Logaritmische functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Logaritmische functie

Hallo

Ik heb op mijn GR TI-84 plus de nieuwste software 2.55 gedownload. Maar nu wil ik Logaritmische functies er in plaatse om een grafiek te krijgen. Maar elke keer als ik een functie plaats dan komt de grafiek heel raar uit te zien, en dat hoort niet.

Nu is mijn vraag. Hoe moet ik zo'n logaritmische functie nou invoeren in mijn GR om een goeie grafiek te krijgen?

vb. f(x)=²log(x+5) en g(x)=½^log(2x)-4

Als ik dit in mijn GR invoer dan krijg ik SYNTAX ERROR. En wanneer ik in plaats van die ²log gewoon 2log invoer, krijg ik een hele rare grafiek wat niet klopt.

in de bijlage kunne jullie zien hoe de grafiek er uit moet komen te zien.

kan iemand mij vertellen hoe ik dit in mn GR kan invoeren zodat ik een goeie grafiek krijg? heb namelijk morgen een toets over:S

alvast bedank!
Bijlagen
grafiek.png
grafiek.png (53.75 KiB) 834 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische functie

Je hebt de RR om van een grondtal a over te stappen op een door jou te kiezen grondtal bv g:
\(^a\log(x)=\frac{^g\log(x)}{^g\log(a)}\)


Hoe gaat nu je functie eruit zien?

Berichten: 37

Re: Logaritmische functie

Safe schreef:Je hebt de RR om van een grondtal a over te stappen op een door jou te kiezen grondtal bv g:
\(^a\log(x)=\frac{^g\log(x)}{^g\log(a)}\)


Hoe gaat nu je functie eruit zien?


Maar wat moet ik invullen in plaats van die g?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische functie

Welke log staan op je GRM?

Berichten: 37

Re: Logaritmische functie

Welke log staan op je GRM?


Ik heb een Ti-84 plus en daar staat links een knopje met LOG met daarboven in het blauw geschreven 10^x . Verder heb ik volgens mij geen andere log knoppen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritmische functie

Op een TI (83 en 84) staat het logaritme met grondtal 10, aangeduid met LOG, en het logaritme met grondtal e, aangeduid met LN. Als je het getal e nog niet kent, vergeet je dat maar :) . Feit is sowieso dat LOG staat voor logaritme met grondtal 10. Helpt dit je?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 37

Re: Logaritmische functie

Op een TI (83 en 84) staat het logaritme met grondtal 10, aangeduid met LOG, en het logaritme met grondtal e, aangeduid met LN. Als je het getal e nog niet kent, vergeet je dat maar :) . Feit is sowieso dat LOG staat voor logaritme met grondtal 10. Helpt dit je?


moet ik dan in plaats van 2log, 2LN invoeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritmische functie

Nee. Je zult nooit met logaritme grondtal 2 kunnen werken. Je zult je functie moeten omzetten in logaritme met grondtal 10. En dat doe je met de formule die Safe je gaf. Hier is a, in dit geval, 2 voor jou, en g 10. Snap je dit?

LN in LOG veranderen, heeft overigens sowieso geen nut, daar beiden niet met grondtal 2 zijn. Maar ken je e? Want zonee: vergeet LN.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 37

Re: Logaritmische functie

Drieske schreef:Nee. Je zult nooit met logaritme grondtal 2 kunnen werken. Je zult je functie moeten omzetten in logaritme met grondtal 10. En dat doe je met de formule die Safe je gaf. Hier is a, in dit geval, 2 voor jou, en g 10. Snap je dit?

LN in LOG veranderen, heeft overigens sowieso geen nut, daar beiden niet met grondtal 2 zijn. Maar ken je e? Want zonee: vergeet LN.
nee hebben nog niks gehad over die e. Dus het is niet mogelijk om die formules in te voeren en dan zo'n grafiek te krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische functie

Welk grondtal hebben de toetsen log en ln op jouw GRM? Als je dat niet weet, hoe kan je daar dan achter komen? Als je goed kijkt, ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritmische functie

Dus het is niet mogelijk om die formules in te voeren en dan zo'n grafiek te krijgen?
Jawel. Met de formule die Safe je reeds gaf... Maar uiteraard moet je die snappen (en kennen) om ze te kunnen gebruiken.

En vergeet die e en LN dan maar. Dan is enkel LOG van tel voor jou.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische functie

Kan je de volgende log met je GRM berekenen:
\(^2\log(8)=...\)
Kan je dat ook zonder je GRM ...

Reageer