Sterfte door kruisiging

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Sterfte door kruisiging

Voor mijn Nederlandse boekenlijst heb ik zojuist De Engelenmaker van Stefan Brijs gelezen. Een erg goed geschreven boek over de discussie of menselijk klonen moet worden geaccepteerd binnen de wetenschap.

Dit wordt in een mooie verhaallijn gestoken waarin ene Dokter Hoppe, huisarts, wetenschapper en lijder aan het Asperger-syndroom, grote stappen onderneemt op gebied van klonen. Hij gebruikt/misbruikt hiervoor vrouwen die een kinderwens hebben en doet er alles aan om hen tevreden te houden, wat nauwelijks lukt omdat de eicellen, embryo's en foetussen zeer kwetsbaar zijn en hij de juiste techniek maar niet kan vinden om het 100% goed te doen. Hij raakt gefrustreerd, dat was hij eigenlijk al door zijn jeugdjaren, en draait volkomen door. Uiteindelijk pleegt hij zelfmoord door zichzelf aan een kruis te nagelen, aangezien hij zichzelf (naarmate het boek vordert) gaat vergelijken met Jezus en op eenzelfde manier wilt sterven.

"Allemaal mooi en prachtig", maar een bepaalde passage lied mij niet los, het is helaas niet de friste, beter gezegd nogal luguber...dus bij deze de waarschuwing! Het zinnetje uit de gehele context:

Hoppe nagelt zichzelf aan het kruis en zegt te weten dat als hij zou doorbuigen en tegelijk zijn voeten van de grond zou heffen, dat zijn benen dan zouden breken en vervolgens zijn longen zouden dichtklappen....

Wel, ik heb het zinnetje 10x doorgelezen, maar kan mij niet echt bedenken of de schrijver dit puur uit zijn duim heeft gezogen of dat er een anatomische verklaring voor is. Later blijkt dat Hoppe van het kruis valt omdat de spijkers hem toch niet houden, daar zit weer een 'heerlijke' beschrijving in details bij, maar ik zie dus nog geen verband tussen een gekruizigde die doorbuigt, z'n benen daardoor breekt en eveneens twee dichtgeklapte longen ondervindt. De betreffende zin staat hieronder in de verborgen inhoud, met dus gelijk maar even de context erbij. Waarschijnlijk zul je om het goed te kunnen lezen nog even op de afbeelding moeten klikken, hij is zo te zien wat gereduceerd.

Verborgen inhoud
Collages2.jpg
Collages2.jpg (1.64 MiB) 897 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Sterfte door kruisiging

Ik zie er niet direct enige relevantie in.

Als je met voeten en handen vastgespijkerd bent zal je een sterke kracht in de buikspieren en quadriceps moeten ontwikkelen wil je de voeten van de grond/plank heffen. De quadriceps mogen dan wel de sterkste spieren in ons lichaam zijn, om botten te breken van een jonge(?) en gezonde(?) man is al ver gezocht.

Hoe daarbij de longen kunnen dichtklappen is me nog zozeer een raadsel... misschien iets met het diafragma maar ik zie de link niet direct.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Sterfte door kruisiging

De quadriceps mogen dan wel de sterkste spieren in ons lichaam zijn, om botten te breken van een jonge(?) en gezonde(?) man is al ver gezocht.
Man in kwestie is 48 jaar, niet de jongste maar dus ook nog niet over de uiterste houdbaarheidsdatum... Daarnaast geen verdere medische geschiedenis naar voren gekomen, enkel Asperge-syndroom en een vader die eveneens huisarts was en zelfmoord heeft gepleegd, aan een walnotenboom bij het huis.

De rest van het boek komt bijna niet als fictief over, enkel dit stukje zette mij aan het twijfelen. Wellicht bevond het kruis zich op enige hoogte, in een andere passage wordt er namelijk verklaard dat hij van het kruis een stuk naar beneden viel, dat zou de benen kunnen breken (helemaal als de spijker nog door beide voeten zit en de man te weinig tijd en kracht heeft, om ze in een houding te krijgen zich te kunnen weren tegen de harde grond??) Eveneens voor de context:

Verborgen inhoud
WSf4.jpg
WSf4.jpg (1.85 MiB) 893 keer bekeken


Met name de geklapte longen blijf ik ook vreemd vinden, ja je kunt verkeerd met je borstkas op de grond smakken...maar er stond duidelijk dat Hoppe er over nagedacht had en wist dat het zo zou gaan plaatsvinden... :)

Oja, de man was eerder gewond geraakt en had een grote wond aan zijkant thorax, die hield hij expres open omdat hij het plan, om aan het kruis te sterven, al bedacht had. Hij kon drie vingers in de wond, tot aan het tweede kootje aan toe, in de wond steken. Even puzzelen brengt me dan al bij het feit dat het scalpel (waardoor hij werd geraakt) toch allang zijn pleuraholte was binnengedrongen --> zijn long al aan 1 zijde samengevallen was voordat hij überhaupt zichzelf kruisigde??
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Sterfte door kruisiging

Ik vind het maar een vaag verhaal en zie ook niet in hoe zijn benen zouden breken en zijn longen zouden dichtvallen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Sterfte door kruisiging

Man in kwestie is 48 jaar, niet de jongste maar dus ook nog niet over de uiterste houdbaarheidsdatum...
Ik toetste even naar eventuele osteoporose, maar dat is dus wel uit te sluiten op die leeftijd.
Oja, de man was eerder gewond geraakt en had een grote wond aan zijkant thorax, die hield hij expres open omdat hij het plan, om aan het kruis te sterven, al bedacht had. Hij kon drie vingers in de wond, tot aan het tweede kootje aan toe, in de wond steken.
Eveneens maar een raar gegeven. Een dergelijk diepe wonde in de thorax zou inderdaad al zware problemen opgeleverd hebben voor de long, afhangkelijk van de plaats (en dan nog). De logica voor deze wonde open te houden voor de kruisiging kan ik nergens terug vinden.
Wellicht bevond het kruis zich op enige hoogte
Gezien zijn geschiedenis van een wonde in de thorax kan het eventueel wel voorkomen dat de longen even dichtslaan bij een harde stomp op de borst (eveneens zonden wonde).

Kortom, ik denk dat er toch wel enige verzinsel van de auteur in jouw verhaal zitten. Een passende lijn doorheen het verhaal vind ik in elk geval niet.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Sterfte door kruisiging

Ik toetste even naar eventuele osteoporose, maar dat is dus wel uit te sluiten op die leeftijd.
Jep.
De logica voor deze wonde open te houden voor de kruisiging kan ik nergens terug vinden.
Het feit dat hij het openhield had ik nog niet als afbeelding weergeven, zijn twee afzonderlijke bladzijden in het boek, zie hieronder. Er wordt ook niet letterlijk gezegd dat hij die wond openhoudt om een evenbeeld van Jezus te zijn, dat haal je er als lezer (later) uit, doordat het wel erg toevallig is dat ie aan het kruis sterft met nog zijn open wond, en hij al eerder in het verhaal zeer geïnteresseerd was in de daden van Jezus.

Verborgen inhoud
WSf5.jpg
WSf5.jpg (1.18 MiB) 892 keer bekeken

Gezien zijn geschiedenis van een wonde in de thorax kan het eventueel wel voorkomen dat de longen even dichtslaan bij een harde stomp op de borst (eveneens zonden wonde).
Maar dan ook blijvend? Lijkt me sterk, tenzij iets anders de andere long ook doorboorde...maar dat wordt speculeren. Dood spoor dus.
Kortom, ik denk dat er toch wel enige verzinsel van de auteur in jouw verhaal zitten. Een passende lijn doorheen het verhaal vind ik in elk geval niet.
Dan ga ik mijn hoofd er verder ook niet meer over breken, maar het is werkelijk een heel mooi boek. Van de 12 verplichte boeken die ik heb moeten uitzoeken en lezen, staat deze toch wel op plek 1 of 2...het komt door de doelgerichte passages die ik toon waarschijnlijk als een zeer vreemd boek over, maar het is werkelijk de moeite waard om te lezen. Met name de wetenschap omtrent klonen en wetenschappelijke onderzoeken komt aardig onder vuur te liggen. Aanradertje dus, ondanks de toch wel vreemde dood van Hoppe.... :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Sterfte door kruisiging

Pectus schreef:
Mako schreef:
Gezien zijn geschiedenis van een wonde in de thorax kan het eventueel wel voorkomen dat de longen even dichtslaan bij een harde stomp op de borst (eveneens zonden wonde).
Maar dan ook blijvend? Lijkt me sterk, tenzij iets anders de andere long ook doorboorde...maar dat wordt speculeren. Dood spoor dus.
Neen, in zowat 99% van de gevallen gaan de longen vanzelf weer open. Inderdaad dus geen mogelijke doodsoorzaak.

Had al gehoord over het boek, als ik eens een vrij moment vind ( :) ) komt hij zeker op de lijst!
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Sterfte door kruisiging

Neen, in zowat 99% van de gevallen gaan de longen vanzelf weer open. Inderdaad dus geen mogelijke doodsoorzaak.


Hebben jullie het nu over een volledig geatelecteerde long die vanzelf weer open gaat? Zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren. Een spanningspneumothorax is overigens een zeer plausibele manier om te overlijden, maar dat is inderdaad allemaal speculeren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Sterfte door kruisiging

Hebben jullie het nu over een volledig geatelecteerde long die vanzelf weer open gaat?


Nou ik in ieder geval niet; ik denk dat we het beiden wilden plaatsen in een context als: je valt heel hard op de grond, krijgt een soft- of voetbal hard tegen thorax aan gespeeld, of iets dergelijks...een tijdelijke grote druk op de thorax veroorzaakt dan ook een (tijdelijke) ademnood, in tegenstelling tot atelectase wat meestal het gevolg is van broncho-obsructie.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Sterfte door kruisiging

Doelde inderdaad op hetgeen Pectus aanhaalde, geen atelectase.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Sterfte door kruisiging

Ik kom ook uit Nederland maar de uitdrukking 'longen die dichtklappen' plaatsen in het kader van ademnood ken ik niet. Ik denk dan dus aan atelectase, ofwel de zogenaamde klaplong. De merck manual zegt bovendien: 'bij acute atelectase is de long pas sinds korte tijd samengeklapt'. Ik vermoed, maar dat is slechts een aanname, dat de schrijver ook atelectase bedoelt, en niet slechts buiten adem zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Sterfte door kruisiging

Ik kom ook uit Nederland maar de uitdrukking 'longen die dichtklappen' plaatsen in het kader van ademnood ken ik niet. Ik denk dan dus aan atelectase. Ik vermoed, maar dat is slechts een aanname, dat de schrijver ook atelectase bedoelt, en niet slechts buiten adem zijn.
Nou, das niet zo gek...Stefan Brijs, de auteur, is een Belg-Limburger van origine... :)
Stefan Brijs werd geboren op 29 december 1969 in Genk (Belgisch-Limburg), waar hij ook jarenlang woonde en naar school ging. In 1990 studeerde hij af als onderwijzer en begon als opvoeder aan zijn vroegere middelbare school te werken. Van 1994 tot 1997 woonde hij in Zonhoven, daarna vestigde hij zich opnieuw in Genk.
Bron
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Sterfte door kruisiging

Pectus schreef:Nou, das niet zo gek...Stefan Brijs, de auteur, is een Belg-Limburger van origine... :)

Bron
Maar het is jullie interpretatie en jullie zijn toch Nederlands?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Sterfte door kruisiging

Maar het is jullie interpretatie en jullie zijn toch Nederlands?
Mako gaat je levend villen ben ik bang... :)

En mijn vraag was juist hoe ik dit moest opvatten, aangezien gewoon plat op de grond vallen niet aannemelijk klinkt, maar atelectase ook niet echt. En geen van deze oorzaken lijken mij in het plaatje van onze hoofdpersoon passen:
De meest voorkomende oorzaak van atelectase is een obstructie (afsluiting) van een hoofdbronchus, een van de twee hoofdtakken van de luchtpijp die rechtstreeks naar de longen leiden. Ook kleinere luchtwegen kunnen afgesloten raken. De afsluiting kan worden veroorzaakt door een slijmprop, een tumor of een geïnhaleerd vreemd voorwerp in de bronchus. Een andere oorzaak van de afsluiting kan zijn dat er iets van buitenaf tegen de bronchus drukt, zoals een tumor, vergrote lymfeklieren of een grote hoeveelheid vocht (pleura-effusie) of lucht (pneumothorax) in de pleuraholte (Aandoeningen van de longvliezen: Pneumothorax). Bij een luchtwegafsluiting wordt de lucht uit de longblaasjes (alveoli) achter de afsluiting in het bloed opgenomen, waardoor de longblaasjes ineenkrimpen. Het samengevallen longweefsel vult zich meestal met bloedcellen, serum en slijm en raakt geïnfecteerd.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Sterfte door kruisiging

Ik heb werkelijk waar geen idee. Er staat ook nergens dat hij valt. Ik vat het op als een schrijver die het een beetje aandikt om de spanning erin te houden.
Mako gaat je levend villen ben ik bang... :)
:)
En mijn vraag was juist hoe ik dit moest opvatten, aangezien gewoon plat op de grond vallen niet aannemelijk klinkt, maar atelectase ook niet echt. En geen van deze oorzaken lijken mij in het plaatje van onze hoofdpersoon passen:
Atelactase o.b.v. een (spannings)pneu lijkt me nog niet zo gek als hij reeds een wond in zijn thorax heeft waar hij 3 vingers voor tot over de helft kan insteken toch?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer