Tritratie po

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Tritratie po

Hallo mensen,

ik heb een PO scheikunde dat ik maak over tritreren, de proef is vrij simpel maar ik zit nu vast met het berekenen van het aantal mol onverdunde stof. Ik heb de opdracht hieronder gezet en mijn antwoorden erbij, zou iemand zo vriendelijk willen zijn om te zeggen of het klopt?

De vragen:
WSF_PO1.jpg
WSF_PO1.jpg (429.48 KiB) 533 keer bekeken
Mijn antwoorden:
WSF_PO2.jpg
WSF_PO2.jpg (271.4 KiB) 536 keer bekeken
Hopelijk kan iemand me ook helpen met vraag 4 want ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken.

Mvg, Seavron

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tritratie po

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Tritratie po

Om te beginnen kan van de vier reactievergelijkingen (na de waarnemingen) de tweede weggelaten worden, die voegt niets toe.

De molariteit van het thiosulfaat is ongeveer 0,1 maar je schrijft en rekent met 1,003 M.

Verder is de bereking op zich (afgezien van de onjuiste molariteit) goed tot en met 6,770 mmol Chloor.



Bereken nu eerst, met de juiste molariteit, het aantal mmol chloor opnieuw. Laat de berekening van het aantal mmol chloride achterwege en bereken vanuit het aantal mmol chloor het aantal mmol hypochloriet.

Verder een kleine opmerking. Schrijf ook de reactievergelijking van het thio met jood in ionen en laat de tribune-ionen weg net als bij de andere vergelijkingen.

Berichten: 7

Re: Tritratie po

De molariteit van het thiosulfaat is ongeveer 0,1 maar je schrijft en rekent met 1,003 M.
Ontzettend bedankt voor je hulp maar ik heb een paar vraagjes, ik moest namelijk rekenen met 1,003 M, die was vooraf geprepareerd door onze TOA dus ik denk niet dat die 0,1 M moet zijn. (ik zal het voor de zekerheid wel nog even vragen)
Bereken nu eerst, met de juiste molariteit, het aantal mmol chloor opnieuw. Laat de berekening van het aantal mmol chloride achterwege en bereken vanuit het aantal mmol chloor het aantal mmol hypochloriet.
Stel ik zou het goed gedaan hebben en dus met 6,770mmol Jood eindigen, bedoel je dan dat ik de 1:1 reactie met chloor weg laat en in een keer zeg dat er dus 13,54 mmol hypochloriet ontstaat?
Verder een kleine opmerking. Schrijf ook de reactievergelijking van het thio met jood in ionen en laat de tribune-ionen weg net als bij de andere vergelijkingen.
Dat had ik gedaan omdat ik even niet zo goed wist hoe ik het zou moeten doen :S

Ik weet namelijk niet hoe de stoffen geladen zijn, I2 is toch neutraal evenals NaI en de rest?

Sorry voor de vele vragen maar ik vind het vrij lastig,

mvg Seavron

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Tritratie po

Zullen we eerst de berekening afmaken?

Gesteld dat de molariteit van de thio goed is dan:

was er 6,77 mmol jood afkomstig uit de reactie van 6,77 mmol chloor. Dat heb je goed.

(Om misverstanden te voorkomen: Jood is I2, chloor is Cl2, jodide I- chloride Cl- en hypochloriet ClO-)

Kijk nu naar de vierde reactievergelijking. Hoeveel mmol hypochloriet was er in het monster als er 6,77 mmol chloor uit is ontstaan?

En hoeveel mg natriumhypochloriet was er dan in 10 ml verdund monster aanwezig?

Berichten: 7

Re: Tritratie po

(Om misverstanden te voorkomen: Jood is I2, chloor is Cl2, jodide I- chloride Cl- en hypochloriet ClO-)
Dank je! Inderdaad handig om te weten wat het verschil tussen chloor, chloride en hypochloriet is.
Kijk nu naar de vierde reactievergelijking. Hoeveel mmol hypochloriet was er in het monster als er 6,77 mmol chloor uit is ontstaan?
Ehm als ik aanhoud wat je eerder heb gezegd en de reactie vergelijking ervoor weglaat, dan heb ik 6,770 mmol hypochloriet (als je dat bedoelde tenminste), dat betekend dus ook 6,770 mmol natriumhypochloriet.
En hoeveel mg natriumhypochloriet was er dan in 10 ml verdund monster aanwezig?
6,770 mmol natriumhypochloriet -> |molaire massa (M) = 74,44| |aantal mol (n) = 6,770 mmol = 0,00677 mol| |n =m/M| 6,770 = m/74,44 -> m = 504,0 mg

volgens mij moet ik die 10ml ook ergens gebruiken maar ik weet niet waar? misschien keer de uitkomst omdat dat misschien per ml is?

mvg, Seavron

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Tritratie po

Dat is goed. Je hebt 504 mg natriumhypochloriet getitreerd. Dat zat dus in de erlenmeyer voordat je begon met de titratie.

Hoe is dat in de erlenmeyer gekomen?

Berichten: 7

Re: Tritratie po

Margriet schreef:Dat is goed. Je hebt 504 mg natriumhypochloriet getitreerd. Dat zat dus in de erlenmeyer voordat je begon met de titratie.

Hoe is dat in de erlenmeyer gekomen?


We hebben de oplossing bleekmiddel al 10x verdund gekregen, betekent dat dat er dus 10ml onverdund bleekmiddel is aangelengd met 90ml water en dat daar weer 10 ml van genomen is om mee te werken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Tritratie po

Er zat dus in 10 ml verdunde oplossing 504 mg NaClO.

Hoeveel mg NaClO zit er dan in 10 ml onverdunde oplossing en hoeveel mg (of gram) in 100 ml onverdunde oplossing?

Berichten: 7

Re: Tritratie po

Hoeveel mg NaClO zit er dan in 10 ml onverdunde oplossing en hoeveel mg (of gram) in 100 ml onverdunde oplossing?


in 10 ml onverdunde oplossing zit dan 5,04 gram NaClO en in 100 ml 50,4 gram NaClO?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Tritratie po

Berekening klopt, maar wel een beetje veel hè 50,4 g NaClO per 100 ml bleekwater.

Maak de berekening nu nog eens maar ga dan uit van 0,1003 M thio.

En vergelijk je antwoord eens met het opgegeven gehalte op het etiket van de fles.

Je vraagt verder hulp bij vraag 4, maar vraag 4 is niet zichtbaar in de bijlage. Althans niet voor mij.

Berichten: 7

Re: Tritratie po

Margriet schreef:Berekening klopt, maar wel een beetje veel hè 50,4 g NaClO per 100 ml bleekwater.

Maak de berekening nu nog eens maar ga dan uit van 0,1003 M thio.
Als ik het herbereken met 0,1003 M thio kom ik uit op 5,04 g NaClO per 100 ml bleekwater, dat lijkt mij inderdaad beter.
En vergelijk je antwoord eens met het opgegeven gehalte op het etiket van de fles.
Dat kan ik morgen pas doen maar ik zal het zeker even nakijken!!
Je vraagt verder hulp bij vraag 4, maar vraag 4 is niet zichtbaar in de bijlage. Althans niet voor mij.
Ja ik zie nu ook dat ik een deel mis :S.. maar dit is de vraag: Bereken het gehalte werkzaam chloor in gram/100 mL (ik neem aan van het onverdunde bleekwater)

Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen, ik moet kijken naar het NaClO want er staat op de eerste pagina: 'op de verpakking staat het gehalte werkzaam chloor vermeld in gram NaClO per 100 mL (4 gram/100 mL)'. En we hebben volgens mij net ook laten zien dat we 5,04 g NaClO per 100 mL hebben. Hopelijk kan je me hier een uit de brand helpen, je bent tot nu toe super geweest!!
En vergelijk je antwoord eens met het opgegeven gehalte op het etiket van de fles.
Op de voorpagina staat, 4gr/100mL ik neem aan dat dat ook op de fles staat. Dan is die 5,04 gram / 100 mL idd een stuk beter dan die 50,4 gram :) .

Berichten: 7

Re: Tritratie po

Seavron schreef:Ja ik zie nu ook dat ik een deel mis :S.. maar dit is de vraag: Bereken het gehalte werkzaam chloor in gram/100 mL (ik neem aan van het onverdunde bleekwater)

Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen, ik moet kijken naar het NaClO want er staat op de eerste pagina: 'op de verpakking staat het gehalte werkzaam chloor vermeld in gram NaClO per 100 mL (4 gram/100 mL)'. En we hebben volgens mij net ook laten zien dat we 5,04 g NaClO per 100 mL hebben. Hopelijk kan je me hier een uit de brand helpen, je bent tot nu toe super geweest!!
hmmm nu ik er naar kijk heb je me er al mee geholpen, haha sorry dit was een beetje een domme vraag.

Ontzettend bedankt voor al je hulp!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Tritratie po

Helemaal niet dom! Maar onduidelijke opdracht.

Gebruikelijk is om bij bleekwater het gehalte actief chloor (Cl2) op te geven in g per 100 ml.

Dat is de hoeveelheid chloor die in de loog is opgelost om bleekwater te maken. Zie de reactievergelijking in bijlage 1 maar dan van rechts naar links.

Je vindt 0,677 mmol Cl2 in 10 ml verdund bleekwater. Je kunt dan uitrekenen hoeveel mg dat is in 10 ml verdund bleekwater en vervolgens hoevel g dat is in 100 ml onverdund bleekwater.

Maar.... in de opgave staat wel 'actief chloorgehalte als gram NaClO per 100 ml.' En als dat zo vermeld staat, moet je ook het gehalte als NaClO berekenen om te kunnen vergelijken en dat heb je gedaan en gevonden 5,04 g per 100 ml tegenover 4 g per 100 ml wat op de fles staat.

Ik laat aan jou over of je ook nog het gehalte als chloor wilt uitrekenen.

Reageer