Springen naar inhoud

Krachtenberekeneningen verplaatsing.

• Log in om te kunnen reageren

fatje

fatje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2012 - 11:10

Hallo,

Ik en een paar andere scholieren zijn bezig met een opdracht voor school.
Hiervoor moeten wij een aantal krachtmetingen doen. Met natuurkunde hebben wij wel een beetje kennis gekregen van vectoren en basis krachtberekeningen, maar wij hebben het nog niet echt gehad over krachtbereningen en verplaatsing.

Om het iets beter te begrijpen is het misschien handig als ik een aantal scenario's schets met wat ik graag zou willen weten en dat jullie dan (zo mogelijk) de berekening erbij doen.

1. Een object van 20 kilo wordt 5 meter horizontaal verplaatst terwijl hij op wielen staat, de wrijvingscoëfficient is te verwaarlozen. Hoeveel Newton/Energie wordt er verbruikt?

2. Een object van 20 kilo wordt verticaal 5 meter naar boven verplaatst. Hoeveel energie is hiervoor nodig?\

3. Een object van 20 kilo wordt 5 meter over een helling gereden (wielen dus geen wrijving). De hellingshoek is 45°.
Hoeveel energie wordt er verbruikt.

Wij kunnen al een beetje met vectoren rekenen, maar daarvoor moet je op schaal werken.
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 maart 2012 - 11:24

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2012 - 21:14

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 maart 2012 - 21:22

een object met een massa =20 kg wordt 5 meter horizontaal verplaatst terwijl het op wielen staat
Wat is de arbeid die op het object wordt uitgeoefent?
Hierbij ga ik ervan uit dat op tijdstip t=0 de snelheid van het object v=0
Na die horizontale verplaatsing van 5 meter waarvan ik maar even aanneem dat die verplaatsing van links naar rechts gericht is ,is de snelheid van het object weer nul
Ga nu na dat de totale arbeid die we op dit object moeten uitoefenen gelijk is aan nul

fatje

fatje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2012 - 07:31

Het spijt mij dat ik het niet na kan gaan, ik weet de berekening namelijk niet. Dus nagaan dat de totale arbeid die je op het object moet verrichten nul is kan ik niet. Maar de arbeid kan toch nooit nul zijn als er iets gebeurd? Mijn natuurkundeleraar sprak eens ervan dat arbeid iets was van kracht x afgelegde weg. In elk geval bedankt voor de reactie en de moeite! Ik heb de vraag ook al op een aantal andere fora gesteld maar nog geen antwoord terug.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2012 - 08:10

Maar de arbeid kan toch nooit nul zijn als er iets gebeurd? Mijn natuurkundeleraar sprak eens ervan dat arbeid iets was van kracht x afgelegde weg.

Je maakt het inzichtelijk een beetje ingewikkeld door de wrijving te verwaarlozen.
In ditr geval oefen je nu een kracht uit op het voorwerp over een zekere afstand, en brengt het daarmee op gang. Vijf meter verder oefen je een kracht uit in de tegengestelde richting over een zekere afstand om het weer tot stilstand te brengen. Dat betekent dat per saldo de arbeid 0 is.

Kun je mooi aantonen op een luchtrail: een karretje glijdt over een horizontaal opgestelde buis waarin allemaal kleine gaatjes zitten waardoorheen lucht wordt geblazen. Hierdoor wordt de wrijving heel klein. Een soort langwerpige airhockeytafel dus.

Zet aan beide uiteinden van de rail een veer. Trek het karretje tegen een van de veren en laat los. De veer oefent een kracht uit op het karretje over zijn indrukkingsafstand. De veer oefent een arbeid uit. Maar de rest van de rail wordt arbeidsloos en met constante snelheid afgelegd. De veer aan de andere zijde wordt ingedrukt. Veerkracht werkt nu de andere kant op, arbeid is negatief en als die veer helemaal is ingedrukt is de totale arbeid sinds de start gewoon nul. En inderdaad, de veer veert weer uit, en het karretje schiet terug naar de andere kant. Zonder dat we er nog energie aan toevoegen blijft dat karretje (theoretisch) tot in het oneindige heen en weer stuiteren (in de praktijk is er nog wel enige wrijving dus komt het na enige tijd toch wel tot stilstand, ergens op de rail).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 maart 2012 - 18:24

Ik heb gebruik gemaakt van de volgende formule
Als we als voorbeeld nemen een voorwerp met zekere massa m dat stilstaat op een ijsvlakte ,dan is de beginsnelheid nul. Nu gaan we op dat voorwerp een horizontale kracht uitoefenen die horizontaal van links naar rechts werkt.
Dan zal het voorwerp gaan versnellen en de snelheid zal in de tijd gezien toenemen.
Stel de snelheid op zeker tijdstip t gelijk aan v(max)
Dan zal de positieve arbeid die op het voorwerp is uitgeoefend van af t=0 tot tijdstip t gelijk zijn aan de toename van de kinetische energie van het voorwerp
Dus geldt:LaTeX
LaTeX
LaTeX
Als het voorwerp eenmaal zijn maximale snelheid heeft bereikt gaan we een kracht uitoefenen op het voorwerp die horizontaal van rechts naar linkd is gericht . We oefenen nu negatieve arbeid uit en de snelheid van het voorwerp zal tot nul dalen.
Nu geldt dat de negatieve arbeid gelijk is aan de afname van de kinetische energie van het voorwerp.
De toename van de kinetische energie van het voorwerp is LaTeX
De afname van de kinetische nergie van het voorwerp isLaTeX
LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures