Genen die de haarkleur bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Genen die de haarkleur bepalen

Hallo,

Mijn vriend heeft donkerbruin haar, een donker huidstype en blauwe ogen. Hij is van Portugese nationaliteit.

Ikzelf heb rosse haren, een licht huidstype en blauwe ogen.

Dat ons kindje blauwe ogen zal krijgen, lijkt waarschijnlijk.

Maar wat is de meest waarschijnlijke uitkomst van de haarkleur?

In de familie van mijn vriend heeft echt iedereen (elke generatie) donker haar, enkel zijn broer was een tikkeltje blond toen hij jong was.

In mijn familie heb ik langs mijn vader zijn kant een tante met wat rossig haar, en langs mijn moeders kant een oma met ros haar. Mijn ouders zelf en mijn vele broers en zussen zijn blond/bruin.

Iemand een idee wat onze haarkleurencombinatie zal geven?

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genen die de haarkleur bepalen

Dat kunnen we niet weten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 236

Re: Genen die de haarkleur bepalen

Volgens mij zal jullie kind van de vader donker haar erven en van de moeder rosse haar erven.

Het kind heeft dan donker x rosse en dit zou resulteren in donker omdat donker dominant is over rosse.

Het kan dat de vader van generaties terug toch 1 maal rosse in zijn genen heeft en dat kan je een rosse harig kind krijgen.

Het kan ook dat de vader naast donder 1 maal blond in zijn genen heeft en dan zou het kind blond kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genen die de haarkleur bepalen

Doffer, hierbij gebruik je een verkeerde aanname. Doordat haarkleur polygenetisch is, kan je aan de hand van een dergelijke beschrijving geen betrouwbare voorspelling maken over de haarkleur.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Genen die de haarkleur bepalen

Hallo

Alvast bedankt voor je antwoord, Doffer & Wouter! :-)

Ik ben ook niet op zoek naar een exacte voorspelling, maar ik ben nieuwsgierig naar wat het resultaat zou KUNNEN zijn.

Uiteindelijk maakt het niet uit hoor, maar er zijn toch bepaalde wetenschappelijke feiten, zoals dat donker haar domineert, zoals Doffer zegt. Aan de hand hiervan kunnen we toch van bepaalde uitkomsten zekerder zijn dan van andere, toch?

Heb zelf ook nog wat zitten zoeken op internet, en aangezien hijzelf een zuiders type is (zuiden van Portugal en nog maar een jaar in België) en zijn familie ook allemaal donkere types zijn, neem ik aan dat de kans zéér groot is dat ons kindje donkere haren zal hebben?

Of klopt dit niet? Eén van zijn broers had toen hij jong was wel wat blondachtig haar, maar dat is nadien ook veranderd.

Weet het niet.. ben echt nieuwsgierig of iemand er genoeg kennis van heeft om hierover een goed gedocumenteerd antwoord te vormen :)

Bedankt alvast voor jullie feedback

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Genen die de haarkleur bepalen

Iemand met kennis zal als antwoord geven dat het niet te voorspellen is zoals eerder in dit topic is aangegeven. Het is dus weinig zinvol om te gaan speculeren over de haarkleur van je kind. Op internet is daar veel over te vinden. Misschien moet je zelf eens op zoek gaan naar literatuur hierover zodat je zelf een conclusie kan trekken. Niemand anders gaat dat hier voor jou doen wegens bovenstaande redenen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer