Springen naar inhoud

Co2

• Log in om te kunnen reageren

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2012 - 10:58

Hallo,
Ik heb een vraag over de invloed van de relatieve luchtvochtigheid op de CO2-gehalte.
Uit mijn experiment blijkt dat de CO2 gehalte toeneemt bij een grotere luchtvochtigheid.
Hoe kan dit? weet iemand verklaringen?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2012 - 12:19

beschrijf je experiment eens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2012 - 12:35

beschrijf je experiment eens?

We hebben met een Vaisala meetapparaat o.a. de CO2 concentratie gemeten met andere factoren die van invloed kunnen zijn, zoals luchtdruk, wind etc... Maar de ''Davis Vantage PRO weerstation '' zou alle andere invloeden die van invloed kunnen zijn op de co2 concentratie doorberekenen zodat we puur de invloed van de relatieve luchtvochtigheid hebben. de gegevens zijn van 12 uur 's middags op elke dag. maar er blijkt een spearman correlatie te zijn van 0,61. dat betekent dat er een sterk verband is die aangeeft dat de CO2 concentratie toeneemt bij meer luchtvochtigheid.
Maar CO2 kan toch beter in water oplossen? zou het dan niet omgekeerd moeten zijn? dat de fijne waterdeeltjes CO2 ''onttrekken uit lucht''?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2012 - 13:39

Maar CO2 kan toch beter in water oplossen? zou het dan niet omgekeerd moeten zijn? dat de fijne waterdeeltjes CO2 ''onttrekken uit lucht''?

waterdamp is geen (vloeibaar) water, bijgevolg kan er ook niets in oplossen.

Voor de rest vraag ik me af of een Spearmancorrelatie van 0,6 wel zo sterk is.

Overigens, welke lucht werd bemonsterd? Binnenlucht of buitenlucht? Op welke dagen?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2012 - 14:44

waterdamp is geen (vloeibaar) water, bijgevolg kan er ook niets in oplossen.

Voor de rest vraag ik me af of een Spearmancorrelatie van 0,6 wel zo sterk is.

Overigens, welke lucht werd bemonsterd? Binnenlucht of buitenlucht? Op welke dagen?

het is in de buitenlucht in Jena, Duitsland. De hele maand juni. in 2011
de spearmancorrelatie is van -1 tot 1. 0= geen correlatie groter dan 0 is steeds sterker met 1 als sterkst. positief een positieve correlatie, toch?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2012 - 14:50

Dan kan ik me voorstellen dat begroeiing op zonniger en dus waarschijnlijk drogere dagen een hoop CO2 uit de lucht vreet, en op bewolktere en dus gemiddeld (lucht)vochtigere dagen wat minder.

(Laat ik wat betreft die correlaties maar beter een beetje op de vlakte blijven. Zo'n statisticus ben ik nou ook weer niet.)

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2012 - 19:22

de spearmancorrelatie is van -1 tot 1. 0= geen correlatie groter dan 0 is steeds sterker met 1 als sterkst. positief een positieve correlatie, toch?

Sorry het was de maand januari! is de invloed van begroeiing dan zo groot?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2012 - 19:59

Ja. Op een rustige zomerdag kan het CO2-niveau overdag aan het aardoppervlak makkelijk 100 ppm lager zijn dan 's nachts.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures