Twijfel over bio-ingenieur

Reageer
Berichten: 3

Twijfel over bio-ingenieur

Hallo,

Ik ben scholier aan het Jan-van-Ruusbroeckollege te Laken (Brussel).

Uiteraard moet ook ik naar volgend jaar toe een studiekeuze maken.

Ik doe momenteel Latijn-Moderne Talen, maar ik ben altijd al geboeid geweest door de wetenschappen. Niet in het bijzonder wiskunde, maar vooral biologie en - meer specifiek, sterrenkunde. Ook de wonderen van de aarde interesseren me enorm.

Verder ben ik een zeer ecologisch iemand, begaan met het welzijn van de natuur en het dierenrijk. Ik zou me later dan ook willen inzetten voor het milieu en de levende wezens (met uitzondering van de mens) op aarde.

Dat is zowat de reden waarom ik graag bio-ingenieur zou willen volgen in Leuven, oftewel biologie. Als derde optie dacht ik aan geologie. Bio-ingenieur is wel mijn persoonlijke favoriet. Daar heb ik zowat alle wetenschapsvakken in één. Deze richting wordt me echter niet aangeraden op school: 'je hebt volgens mijn niet genoeg inzicht'; 'je bent meer taalkundig aangelegd', ... is wat ik als 'advies' meekrijg. Ik zit dan ook in een talenrichting daar ik zo onnozel ben geweest naar het schooladvies te luisteren, terwijl wetenschappen me veel meer boeit dan talen.

Maar zelf ben ik ook wat bang voor bio-ingenieur. Met mijn 3 uur wiskunde heb ik niet de beste basis... Een zomercursus lijkt me dan weer niet genoeg om alles in te halen.

Onlangs sprak ik met een eerstejaarsstudent uit Leuven, die me vertelde dat de wiskunde echt vanaf de basis in de cursussen staat uitgelegd. Wetenschappen beginnen sowieso vanaf nul. Dit geeft uiteraard goede moed, maar toch...

Is het mogelijk wat goede raad te geven? Ik twijfel echt iedere dag aan de keuze: zal ik het wel aankunnen? Zou ik dan écht helemaal geen aanleg hebben? Onderschat ik het niet? Of juist omgekeerd?