Het hellende vlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Het hellende vlak

Hallo,

Voor natuurkunde moet ik een verslag maken, maar nu heb ik een vraag over iets.

Ik zal eerst de opdracht even uitleggen zodat jullie het ook snappen. :)

Het lijkt aardig op deze afbeelding:

Afbeelding

De driehoek bestaat uit een statief en een soort van 'rails' waar je een karretje op kan zetten. (hier afgebeeld als een rondje) bij ons ging het touwtje echter via de katrol omhoog en zat daar vast aan een veerunster. En dan moesten we verschillende hellingshoeken uitproberen en verschillend extra gewicht (aan het karretje vast), om te kijken hoeveel kracht er nodig was om het karretje op z'n plaats te houden.

Nu zegt mijn opdracht dit:

'Bereken met behulp van de hellingshoek en het gewicht van het karretje de component van de zwaartekracht op het karretje langs het vlak en vergelijk deze met de gemeten kracht'

Ik weet niet precies hoe dit moet maar zelf dacht ik aan dit: m*g*sin(hoek)

Kan iemand mij vertellen of dit correct is?

Oh, en dan heb ik ook nog een klein vraagje over de katrol, door de weerstand onstaat er een onnauwkeurigheid, maar zou er iets zijn om de katrol te vervangen zodat ik geen last meer zou hebben van de weerstand van de katrol op het karretje?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Het hellende vlak

Miraculously schreef:'Bereken met behulp van de hellingshoek en het gewicht van het karretje de component van de zwaartekracht op het karretje langs het vlak en vergelijk deze met de gemeten kracht'

Ik weet niet precies hoe dit moet maar zelf dacht ik aan dit: m*g*sin(hoek)

Kan iemand mij vertellen of dit correct is?
helling.png
helling.png (8.78 KiB) 228 keer bekeken
Met wat geometrie bepaal je dat de rode hellingshoek gelijk is aan de lila hoek.

De lengte van de vector van de zwaartekrachtcomponent is gelijk aan de overstaande zijde in een rechthoekige driehoek met die lila hoek. De zwaartekracht m·g is in diezelfde driehoek de schuine zijde.

sin(hellingshoek) = Flangs helling / (m·g)

Dus ja, Flangs helling = m·g·sin(hellingshoek)
door de weerstand onstaat er een onnauwkeurigheid, maar zou er iets zijn om de katrol te vervangen zodat ik geen last meer zou hebben van de weerstand van de katrol op het karretje?
Een betere katrol?

"Geen last" is natuurkundig nagenoeg een onmogelijkheid.

Anderzijds neem ik aan dat dat blokje rechts je krachtmeter moet voorstellen? Als je veel last van de katrol hebt, kun je die veerunster dan niet op de helling leggen?

(anderzijds hebben veerunsters zelf ook een massa, en zijn ze normaal gesproken gekalibreerd voor verticaal gebruik. Met een beetje pech krijg je dáár dan weer een afwijking door)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Het hellende vlak

Bedankt voor je reactie. :) Dan ga ik die formulie gebruiken in mijn verslag.
Jan van de Velde schreef:"Geen last" is natuurkundig nagenoeg een onmogelijkheid.

Anderzijds neem ik aan dat dat blokje rechts je krachtmeter moet voorstellen? Als je veel last van de katrol hebt, kun je die veerunster dan niet op de helling leggen?

(anderzijds hebben veerunsters zelf ook een massa, en zijn ze normaal gesproken gekalibreerd voor verticaal gebruik. Met een beetje pech krijg je dáár dan weer een afwijking door)
In mijn verslag moet een hoofdstukje 'onnauwkeurigheid', en eventueel een oplossing hiervoor. En aangezien ik zelf hier niks voor kon verzinnen dacht ik laat ik dat ook maar vragen.

En die tekening is niet precies zoals de opstelling van mij, bij mij hangt de veerunster aan het statief, boven de katrol.

We hoeven de proef ook niet opnieuw uit te voeren ofzo, alleen met een mogelijkheid voor verbetering hiervan komen. (als die mogelijkheid er is natuurlijk)

Reageer