Benodigde kracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Benodigde kracht

Hallo allemaal,

Eerst even dit, ik heb weinig tot geen verstand van natuurkunde maar ik zit met een vraag. Ik ga hem proberen te stellen maar mocht ik de vraag niet goed stellen, verkeerde eenheden gebruiken bijvoorbeeld, laat het dan even weten.

Stel je hebt een 1Mw generator, als ik het nu goed begrijp heb je om dat ding aan te drijven +-1000000N/ms seconde nodig (zit het anders gebruik dan deze cijfers). Nu heb ik altijd geleerd, ja ja er is wel wat blijven hangen, dat als je afstand neemt van de as je wel meer snelheid nodig hebt maar minder kracht door de hefboomwerking(?). Komt mijn vraag. Stel je zit 25 meter van de as vandaan hoeveel kracht is dan nog nodig om het ding te laten draaien. Eigenlijk zou ik het willen weten zonder de snelheid, ik moet een soort de afname in de weerstand weten bij de gegeven afstand. Grote vraag, hoe reken ik dit uit, of vraag ik dingen die niet kunnen.

Nogmaals ik heb geen verstand van natuurkunde dus misschien stel ik mijn vraag verkeerd, just shoot!

Groetjes en enorm bedankt alvast,

Ningizza

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Benodigde kracht

Stel je hebt een 1Mw generator, als ik het nu goed begrijp heb je om dat ding aan te drijven +-1000000N/ms seconde nodig (zit het anders gebruik dan deze cijfers).
Een generator van 1MW levert een vermogen van 1 miljoen Watt, ofwel een energie van 1 miljoen Joule (1 MJ) per seconde. Wat is de exacte context waarin je je vraag wenst te stellen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Benodigde kracht

1W = 1Nm/s, niet N/ms

Wat jij wil weten is het koppel (in Nm) denk ik. Schets eens je vraag volledig?

Een generator drijf je niet zomaar aan...

Berichten: 5

Re: Benodigde kracht

@mathfreak