Benzeen in grondwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Benzeen in grondwater

Vraag ze hebben laatst bodemonderzoek gedaan bij mij, en nou zit er 380 ug/l benzeen in het grondwater filterdiepte is 1,5 tot 2.5 meter. Volgens mij is dit zeer aan de hoge kant. kan dit schadelijk zijn?

Berichten: 460

Re: Benzeen in grondwater

380 ug lijkt me inderdaad wel aan de hele hoge kant. Eerst google hit http://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/benzene.pdf geeft toch aan dat dit toch wel erg hoog is.

De schadelijkheid.. ik zou het in ieder geval nooit opdrinken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Benzeen in grondwater

Je link gaat over drinkwater, dat moet je niet verwarren met grondwater.

maar volgens deze site is de interventiewaarde die in de wet bodembescherming wordt genoemgd 20 microgram per liter; daar zit dit zo ver boven dat ik me afvraag of de genoemde waarde wel klopt. Gaat het niet over nanogrammen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: Benzeen in grondwater

Marko schreef:Je link gaat over drinkwater, dat moet je niet verwarren met grondwater.

maar volgens deze site is de interventiewaarde die in de wet bodembescherming wordt genoemgd 20 microgram per liter; daar zit dit zo ver boven dat ik me afvraag of de genoemde waarde wel klopt. Gaat het niet over nanogrammen?
klopt.. maar hierin staan gemeten waardes over oppervlaktewater. Zelf bij vervuild grondwater is maximaal 80 ul gemeten dus. Ik zou inderdaad in eerste instantie verwachten dat het een fout is in je meetmethode. Benzeen wordt ook gewoon afgebroken in het milieu dus moet het wel een heel recente vervuiling zijn.

"Water

The major sources of benzene in water are atmospheric deposition, spills of petrol and other

petroleum products, and chemical plant effluents. Levels of up to 179 μg/litre have been

reported in chemical plant effluents (1). In seawater, levels were reported to be in the range

5–20 ng/litre (coastal area) and 5 ng/litre (central part) (3). Levels between 0.2 and 0.8

μg/litre were reported in the Rhine in 1976) (6). Levels of 0.03–0.3 mg/litre were found in

groundwater contaminated by point emissions (7).

Benzene was detected in 50–60% of potable water samples taken at 30 treatment facilities

across Canada; mean concentrations ranged from 1 to 3 μg/litre (maximum 48 μg/litre) (8).

Federal drinking-water surveys in the USA estimated that approximately 1.3% of all

groundwater systems contained benzene at concentrations greater than 0.5 μg/litre (highest

level reported 80 μg/litre) (4)."

Reageer