Venturimeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

Venturimeter

hallo.

dit keer geen vraag over een foute uitkomst maar over het volgende.

olie met een dichtheid van 900 kg/m^3 stroomt omlaag in de venturimeter (onderstaande afbeelding).

als de manometeruitwijking 0.7 meter is , hoe groot is dan het volumedebiet?
Naamloos.png
Naamloos.png (25.1 KiB) 363 keer bekeken
in dit vraagstuk wordt volgens mij geen rekening gehouden met een hoogteverschil tussen punt A en punt B.

de uitkomst is namelijk 0.028 m^3/s en dat krijg ik ook uit als ik voor het hoogte verschil 0 invul.

mijn vraag is dan ook waarom wordt hier geen rekening gehouden met hoogteverschil terwijl tussen punt A en B duidelijk hoogteverschil te zien is?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Venturimeter

Je antwoord klopt ,maar er wordt wel degelijk rekening gehouden met dat hoogte verschil.

Om dat duidelijk te maken lijkt het me verstandig om een afbeelding te maken.

Dat kan even duren , dus even geduld a.u.b.

( ook hier gldt weer dat v(B)=4. v(A)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Venturimeter

Sorry, Roy8888 , ik ben nu ook het spoor beister.

Ik zie het ook niet.

Maar ik zal mijn best doen, misschien wordt het me later wel duidelijk.

Een lastig vraagstuk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Venturimeter

scan0001.jpg
scan0001.jpg (139.14 KiB) 365 keer bekeken
Probeer nu de vergelijking van brnouilli op te stellen van uit dat nul nivo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Venturimeter

Roy, het is me gelukt om het vraagstuk te berekenen.

Het antwoord moet zijn : 0,02816

Ik kom er morgenavond op terug.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Venturimeter

Roy, in die laatste zin onder mijn afbeelding geef ik je een foute aanwijzing . Wat ik daar beweer dat mag helemaal niet. Dat is gewoon fout.

Vertrekkende vanuit punt A gaan we loodrecht naar beneden en de stellen dan de som op van alle hydrostatische drukken totdat we dat 0 nivo hebben bereikt.

We krijgen dan de totale hydrostatische druk in dat linker been ter plaatse van dat 0 nivo
\(p_{A}+h_{1}\cdot \rho_{0} \cdot g+h_{2} \cdot \rho_{0} \cdot g+h \cdot \rho_{0} \cdot g \)
Dit zelfde doen we voor het rechter been
\(p_{B}+h_{2} \cdot \rho_{0} \cdot g+h \cdot \rho_{K} \cdot g \)
Dit stellen we aan elkaar gelijk
\(p_{A}+h_{1} \cdot \rho_{o} \cdot g +h\cdot \rho_{o} \cdot g=p_{B}+h \cdot \rho_{k} \cdot g \)
\(p_{A}-p_{B}+h_{1} \cdot \rho_{o} \cdot g=h \cdot \rho_{k} \cdot g-h\cdot \rho_{o} \cdot g \)
\(p_{A}-p_{B}+h_{1} \cdot \rho_{o} \cdot g =86798,88 \)
We gaan nu het 0 nivo veranderen en laten het 0 nivo door punt B lopen.

Stel nu eens zelf de vergelijking van Bernoulli op voor de punten A en B

Berichten: 581

Re: Venturimeter

Als het nulpunt wordt verplaatst naar punt b dan is de hydrostatische druk links: h1 * 900 * 9,81 = 8829 * h1

En in het rechterbeen is de hydrostatische druk dan 0.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Venturimeter

We verplaatsen het nul nivo zodanig dat de horizontale lijn waarvoor geldt dat h=0 door B loopt.
\(p_{A}+h_{1}\cdot \rho_{o}\cdot g+\frac{1}{2} \cdot \rho_{o} \cdot v_{A}^2=p_{B}+\frac{1}{2} \cdot \rho_{o} \cdot v_{B}^2 \)
\(\frac{1}{2}\cdot \rho_{o} \cdot v_{B}^2 -\frac{1}{2} \cdot \rho_{o} \cdot v_{A}^2=p_{A}-p_{B}+h_{1} \cdot \rho_{o} \cdot g \)
Vrvang v(B) door 4. v(A)
\(7,5 \cdot 900 \cdot v_{A}^2 =86798,88 \)
\(v_{A}=3,585957799 \)

Berichten: 581

Re: Venturimeter

Ik kan het zo heel goed volgen wat u allemaal doet maar ik zou er zelf niet op gekomen zijn...

Zie ook nog niet waarom het logisch is om het zo te doen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Venturimeter

Roy, ik snap dat dit vraagstuk moeilijk voor je is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het eerst ook niet door had

Maar zou je willen uitleggen hoe jij dit vraagstuk zou oplossen

Aad

Berichten: 581

Re: Venturimeter

Om heel eerlijk te zijn zie ik (na lang kijken) geen andere manier om dit vraagstuk op te lossen.

Ik zie nu wel de logica van uw aanpak.

In feite zit je hier met 2 onbekende, namelijk: de hoogte en de snelheid.

Wat u eigenlijk doet is de hoogte schrijven als:
\(p_{A}-p_{B}+h_{1} \cdot \rho_{o} \cdot g =86798,88 \)
Waardoor je 1 onbekende minder hebt.

Als je dat dan invult in de vergelijking van bernoulli dan kun je de snelheid ook oplossen.

Ik ga me nog even buigen over dit vraagstuk om te kijken of ik nog een andere manier vindt om dit op te lossen.

In ieder geval alweer bedankt voor uw moeite en uitleg!

Groet Roy

Berichten: 581

Re: Venturimeter

Tot die tijd nog even snel een ander vraagje.

Als in dit geval de vloeistof (olie) in de venturimeter in rust is, dan zal het kwik niveau toch niet gelijk zijn?

Het kwik niveau zal toch nooit gelijk zijn bij stilstand ook niet als de meter helemaal horizontaal ligt, want doordat boven het linkerbeen de buis een grotere diameter heeft dan de buis boven het rechterbeen staat er een hogere vloeistof kolom op en dus ook meer druk toch? Of zie ik dat verkeerd

Reageer