Springen naar inhoud

Valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2012 - 23:49

Hoi,
dit staat in mijn boek:
valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving
De getrokken lijn in het v,t-diagram hiernaast geeft de hierboven beschreven beweging weer.
Wanneer je een voorwerp zou hebben losgelaten dat in verhouding méér wrijvingskracht ondervindt, zou je dan lijn A of lijn B (zie dunnere lijnen) krijgen?

Antwoord: Je zou lijn A krijgen, want in het begin is de beweging een vrije val, dus de steilheid in het begin moet gelijk zijn aan die in de originele grafiek. Bij B is dat niet het geval.

Nu gaat mij het eigenlijk niet om de vraag, maar ik snap niet wat (precies) wordt bedoeld met: in verhouding méér wrijvingskracht. Ik zou zelf niet vast komen te zitten als er alleen had gestaan 'meer wrijvingskracht', of de vraag op meerdere manieren (kunnen) interpreteren?
v_t_diagram_wrijving.png

Veranderd door aminasisic, 06 maart 2012 - 23:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2012 - 19:16

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2012 - 20:27

altijd absoluut meer (steeds hetzelfde aantal meer)
100 N --> 105 N
1000 N -> 1005 N

altijd in verhouding meer (altijd evenveel keer meer)
100 N --> 300 N
1000 N --> 3000 N
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2012 - 12:29

OK bedankt :) Wel raar dat je kunt spreken van in verhouding meer toenemen van de wrijvingskracht als de zwaartekracht toch hetzelfde blijft (tenzij je van een héél grote hoogte valt...)

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2012 - 15:18

Blijkbaar is er een variabele verandert zoals het frontaal oppervlak, dichtheid van het medium of het weerstandscoefficient.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures