Springen naar inhoud

2 vraagjes, 1 over placebo, 1 over appendicitis.

• Log in om te kunnen reageren

wubs23

wubs23

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2012 - 15:29

Hoi,

Ik had twee kleine vragen, ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Ik heb pas geleden appendicitis gehad, dit is via Laparoscopie (kijkoperatie) weggehaald.
Nu vroeg ik me af of iemand mij een link zou kunnen geven naar een video over hoe deze operatie eigenlijk te werk gaat.
Lijkt me erg interessant om dat eens te kunnen bekijken.

Verder had ik ook nog een vraag over placebos.
We weten dat er zoiets is als een placebo-effect.

Mijn vraag is hoe dit zit bij medicijnen die gewoon echt werken. Stel je hebt 2 personen die beiden een werkzaam medicijn krijgen. Tegen 1 wordt verteld dat dit een placebo is, tegen de ander niet.

Werkt het medicijn dan bij diegene die denkt dat het een placebo is dan ook minder?

Dus, werkt het placebo effect beide kanten op?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 maart 2012 - 16:33

... Ik heb pas geleden appendicitis gehad, dit is via Laparoscopie (kijkoperatie) weggehaald.
Nu vroeg ik me af of iemand mij een link zou kunnen geven naar een video over hoe deze operatie eigenlijk te werk gaat.
Lijkt me erg interessant om dat eens te kunnen bekijken. ...

Het volgende filmpje toont hoe een laparoscopische appendectomie verloopt:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2012 - 16:57

Dus, werkt het placebo effect beide kanten op?

Iets soortgelijks bestaat in ieder geval wel, het zgn 'nocebo' effect waarbij iemand erop achteruit gaat als hij verwacht dat een medicijn of behandling bepaalde negatieve effecten (bijv bijwerkingen van medicijnen) zal hebben.

Ik denk niet dat er veel onderzoek zal zijn waarbij iemand welk een werkzaam middel krijgt, maar verteld wordt dat het om een placebo gaat. Zoiets kan natuurlijk ook gevaarlijk zijn omdat het medicijn wel degelijk fysiologische effecten heeft, en mogelijk ook onverwachtse bijwerkingen.
Victory through technology

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 maart 2012 - 18:12

Ik had twee kleine vragen, ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Om het overzichtelijk te houden zou het de volgende keer handiger zijn als je beide vragen in een apart topic stelt. Dan kan je vraag mogelijk gerichter worden beantwoord, en zal het voor andere gebruikers ook makkelijker zijn om jouw topic te vinden. Alvast bedankt! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

wubs23

wubs23

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2012 - 16:19

Om het overzichtelijk te houden zou het de volgende keer handiger zijn als je beide vragen in een apart topic stelt. Dan kan je vraag mogelijk gerichter worden beantwoord, en zal het voor andere gebruikers ook makkelijker zijn om jouw topic te vinden. Alvast bedankt! :)

Ja daar heeft u gelijk in; ik zal dit volgende keer doen.

Dank jullie beiden voor de reacties; het is me nu duidelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures