar. Betaal ik die niet dan ben ik niet verzekerd en moet de maatschappij voor mij opdraaien. Dat is niet helemaal waar want een paar vrienden van mij zijn arts dus die kosten niets. Maar als ik platgereden word door fantieke arbeider die op weg is naar arbeid. Ben ik dus goed zuur. Dan mag ik de rest van mijn leven geld dokken.

Maar ik heb ook eten nodig toch. Dat moet ik kopen. Want vis vangen mag niet, knollen zoeken in het bos, mag niet. Ja, mag wel. Met een vergunning en die kost weer geld.

Dus ja, als alles niet mag en veel moet, en geld is een noodzaak, misschien moeten dan sommige mensen toch maar uitkering krijgen.

Want de mogelijkheid om zichzelf te onderhouden is ze afgenomen of beter die hebben ze nooit gekregen. Alleen de duurbetaalde vrijheid in Nederland, maar daar is geld voor nodig.

Bovenstaande is niet helemaal juist want ik werk wel, maar ik wilde ook een ander zijde laten zien.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Reageer