Temperatuur dunne folie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 77

Temperatuur dunne folie

Hallo allemaal,

Voor mijn werk ben ik een infrarood-sensor aan het zoeken die de temperatuur kan meten van plastic folie van ongeveer 30micron dik. De folie is semi-transparant en semi-reflectief. Dat zorgt ervoor dat ik met een normale sensor niet de temperatuur van de folie, maar de temperatuur van de achtergrond waarneem.

Weet iemand van jullie een (goedkope) oplossing om toch de temperatuur van de folie te kunnen meten? Het gaat om PE-folie, twee lagen van 30micron op elkaar.

Ik heb de folie met een warmtecamera bekeken en daarmee kijk ik door de folie heen. Ik maak hieruit op dat de folie transparant is in het infrarood-gebied. Is er echter een manier om te bepalen of de folie voor een bepaalde golflengte in het infrarood-gebied ondoorlatend is? En weet iemand of er sensoren bestaan die alleen deze golflengte waarnemen?

Wanneer jullie meer informatie nodig hebben om mijn vraag te begrijpen hoor ik het graag!

Verder staat deze vraag ook nog op de website Circuitsonline.net met de vraag of er een specifieke sensor bestaat voor deze toepassing, maar de exacte wetenschap achter deze vraag wil ik ook graag begrijpen.

Alvast bedankt!

Berichten: 336

Re: Temperatuur dunne folie

Kun je iets meer vertellen over het experiment wat je wil gaan uitvoeren?

Ga je er bijvoorbeeld licht op schijnen?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 77

Re: Temperatuur dunne folie

Hier bij FP International wordt commercieel folie geproduceerd voor de verpakkingsindustrie. De grondstof voor de folie wordt gemengd, verwarmd, gemengd en door een die geperst waardoor een buis ontstaat met wanden van ongeveer 30 micron dik. Voordat de folie wordt platgedrukt dient de folie van dik 200 graden af te zijn gekoeld naar ongeveer 50 graden. Wanneer de temperatuur warmer is, plakken de lagen aan elkaar en is het product waardeloos. vandaar dat ik voordat de buis van folie wordt platgedrukt graag wil meten hoe warm de folie is, anders moet de koeling worden aangepast.

tot zover de case.

Het probleem met PE-folie is - zo heb ik begrepen - dat je de temperatuur daarvan alleen op een golflengte van 3,4micrometer kunt meten. De vraag is: hoe?

Berichten: 336

Re: Temperatuur dunne folie

Zoek eens naar IMPAC pyrometers. Misschien kun je ze een email sturen of zij pyrometers hebben die meten op 3.4 micron.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 77

Re: Temperatuur dunne folie

Mail is gestuurd, ik hou je op de hoogte van de vorderingen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Temperatuur dunne folie

Polyetheen is dubbelbrekend. Misschien laat polarisatiemikroscopie tijdens de afkoeling verschillende beelden zien, dat zou je kunnen onderzoeken.

Misschien kun je de meetdikte van de laag plastic vergroten door meervoudige reflectie tussen twee spiegels

Berichten: 77

Re: Temperatuur dunne folie

Polyetheen is dubbelbrekend. Misschien laat polarisatiemikroscopie tijdens de afkoeling verschillende beelden zien, dat zou je kunnen onderzoeken.
Sorry, hier verlies je me even. Ik vermoed dat voor polarisatiemikroscopie niet mogelijk is omdat de stof niet altijd exact even eenduidig gemengd is en niet altijd consequent even dik. Ik ben overigens niet bekend met de techniek, dus wanneer ik onzin vertel, mijn excuses.
Misschien kun je de meetdikte van de laag plastic vergroten door meervoudige reflectie tussen twee spiegels
Kijk dit begrijp ik beter! Zou je dit misschien extra kunnen toelichten? Bedoel je met een spiegel en een halfdoorlatende spiegel? Of met meerdere spiegels onder een bepaalde hoek, zoals de beweegbare badkamerspiegels?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Temperatuur dunne folie

Sorry, hier verlies je me even. Ik vermoed dat voor polarisatiemikroscopie niet mogelijk is omdat de stof niet altijd exact even eenduidig gemengd is en niet altijd consequent even dik.
Ik vermoed dat het verschil tussen het koude plasticfolie en de warme grondstof duidelijk zichtbaar is met gepolariseerd licht (met analysator gekruist t.o.v. de polarisator). Maar ik heb er ook geen ervaring mee.
Kijk dit begrijp ik beter! Zou je dit misschien extra kunnen toelichten? Bedoel je met een spiegel en een halfdoorlatende spiegel? Of met meerdere spiegels onder een bepaalde hoek, zoals de beweegbare badkamerspiegels?
Ja, zoiets. Eigenlijk dacht ik aan twee parallele spiegels waar een lichtstraal bijvoorbeeld honderd keer heen en weer kaatst. Als de hoek van inval niet nul is dan is er geen overlap tussen de 98ste en de 100ste reflectie. De ene spiegel hoeft niet halfdoorlatend te zijn, als er maar ergens een ingangsvenster en een uitgangsvenster voor de lichtstraal is.

Berichten: 77

Re: Temperatuur dunne folie

Ja, zoiets. Eigenlijk dacht ik aan twee parallele spiegels waar een lichtstraal bijvoorbeeld honderd keer heen en weer kaatst. Als de hoek van inval niet nul is dan is er geen overlap tussen de 98ste en de 100ste reflectie. De ene spiegel hoeft niet halfdoorlatend te zijn, als er maar ergens een ingangsvenster en een uitgangsvenster voor de lichtstraal is.
Oké, dat begrijp ik. Maar het wordt moeilijker als we aannemen dat het medium dat ik wil meten ook meteen de emitter van de straling is. Het moet zijn eigen straling dus dusdanig verzwakken door door zichzelf heen te gaan... volgens mij is dat niet mogelijk toch? wellicht kun je even een schets maken van jouw idee? de opstelling is momenteel als volgt:

Code: Selecteer alles

------------  --> PE

------------  --> PE

   | |

   |_|		--> Sensor

|

|
Twee lagen PE met lucht er tussen, gemeten door een sensor die momenteel gevoelig is voor de golf van 7,9micrometer. Iedere PE-laag is 30micron dik. (dun)

thnx alvast

Berichten: 77

Re: Temperatuur dunne folie

Mijn excuses voor het omhoogschoppen van dit onderwerp, maar mijn vraag is helaas nog steeds niet helemaal beantwoord en ik wil hem toch graag even warm houden.

Ik hoop dat we er nog eens goed over kunnen nadenken! Filters gebruiken is waarschijnlijk niet mogelijk, deze zijn gewoonweg te duur.

Heeft er verder niemand ervaring met het waarnemen/meten van dergelijke stralingen?

Reageer