Simpele zoutproef

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Simpele zoutproef

Hallo allemaal.

Ik heb even snel rond gekeken, maar ben mijn vraag nog niet tegen gekomen.

Ik ben nu een uurtje of twee aan het zoeken, online, naar mogelijke stoffen voor een simpele zoutproef, maar ik heb zelf weinig ervaring met stoffen halen. Wellicht dat jullie meer ervaring hebben.

De proef is heel simpel en dient ter voorbereiding op een proef op school voor één van mijn bijleskindjes.

Ik zoek dus eigelijk twee zouten die oplosbaar zijn in water, maar als je ze bij elkaar gooit dat er dan een zout kristalliseerd.

Ik had bijvoorbeeld gezien dat je makkelijk NaOH kan vinden bij de Kruisvat (ontstopper).

Toen ging ik opzoek naar een zout waarvan het metaal-deel met de OH kristalliseerd.

Ik heb nu een heel lijstje 27 stoffen waarvan ik ze mogelijk kan halen. Hiervan geef ik er 7 een redelijke kans:

MgCl2, Zn(CH3COO)2, ZnI2,ZnSO4,CuCl2,CuSO4, CaCl2.

Of ik deze ook werkelijke kan vinden (puur of in homogene oplossing) is voor mij nog maar de vraag.

Ik ben van plan om morgen langs de Kruidvat, de drogist en Tuinen te gaan.

Online bestellen wordt 'em niet, want ik moet het voor morgenavond hebben.

Dus nog even kort: welke stoffen zijn waar makkelijk te halen voor een simpele zoutproef?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Simpele zoutproef

Je kunt altijd je leerling vragen om zijn/haar TOA te vragen een klein beetje van een of ander oplosbaar metaalzout mee te geven. Elke TOA heeft minstens al een pot kopersulfaat staan. Elke chemiedoos (ongetwijfeld nog te koop in een zichzelf respecterende speelgoedzaak) bevat het zeker ook.

Pas goed op met die ontstopper. Gemeen rotgoedje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer