Springen naar inhoud

Oplosbaarheid co2

• Log in om te kunnen reageren

gijsiiee

gijsiiee

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2012 - 11:31

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagstuk over scheikunde. Wij hebben met een PO het calciumcarbonaat gehalte van tandpasta bepaald. Met een reactie tussen het carbonaat en zoutzuur waarbij er CO2 ontstaat en die hebben we opgevangen.

Die CO2 hebben we opgevangen in een maatcilinder met water die op de kop stond in een groot bekerglas.

Het probleem is dat CO2 in bepaalde mate oplost in water. De docent zei dat we hier rekening mee moesten houden.
In binas heb ik gevonden dat 38,8 x10^-3 mol CO2 kan oplossen in 1 liter water.

Gemiddeld ontstond er ongeveer 60ml, wat overeenkomt met 2,5x10^-3 mol.

Kan iemand mij helpen hoe ik hieruit kan berekenen hoeveel CO2 er oplost in water. De maatcilinder was er een van 250ml.

Bedankt!

gijs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2012 - 12:37

In binas heb ik gevonden dat 38,8 x10^-3 mol CO2 kan oplossen in 1 liter water.

Kan iemand mij helpen hoe ik hieruit kan berekenen hoeveel CO2 er oplost in water. De maatcilinder was er een van 250ml.

als er 0,0388 mol kan oplossen in 1 liter, hoeveel mol kan er dan oplossen in 0,25 L ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

gijsiiee

gijsiiee

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2012 - 13:17

delen door 4? dus 0,0097 mol in 0,25liter.

er ontstond 0,0025mol. Betekent dus dat er eigenlijk 4x zoveel CO2 is ontstaan?

Dit zouden onze berekeningen helemaal in de war brengen en dan zou er niks meer van kloppen.

Met de opstelling die wij gebruiken, zou het dan zo zijn dat alle CO2 oplost in wateR?

want we hebben ook hetzelfde water meerdere keren gebruikt.( het water in de maatcilinder niet ververst)

daar kwamen ongeveer dezelfde waarden uit. is dat niet vreemd?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2012 - 15:29

delen door 4? dus 0,0097 mol in 0,25liter.

er ontstond 0,0025mol. Betekent dus dat er eigenlijk 4x zoveel CO2 is ontstaan?

Nee, dat betekent alleen maar dat er 4 x zoveel CO2 in dat water zou kunnen oplossen als dat er in jouw proeven zich verzamelde bóven dat wateroppervlak. Hoeveel er daadwerkelijk oploste is ieders gok. Vermoedelijk maar een zéér gering percentage, dat een beetje zal variëren met hoever je de CO2 door het water liet borrelen en hoe lang je proef duurde.

De docent zei dat we hier rekening mee moesten houden.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hóe, behalve door de hoeveelheid opgeloste CO2 te gaan bepalen, of door proeven te gaan doen met bekende hoeveelheden carbonaat en zuur, zodat je wéét hoeveel CO2 je produceert, en dat dan met dezelfde methode na te meten onder gelijkblijvende omstandigheden, zodat je kunt beoordelen welke invloed je meetmethode heeft op je meetresultaten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

gijsiiee

gijsiiee

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2012 - 15:49

Nee, dat betekent alleen maar dat er 4 x zoveel CO2 in dat water zou kunnen oplossen als dat er in jouw proeven zich verzamelde bóven dat wateroppervlak. Hoeveel er daadwerkelijk oploste is ieders gok. Vermoedelijk maar een zéér gering percentage, dat een beetje zal variëren met hoever je de CO2 door het water liet borrelen en hoe lang je proef duurde.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hóe, behalve door de hoeveelheid opgeloste CO2 te gaan bepalen, of door proeven te gaan doen met bekende hoeveelheden carbonaat en zuur, zodat je wéét hoeveel CO2 je produceert, en dat dan met dezelfde methode na te meten onder gelijkblijvende omstandigheden, zodat je kunt beoordelen welke invloed je meetmethode heeft op je meetresultaten.

Okee hardstikke bedankt!

Dit is allemaal voor de discussie, maandag moeten we het PO inleveren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures