Effectieve waarde blokgolf

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Effectieve waarde blokgolf

Beste,

Ik ben op zoek naar de verhouding tussen de topwaarde en de effectieve spanning.

Ik probeer deze formule te gebruiken:

Ueff = sqrt((1/(T2-T1)*int(U²(t)dt).. integraal over T1 tot T2

Kan iemand mij uitleggen hoe ik verder moet, en hoe ik stapsgewijs aan de verhouding kom.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Effectieve waarde blokgolf

Vertel eerst eens over welke golfvorm het gaat.

Is het een aan/uit blok met gelijke polariteit, of is het een blok die wisselt van +x volt naar -x volt?

Berichten: 6

Re: Effectieve waarde blokgolf

klazon schreef:Vertel eerst eens over welke golfvorm het gaat.

Is het een aan/uit blok met gelijke polariteit, of is het een blok die wisselt van +x volt naar -x volt?


Het gaat om een blokgolf, zo algemeen mogelijk.

Maar ik ga uit van gelijke polariteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Effectieve waarde blokgolf

Dan is de effectieve waarde gelijk aan de topwaarde maal de wortel uit de dutycycle.

Overigens bestaat er geen algemene blokgolf, daarom stelde ik de vraag.

Bij een blok die wisslet tussen een gelijke positieve en negatieve polariteit is het nl. anders. Daar is de effectieve waarde gelijk aan de topwaarde.

Berichten: 6

Re: Effectieve waarde blokgolf

klazon schreef:Dan is de effectieve waarde gelijk aan de topwaarde maal de wortel uit de dutycycle.

Overigens bestaat er geen algemene blokgolf, daarom stelde ik de vraag.

Bij een blok die wisslet tussen een gelijke positieve en negatieve polariteit is het nl. anders. Daar is de effectieve waarde gelijk aan de topwaarde.
Kun je mij uitleggen waarom de effectieve waarde bij gelijke positieve en negatieve polariteit gelijk is aan de topwaarde.

Alvast bedankt klazon! Ben al weer een stuk verder.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Effectieve waarde blokgolf

Kun je mij uitleggen waarom de effectieve waarde bij gelijke positieve en negatieve polariteit gelijk is aan de topwaarde.
Even aangenomen dat de spanning alleen heen en weer schakelt tussen de positieve en negatieve waarde, dus geen perioden met spanning nul: afgezien van het teken is de spanningswaarde op elke moment gelijk.

anders gezegd, stel dat je de spanning verliesvrij zou kunnen gelijkrichten, dan krijg je gewoon een gladde gelijkspanning.

Algemeen: effectieve waarde wordt ook wel aangeduid als RMS. Dat betekent Root Mean Square.

Vertaald: de wortel uit het gemiddelde van de kwadraten.

De werkwijze is dan: eerst de spanning op elk punt kwadrateren. Dan van al die kwadraten het gemiddelde nemen, en daaruit de wortel trekken.

Rekenvoorbeeld: stel dat je een blokspanning hebt die alleen positief gaat, met een topspanning van 10 volt en een dutycycle van 25%.

Het kwadraat van 10 volt is 100. Maar dat is gedurende 25% van de tijd.

Het gemiddelde van de kwadraten is dus 25.

De wortel uit 25 is 5. De effectieve waarde is dan 5 volt.

Komt overeen met wat ik in mijn vorige bericht zei: topspanning maal de wortel uit de dutycycle.

Kijk maar:

Dutycycle is 25% =0,25. Wortel uit 0,25 is 0,5.

0,5 x 10V is 5 V.

Berichten: 6

Re: Effectieve waarde blokgolf

Dankjewel klazon voor je heldere en snelle uitleg!

Ik snap nu beide principes.

Reageer