Bloed geven en DNA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Bloed geven en DNA

Ik vroeg me af: Als je bloeddonor bent dan geef je bloed aan mensen. Maar alle cellen in je lichaam bevat toch je eigen erfelijke informatie (DNA)? Past je lichaam zich aan? Of maakt het niet uit? Ik weet hoe het zit met bloedgroepen en dergelijke.

Berichten: 3

Re: Bloed geven en DNA

Heb je ooit van resusfactoren gehoord??

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Bloed geven en DNA

De bloedcellen delen zich niet om te beginnen. Rode bloedcellen bevatten geen celkernen en dus nauwelijks DNA.

Voorts wordt veel van dit gedoneerd bloed ontdaan van bloedcellen, zodat alleen het plasma overbijft.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 704

Re: Bloed geven en DNA

Sophia? schreef:De bloedcellen delen zich niet om te beginnen. Rode bloedcellen bevatten geen celkernen en dus nauwelijks DNA.

Voorts wordt veel van dit gedoneerd bloed ontdaan van bloedcellen, zodat alleen het plasma overbijft.


RBC's bevatten dus geen DNA :shock: (tenzij je reticulocyten meetelt als RBC) --> ze hebben ook geen mitochondrien die mitchondriaal DNA hebben. DNA uit bloed wordt verkregen uit leukocyten.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Bloed geven en DNA

Ik vroeg me af: Als je bloeddonor bent dan geef je bloed aan mensen. Maar alle cellen in je lichaam bevat toch je eigen erfelijke informatie (DNA)? Past je lichaam zich aan? Of maakt het niet uit? Ik weet hoe het zit met bloedgroepen en dergelijke.
Ik snap eerlijk gezegd je vraagstelling niet helemaal.

Ben je bang dat het DNA van een ander schade kan doen,

Of dat je door een transplantatie een beetje van de persoonlijkheid van een ander binnen krijgt?

Stel dat je een paar witte bloedcellen (met DNA) binnen krijgt van een ander dan zal je immuun systeem daar snel mee afrekenen.

Verder bevatten rode bloedcellen vaak wel RNA.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Bloed geven en DNA

Cellen die meekomen bij een bloedtransfusie kunnen zich niet delen. Ze zullen een tijdelijke functie vervullen in het lichaam van de gastheer. Naar verloop van tijd sterven ze weer af, zonder een spoor achter te laten in het lichaam van van de gastheer (op wellicht een verhoogde afweer tegen cellen van de donor na dan).
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Bloed geven en DNA

Yvonne schreef:Ik vroeg me af: Als je bloeddonor bent dan geef je bloed aan mensen. Maar alle cellen in je lichaam bevat toch je eigen erfelijke informatie (DNA)? Past je lichaam zich aan? Of maakt het niet uit? Ik weet hoe het zit met bloedgroepen en dergelijke.
Ik snap eerlijk gezegd je vraagstelling niet helemaal.

Ben je bang dat het DNA van een ander schade kan doen,

Of dat je door een transplantatie een beetje van de persoonlijkheid van een ander binnen krijgt?

Stel dat je een paar witte bloedcellen (met DNA) binnen krijgt van een ander dan zal je immuun systeem daar snel mee afrekenen.

Verder bevatten rode bloedcellen vaak wel RNA.
RNA is instabiel en vervalt snel. Het zal over het algemeen uitsluitend een functie vervullen binnen de betreffende cel en niet daarbuiten. Daarbij is de kans zeer groot dat het RNA in die cellen 100% identiek is aan RNA uit lichaamseigencellen. De genetische verschillen van mens tot mens zijn tenslotte miniem...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 20

Re: Bloed geven en DNA

een werkelijk verbazingwekkende vloeistof die in het bloedvatenstelsel van mensen circuleert ze voert voedingstoffen en zuurstoffenaan,voert afbraakproducten af en speelt een belangrijkerol bij het beschermen van het lichaaam tegen infectie.mar het komt wel voor als mensen bloed neem kan ze soms heel ziek blijven worden en soms wil het lichaam de bloed niet, wat mensen ook zegt mensen bloed kan op elkaar lijken maar van idereen blijft uniek maar er zijn nieuw manieren om je eigen bloed te bevorderen en ook operaties die zonder bloed kan worden vericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Bloed geven en DNA

Ik begreep maar weinig van je post, kun je een en ander misschien wat anders formuleren? Dan kan ik proberen je vragen te beantwoorden.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Reageer