Smeltveiligheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Smeltveiligheid

Hallo,

Als je hebt over smeltveiligheid (stop of zekering) hebt, dan is er een bepaalde waarde waarboven de stroom niet overschreden mag worden, anders smelt het draadje in de stop door.

Nu weet ik niet zo heel veel van stoppen, maar er staat dat die smelt, dus dat komt door de hitte. Energie zegt toch iets over warmte?

Als je de warmte moet berekenen, moet je bijv. gebruiken Q=I²Rt, en niet de stroomsterkte.

Dus... waarom is gekozen voor stroomsterkte bij smeltveiligheid, en niet voor (elektrische) energie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltveiligheid

Dus... waarom is gekozen voor stroomsterkte bij smeltveiligheid, en niet voor (elektrische) energie?
Voor energie niet omdat een lamp van 100 W, ook al brandt het 24/24 uur, 365/365 dagen, toch een respectabele 876 kWh op jaarbasis, natuurlijk nooit aanleiding mag geven (en ook niet hóeft te geven) tot het in actie komen van een veiligheid. Er is namelijk niets aan de hand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Smeltveiligheid

Sorry dat ik hier toch op in ga, maar: je meet de energie toch op één moment? Niet over een heel jaar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltveiligheid

Je lijkt energie en vermogen door elkaar te gooien. Het vermogen is (definitie) de energie die in een seconde omgezet wordt. P=E/t

Mijn energieleverancier meet gewoon de totale hoeveeelheid energie die ik afneem en laat me daarvoor betalen, net zoals de waterleverancier de totale hoeveelheid water meet die ik afneem. Het zal de waterleverancier daarbij worst wezen of ik een emmer water afneem door die op twee dagen tijd langzaam te laten voldruppen, of dat ik 20 seconden de kraan wagenwijd openzet om die emmer te vullen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Smeltveiligheid

Ah zo.. :)

Op elektronenniveau?: Elektron = warmte (niet precies, maar wel ongeveer toch?), dus elektronen/tijdseenheid is wat telt (oftewel stroomsterkte) voor de warmteontwikkeling in een draad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltveiligheid

Dat kan strakker, maar houd het daar even bij. Totdat alles beter op zijn plaats valt is dat een werkbare definitie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Smeltveiligheid

OK thx XD

Berichten: 12.262

Re: Smeltveiligheid

dus elektronen/tijdseenheid is wat telt (oftewel stroomsterkte)


Dat klopt in ieder geval helemaal :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Smeltveiligheid

He, ehm, nog een vraag :) :

stel dat het mogelijk zou zijn om een hogere spanning te hebben dan 230 V, en je stroomsterkte blijft normaal.

Smelt de zekering dan door? Op basis van stroomsterkte niet, warmteontwikkeling wel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Smeltveiligheid

Nee, want het gaat bij die smeltzekering niet over de netspanning, maar over de spanning die over de zekering staat.

De spanning over de zekering ontstaat door de stroom, en heeft niks te maken met de netspanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Smeltveiligheid

Nee, want het gaat bij die smeltzekering niet over de netspanning, maar over de spanning die over de zekering staat.
Ow ja, natuurlijk :) Waarom meten ze dan niet het vermogen dat verbruikt wordt door de draad?
De spanning over de zekering ontstaat door de stroom, en heeft niks te maken met de netspanning.
Ik mijn boek staat juist dat stroom het gevolg is van spanning en weerstand, en niet andersom?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Smeltveiligheid

Waarom meten ze dan niet het vermogen dat verbruikt wordt door de draad?
Welke draad bedoelje nou?
Ik mijn boek staat juist dat stroom het gevolg is van spanning en weerstand, en niet andersom?
Ik zou zeggen, beide is waar.

De stroom ontstaat door de spanning over de totale kring. De verdeling van die spanning over de diverse delen van de kring wordt bepaald door de weerstand van die onderdelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Smeltveiligheid

Welke draad bedoelje nou?
De draad in de smeltzekering
klazon schreef:Ik zou zeggen, beide is waar.

De stroom ontstaat door de spanning over de totale kring. De verdeling van die spanning over de diverse delen van de kring wordt bepaald door de weerstand van die onderdelen.
OK :)

Reageer