Springen naar inhoud

Dynamische krachtimpuls

• Log in om te kunnen reageren

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2012 - 13:11

Ik heb problemen met het uitwerken van volgende oefening. Meerbepaald het formuleren van de vergelijkingen.

1.25.png

Hoe kan ik de kracht die op de puck komt uitschrijven in een vgl.? Immers die kracht is slechts een kortstondig aanwezig...
Ik ga bij de oefening ervan uit dat de puck reeds is bewegging was met een constante snelheid LaTeX
Dan weet ik dat de normaalkracht: LaTeX .
Echter heb ik dus problemen met het uitwerken van de krachtresultante in de x-richting.
LaTeX
De drijvende kracht zou bij ideale beweging (dus geen wrijving) aanwezig blijven en zodoende zou de puck blijven versnellen....Omdat er wrijving is zal er energieverlies zijn en de kracht (versnelling) worden uitgedempt om tot stilstand te komen. Dit is m'n intiutieve benadering alleszins...

Hoe moet ik dit probleem analytisch aanpakken/interpreteren?

Mvg.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2012 - 13:32

Ik dacht aan het volgende:

LaTeX

waarin b je dempingscoŽfficiŽnt is.

Volgens mij vind je de positievergelijking uit het oplossen van deze bewegingsvergelijking.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2012 - 13:59

Ik heb problemen met het uitwerken van volgende oefening. Meerbepaald het formuleren van de vergelijkingen.

1.25.png

Hoe kan ik de kracht die op de puck komt uitschrijven in een vgl.? Immers die kracht is slechts een kortstondig aanwezig...

ben je hier niet veel te moeilijk bezig? niemand vraagt toch om de kracht te berekenen die op de puck werd uitgeoefend door de hockeystick?

• bereken gemiddelde snelheid
  • neem aan dat de versnelling (vertraging) van de puck a.g.v. de wrijving eenparig is.
  • je weet nu ook de beginsnelheid (dat is probleem 1 opgelost)

• een beginsnelheid en een tijd geeft een versnelling.
  • veronderstel de massa van de puck op 1 kg (niet nodig, maar het kan verhelderend werken)
  • bereken de wrijvingskracht.
  • bereken de normaalkracht van het ijs op de puck.
  • met een wijvingskracht en een normaalkracht kun je een wrijvingscoŽfficiŽnt berekenen. (probleem 2 opgelost)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2012 - 18:00

@In physics I trust:
Wel ik ben nog niet echt beproeft met bewegingsvgl ed. ik weet wel iets van differentiaalvgl en hoe ze op te lossen, maar de mechanische elementen zoals dempers ed. zijn relatief onbekend terrein. Maar ik vermoed dat de opzet van de oefening idd. niet is een differentiaalvgl. te moeten opstellen.

bereken gemiddelde snelheid
neem aan dat de versnelling (vertraging) van de puck a.g.v. de wrijving eenparig is.
je weet nu ook de beginsnelheid (dat is probleem 1 opgelost)

Wel de gemiddelde snelheid over die 30 m is: LaTeX
Maar dan weet ik hier nog niets mee lijkt me? Ik kan de snelheids/positie vergelijkingen uitschrijven als:
LaTeX
LaTeX
Maar op welke manier kan/moet ik die gemiddelde snelheid dan invoegen in de vgl.? Ik zie blijkbaar weer iets banaal over het hoofd.

Mvg.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2012 - 19:03

Ik zie blijkbaar weer iets banaal over het hoofd.

dat is het gevaar als je eenmaal begint te moeilijk te denken. Klinkt heel lullig om te zeggen, en zo is het niet bedoeld, maar wat je over het hoofd ziet is niveau vmbo3, inderdaad best banaal dus :) :
  • bij een eenparige versnelling met begin- of eindsnelheid 0 is de eind- of beginsnelheid het dubbele van de gemiddelde snelheid.
eenparig.png

algemener voor eenparig versnelde bewegingen: LaTeX
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 maart 2012 - 20:36

Je gebruikt de volgende 2 formules
LaTeX ( formule :A)
LaTeX (formule:B)
LaTeX
LaTeX
Vul dit in formule B in en bereken dan v(0)

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2012 - 12:35

dat is het gevaar als je eenmaal begint te moeilijk te denken. Klinkt heel lullig om te zeggen, en zo is het niet bedoeld, maar wat je over het hoofd ziet is niveau vmbo3, inderdaad best banaal dus :

Ja, ben dat dus stomweg vergeten :) . Mensjonge toch, wat dom eigenlijk :) ...
Ach weeral een les uit getrokken: houdt het zo simpel mogelijk.

Voor geintereseerden zal ik ff. korte uitwerking geven:
LaTeX
LaTeX
A.d.h.v. de snelheidsvgl. volgt daardan dan de versnelling uit: LaTeX

Deze versnelling heb je nodig om de kinetische wrijvingscoefficiet te bepalen, zie ook de post van JVD.

mvg

Veranderd door hwgxx7, 12 maart 2012 - 12:39

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 maart 2012 - 18:13

Die antwoorden zijn goed
LaTeX
LaTeX
Om die f ( wrijvingscoefficient) te berekenen geldt de volgende formule
LaTeX =Totale negatieve arbeid die verricht wordt door de maximaal optredende wrijvingskracht gedurende de afstand van 30 meter

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 maart 2012 - 18:18

Om die f ( wrijvingscoefficient) te berekenen geldt de volgende formule
LaTeX

=Totale negatieve arbeid die verricht wordt door de maximaal optredende wrijvingskracht gedurende de afstand van 30 meter

dat kan ook, maar
Fw=m∑a
Fw=(Ķ∑Fn=)Ķ∑m∑g

==> Ķ=a/g kan ook

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2012 - 21:23

dat kan ook, maar
Fw=m∑a
Fw=(Ķ∑Fn=)Ķ∑m∑g

==> Ķ=a/g kan ook

Zo heb ik het idd. bepaald, al kan hier natuurlijk het behoud van energie en arbeid op worden toegepast om de kinematica te bepalen.

LaTeX

LaTeX

LaTeX
De arbeid geleverd door de wrijvingskracht remt de puck verder af zodat alles wordt omgezet in warmte. Dus gedt:
LaTeX
In linker-en rechterlid kan de massa worden geschrapt zodat de kinetische wrijvingscoefficient hieruit kan worden gevonden.

Mss.nog een bijkomende vraag hierop: hoe kan ik alsnog zulke soort krachtinputs mathematische neerschrijven? De kracht heeft namelijk niet echt een continu verloop. De puck ondervindt slechts een kortstondige krachtstoot...?

mvg

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 maart 2012 - 22:30

Mss.nog een bijkomende vraag hierop: hoe kan ik alsnog zulke soort krachtinputs mathematische neerschrijven? De kracht heeft namelijk niet echt een continu verloop. De puck ondervindt slechts een kortstondige krachtstoot...?

Ik weet niet of dat binnen je huidige kennis valt dan: dat wordt gewoonlijk gedaan met (Dirac-)impulsen. Zie ook hier.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 maart 2012 - 22:41

LaTeX

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 maart 2012 - 22:53

En dit draadje is mogelijk dan ook wel interessant voor je.

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2012 - 20:41

Ik weet niet of dat binnen je huidige kennis valt dan: dat wordt gewoonlijk gedaan met (Dirac-)impulsen

Dit heeft te maken met de Laplace transformatie, heb ik ergens vaag gehoord of gelezen... Ben er in ieder geval niet echt intens mee bezig. Indien zulke soort problemen m'n pad kruisen, zal ik aan dit topic in ieder geval terugdenken.

dankjwel voor alle antwoorden
mvg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures