Dc motoren parallel of in serie zetten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

Dc motoren parallel of in serie zetten

Hallo

Ik wil een grote schijf laten draaien door middel van drie dc motoren. Nu wil ik dat deze drie motoren alle drie ongeveer evenveel kracht bijdragen.

Ik kan me voorstellen dat je de motoren gewoon in serie kan zetten of parrallel kan schakelen als ze identiek zijn en allemaal evensnel draaien.

Maar er is een probleempje. De motoren kunnen zich verplaatsen langs de ronde schijf. Als dit gebeurt zal desbetreffende motor dus iets harder of iets langzamer draaien dan de anderen. Toch zou ik willen dat alle drie de motoren ongeveer evenveel kracht bijdragen aan het draaien.

Kan ik dan het beste de motoren in serie zetten of parrallel schakelen?

Als ik ze in serie zet is de stroom door alle drie de motoren het zelfde. Of moet ik nu juist de spanning op alle drie de motoren gelijk houden en ze dus parrallel zetten?

Bij gelijke stroom zou ik denken dat het opgewekte magnetisch veld in alle motoren het zelfde is en dus de geleverde kracht?

Bij gelijke spanning weet ik niet goed wat er zou gebeuren als een van de motoren harder of zachter draait. Dan zou de tegen emk anders zijn dan bij de anderen motoren. Waar wat is daar het resultaat van?

Ik heb voorkeur voor serie omdat de maximale benodigde stroom dan kleiner is. Hogere spanning is niet zo een groot probleem.

Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen hiermee.

Berichten: 23

Re: Dc motoren parallel of in serie zetten

Dit is een oude topic dus ik weet niet of de vraag nog beantwoord moet worden.

Als ik het zo lees en goed begrijpt, dan wil je dus 3 dc motoren een grote ronde schijf aandrijven en deze kunnen ook langs de ronde schijf verplaatsen..

Dus wanneer een motor verplaats dan zou deze langzamer of sneller moeten gaan draaien, met gelijke koppel.

Dit is alleen te bereiken door het volgende:

Dat betekent dus toerental omlaag > .. ankerspanning omlaag, stroom omhoog. = koppel blijft gelijk

Anders zal de dc motor altijd trachten om op de juiste toerental te komen.

Toerental omhoog > Ankerspanning omhoog, stroom omlaag = koppel blijft gelijk.

dus in geen van beide is deze situatie na te bootsen door parallel of serie schakeling.

Koppel zal altijd stijgen of dalen bij gelijke spanning en wisselende toerentallen!

Dit is alleen mogelijk met speciale regelingen voor dc motoren.

Reageer