Valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving

Hoi,

dit staat in mijn boek:

valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving

De getrokken lijn in het v,t-diagram hiernaast geeft de hierboven beschreven beweging weer.

Wanneer je een voorwerp zou hebben losgelaten dat in verhouding méér wrijvingskracht ondervindt, zou je dan lijn A of lijn B (zie dunnere lijnen) krijgen?

Antwoord: Je zou lijn A krijgen, want in het begin is de beweging een vrije val, dus de steilheid in het begin moet gelijk zijn aan die in de originele grafiek. Bij B is dat niet het geval.

Nu gaat mij het eigenlijk niet om de vraag, maar ik snap niet wat (precies) wordt bedoeld met: in verhouding méér wrijvingskracht. Ik zou zelf niet vast komen te zitten als er alleen had gestaan 'meer wrijvingskracht', of de vraag op meerdere manieren (kunnen) interpreteren?

[attachment=9749:v_t_diag...wrijving.png]
Bijlagen
v_t_diagram_wrijving.png
v_t_diagram_wrijving.png (7.08 KiB) 156 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving

altijd absoluut meer (steeds hetzelfde aantal meer)

100 N --> 105 N

1000 N -> 1005 N

altijd in verhouding meer (altijd evenveel keer meer)

100 N --> 300 N

1000 N --> 3000 N
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving

OK bedankt :) Wel raar dat je kunt spreken van in verhouding meer toenemen van de wrijvingskracht als de zwaartekracht toch hetzelfde blijft (tenzij je van een héél grote hoogte valt...)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Valbeweging zonder beginsnelheid en met wrijving

Blijkbaar is er een variabele verandert zoals het frontaal oppervlak, dichtheid van het medium of het weerstandscoefficient.

Reageer