Springen naar inhoud

Gevolg loonmatiging

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2012 - 15:24

Mijn economiemodule geeft aan:

Een gevolg van loonmatiging is voor de werkgelegenheid:

1.) Minder extra consumptie --> mogelijk meer investeringen en meer export --> waardoor de werkgelegenheid per saldo kan toenemen.

Dat er minder geconsumeerd wordt bij loonmatiging is vrij logisch, maar dat er meer investeringen worden gedaan vind ik dan toch niet geheel te volgen. Ik zou denken dat als er minder geconsumeerd wordt, er mogelijk wel meer gespaard wordt --> dat door banken kan worden uitgeleend aan investeerders --> meer productie --> meer werkgelegenheid. Maar het punt is wel dat als men minder loon ontvangt er ook minder gespaard zal worden, immers, je zult toch graag een brood en een pak melk in de koelkast willen hebben staan.

Bedoelen ze dan dat er enkel minder luxe goederen worden gekocht als er sprake is van loonmatiging, de eerste behoefte zullen denk ik toch wel bevredigd worden--> relatief gezien meer geld over om te sparen --> meer geld voor investeerders om te lenen/investeren... Is dit het, of zit er een andere reden achter?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2012 - 17:05

Ik denk dat simpelweg wordt bedoelt dat als loonkosten dalen, bedrijven dit geld overhouden voor nieuwe investeringen. Tevens wordt het product goedkoper hetgeen export bevorderend werkt.

Veranderd door shimmy, 10 maart 2012 - 17:08

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2012 - 19:16

Ik denk dat simpelweg wordt bedoelt dat als loonkosten dalen, bedrijven dit geld overhouden voor nieuwe investeringen. Tevens wordt het product goedkoper hetgeen export bevorderend werkt.

Hmmm, ik zou verwachten dat als de loonkosten dalen, daarbij ook de arbeidsproductiviteit van het personeel daalt en er daardoor minder hoogwaardige producten worden geproduceerd, wat het bedrijf in het kostenplaatje terug zal zien in de zin dat er minder winst zal worden gemaakt --> minder ruimte voor (meer) productie --> minder investeringen.

Daarbij, als de lonen dalen, wie gaat de geproduceerde producten dan kopen? De consumenten zullen immers minder te besteden hebben; vraag neemt dus af, terwijl het aanbod groter wordt of gelijk blijft...prijzen van die producten zullen gaan stijgen, en enkel mensen met de juiste behoefte zullen die opkopen...lijkt me eigenlijk niet echt het investeren waard.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2012 - 19:45

Wie de geproduceerde producten volgens deze theorie zou moeten kopen staat in je eigen citaat: meer werkgelegenheid (het totaal aan consumenten heeft wel meer te besteden) en meer export.

Veranderd door shimmy, 10 maart 2012 - 19:47

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2012 - 19:58

Hmmm, ik zou verwachten dat als de loonkosten dalen, daarbij ook de arbeidsproductiviteit van het personeel daalt en er daardoor minder hoogwaardige producten worden geproduceerd, wat het bedrijf in het kostenplaatje terug zal zien in de zin dat er minder winst zal worden gemaakt --> minder ruimte voor (meer) productie --> minder investeringen.

Economische modellen nemen aan dat als jij geen loonsverhoging krijgt, dat je er niet minder hard zult gaan werken.

Daarbij, als de lonen dalen, wie gaat de geproduceerde producten dan kopen? De consumenten zullen immers minder te besteden hebben; vraag neemt dus af, terwijl het aanbod groter wordt of gelijk blijft...prijzen van die producten zullen gaan stijgen, en enkel mensen met de juiste behoefte zullen die opkopen...lijkt me eigenlijk niet echt het investeren waard.

De producten worden geŽxporteerd naar het buitenland. Doordat de lonen relatief laag zijn ten opzichte van het buitenland, zijn de producten dat ook. Loonmatiging zorgt ervoor dat de concureerbaarheid van het eigen land (in theorie) toeneemt. De implicitie aanname daarbij is dat het buitenland niet aan loonmatiging doet en er geen exportbelemmeringen (bijv. invoerrechten) betaald hoeven te worden.

Overigens is het maar de vraag of een bedrijf gaat investeren. De laatste tien jaar is het een trend geworden dat er meer naar de korte termijn (investeren is lange termijn) wordt gekeken: winstmaximalisatie voor de aandeelhouders. En ik denk dat de jouw economiemodule ook geen rekening houdt met een globale economische crisis, want dan gaan dit soort redeneringen ook niet op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2012 - 01:43

Economische modellen nemen aan dat als jij geen loonsverhoging krijgt, dat je er niet minder hard zult gaan werken.

Kan ik daaruit afleiden dat het dan puur een theoretisch model is, wat je in de praktijk nauwelijks tot niet terugziet?

De producten worden geŽxporteerd naar het buitenland. Doordat de lonen relatief laag zijn ten opzichte van het buitenland, zijn de producten dat ook.

Maar dan ben je dus eigenlijk een soort lage lonen land aan het creŽren...tenminste als die spiraal dan zo door blijft gaan?!

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2012 - 09:06

Volgens mij trek je gewoon veel te veel praktische conclusies uit wat slechts een soort theoretische basisstelling is. Wat de werkelijke effecten zijn van loondaling of matiging is natuurlijk afhankelijk van honderden andere variabelen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2012 - 11:55

Kan ik daaruit afleiden dat het dan puur een theoretisch model is, wat je in de praktijk nauwelijks tot niet terugziet?

"Nauwelijks" zou ik het niet willen noemen, maar economie is niet zo'n exact vak als wiskunde of natuurkunde dat is. In de praktijk spelen ook niet-exacte parameters een rol zoals vertrouwen en andere emoties. Die zijn lastig in een model te gieten.

Maar dan ben je dus eigenlijk een soort lage lonen land aan het creŽren...tenminste als die spiraal dan zo door blijft gaan?!

Alleen zet die spiraal zich niet door. Doordat je concurrerend bent, neemt de vraag toe, en daarmee ook het aantal arbeidsplaatsen. Aangezien personeel ook onderhevig is aan vraag en aanbod, zal de prijs van personeel weer gaan stijgen. Dit is bijvoorbeeld ook duidelijk te merken in China en India, waar de lonen inmiddels aan het stijgen zijn. En ook de Poolse klusjesmannen zijn al lang niet meer zo goedkoop als in het begin.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures