Twijfel over bio-ingenieur

Reageer
Berichten: 3

Twijfel over bio-ingenieur

Hallo,

Ik ben scholier aan het Jan-van-Ruusbroeckollege te Laken (Brussel).

Uiteraard moet ook ik naar volgend jaar toe een studiekeuze maken.

Ik doe momenteel Latijn-Moderne Talen, maar ik ben altijd al geboeid geweest door de wetenschappen. Niet in het bijzonder wiskunde, maar vooral biologie en - meer specifiek, sterrenkunde. Ook de wonderen van de aarde interesseren me enorm.

Verder ben ik een zeer ecologisch iemand, begaan met het welzijn van de natuur en het dierenrijk. Ik zou me later dan ook willen inzetten voor het milieu en de levende wezens (met uitzondering van de mens) op aarde.

Dat is zowat de reden waarom ik graag bio-ingenieur zou willen volgen in Leuven, oftewel biologie. Als derde optie dacht ik aan geologie. Bio-ingenieur is wel mijn persoonlijke favoriet. Daar heb ik zowat alle wetenschapsvakken in één. Deze richting wordt me echter niet aangeraden op school: 'je hebt volgens mijn niet genoeg inzicht'; 'je bent meer taalkundig aangelegd', ... is wat ik als 'advies' meekrijg. Ik zit dan ook in een talenrichting daar ik zo onnozel ben geweest naar het schooladvies te luisteren, terwijl wetenschappen me veel meer boeit dan talen.

Maar zelf ben ik ook wat bang voor bio-ingenieur. Met mijn 3 uur wiskunde heb ik niet de beste basis... Een zomercursus lijkt me dan weer niet genoeg om alles in te halen.

Onlangs sprak ik met een eerstejaarsstudent uit Leuven, die me vertelde dat de wiskunde echt vanaf de basis in de cursussen staat uitgelegd. Wetenschappen beginnen sowieso vanaf nul. Dit geeft uiteraard goede moed, maar toch...

Is het mogelijk wat goede raad te geven? Ik twijfel echt iedere dag aan de keuze: zal ik het wel aankunnen? Zou ik dan écht helemaal geen aanleg hebben? Onderschat ik het niet? Of juist omgekeerd?

Tussen haakjes: vroeger droomde ik ervan wel degelijk sterrenkunde te studeren, maar vandaag beschouw ik dit als uitgesloten/onhaalbaar gezien de enorm zware fysica, waar ik eveneens helemaal geen achtergrond van heb (tenzij wat onderwerpen uit het derde/vierde jaar, en uit Natuurwetenschappen, één vak dat alle wetenschapsvakken omsluit).

Wat hulp zou me eventueel kunnen verderhelpen.

Alvast bedankt,

Mathieu

Berichten: 15

Re: Twijfel over bio-ingenieur

Ik weet niet of je keuze ondertussen al vast staat, maar misschien dat ik een beetje meer uitleg kan geven. Ik zit zelf in 3e Bach Bio-ingenieur in Leuven, en heb een vooropleiding wiskunde-wetenschappen gehad.

Nu ken ik wel een aantal mensen die uit een 4 uurs opleiding van wiskunde komen, en die het ook gehaald hebben. Maar moet er wel bij zeggen dat voor hem wiskunde de moeilijkste brok was want heef vant alle wikundige vakken een herexamen gehad of gebisd.

Als je interesse voor wetenschappen echt groot is, en je wil jezelf nog wat bijscholen (want Latijn-Talen biedt niet de optimale vooropleiding) moet het zeker lukken. Biologie is gewoon basis in het eerste jaar, plantkunde, dierkunde, erfelijkheid en celbiologie. daar houdt het mee op. Het grootste struikelblok voor de meesten is de fysica. Die vereist toch een degelijke voorkennis van fysische begrippen, zoals wet behoud van energie en dergelijke meer. De chemie begint van bij het begin, zoals wat zijn atomen, hoe worden bindingen opgebouwd etc.

Dus zoals ik al zei, indien je er hard genoeg voor werkt (maar dat geldt voor alles zo) zou het moeten lukken.

Berichten: 3

Re: Twijfel over bio-ingenieur

Hartelijk dank voor je reactie.

Het zit zo dat ik naar de infodag in Leuven ben geweest, en dat dit me enorm is bevallen.

Sindsdien was ik er van overtuigd bio-ingenieur te volgen.

Op school echter breken ze me nog steeds af, mijn klassenleerkracht lacht me onrechtstreeks uit in mijn gezicht.

Vandaag had ik nog eens een gesprek met een wiskundeleerkracht van 2 jaar geleden, die me toch wat kent.

Ze zegt dat er niemand is om me tegen te houden in mijn keuze, maar dat het een harde strijd zal zijn. Net als mijn moeder heeft zij schrik dat als ik mijn eerste jaar radicaal buis, ik het studeren beu zal worden.

Ik ben wel bereid me zeer hard in te zetten en in de vakantie heel wat bij te schaven. Ik hoop dat dit me zal helpen, hoewel ik door dit nieuwe gesprek enorm ben gaan twijfelen.

Het is emotioneel zwaar te horen dat je best iets anders doet dan waar je eigenlijk reeds lange tijd van was aan het dromen.

Er is echt geen enkele andere opleiding die ik wil volgen, behalve sterrenkunde, maar dat is naar het schijnt onmogelijk voor mij gezien de reusachtig moeilijke fysica.

Ik hoop dat er nog reacties zullen komen; raad van mensen die met de neus op de feiten staan kan handig zijn.

Alvast bedankt.

Mathieu

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Twijfel over bio-ingenieur

Afbreken vind ik sowieso iets overbodig. Niets is onmogelijk, maar het ene is wel veel moeilijker dan het andere. Zo is bio-ingenieur inderdaad veel moeilijker met 3 uur Wiskunde dan met een Wetenschappen-Wiskunde-achtergrond. Het is in deze ook heel belangrijk om zéér goed te bepalen (voor jezelf) waarom je momenteel 3 uur Wiskunde volgt. Is dat omdat je in het vierde fel moest zwoegen om toch te slagen? Was dat omdat je Wiskunde compleet beu was? Was dat omdat je graag Moderne Talen wou volgen? Etcetera.

Ook moet je inderdaad voor jezelf (proberen te) bepalen hoe zwaar je gaat tillen aan een buis. Als je denkt dat dat je motivatie compleet gaat ondermijnen, begin je beter een stapje lager en kun je nadien nog opklimmen...

Aansluitend bij dat punt: al ooit gehoord van de studie biowetenschappen? Misschien de moeite om eens te bekijken... Dat is een academische bachelor (aan de hogeschool) waar er verschillende opties zijn om een master te behalen. Het voordeel is dat de Wiskunde net dat minder zwaar is, en meer verspreid over al de jaren. Ook de Fysica leek (mij) op het eerste zicht net dat minder zwaar. En dat maakt (volgens mij) het totaalpakket net dat minder zwaar. Het interessante voor jou is dat dit eigenlijk een soort van bio-ingenieur aan de hogeschool is.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Twijfel over bio-ingenieur

Wel, op school hebben ze me afgeraden een wiskunderichting te volgen omdat ik in plaats van 70, 69 had in het tweede jaar.

Jammer genoeg heb ik daar ook naar geluisterd, want ik ben vrij zeker dat ik het zou hebben aangekund.

Ik voel me momenteel 'dom gehouden', voor niets.

Ik heb besloten het erop te wagen en minstens het eerste jaar bio-ingenieur te proberen, daarna zie ik hoe de zaken verlopen. Als het slecht afloopt, zal ik waarschijnlijk bio-wetenschappen studeren. Wel spijtig dat ze deze opleiding niet in Leuven hebben.

Bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Twijfel over bio-ingenieur

Ze hebben die inderdaad niet overal helaas. Maar het proberen kan zeker nooit kwaad/ Wat ik je dan sowieso kan aanraden, is de zomercursus Wiskunde te volgen. Ze hebben er eentje voor wie een vrij wiskundige richting uitwil, dus ook voor bio-ingenieurs, en een 'makkelijkere' voor minder wiskundige richtingen. Die cursus is naar het einde van de zomervakantie. Meer info vind je bijvoorbeeld hier.

En helaas wordt dat advies inderdaad vaak blind gegeven, alsof 70 de magische grens is. Helaas vijgen na pasen voor jou. Veel succes nog alvast!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer