Neerslag reacties en oplosreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Neerslag reacties en oplosreactie

Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Daan Gerits ik zit in 4 Havo en ik heb een NG-Profiel met Scheikunde, Biologie, Wiskunde en Aardrijkskunde.

Maar ik ben eigenlijk hier gekomen omdat er een bepaald stukje is dat ik niet snap. Namelijk Oplosreacties.

Ik zal laten zien wat ik bedoel.

Ik moet in Binas op Tabel 45a opzoeken of bepaalde stoffen neerslaan of niet. en zodra iets slecht oplost (dus een s'je)

moet ik daar een oplosreactie van geven zo hier onder vermeld.

OH- NO3, 2-

-----------------------------------

Na+ | G | G

| |

Ba 2+ | S | G

zoals jullie vast wel weten staat S voor slecht oplosbaar en G voor goed oplosbaar.

Maar goed. Ik moet dus van Barium en Hydroxide een oplosreactie maken. Maar ik denk dat ik het fout doe dus ik plaats

wel gewoon 3 uitkomsten waar ik tussen twijfel. het kan zijn dat ze alle 3 fout zijn.

Ba 2+ (aq) + OH - (aq) ---> BaOH 2(s)

of

Ba 2+ (aq) + OH - (aq) ---> Ba[OH] 2 (s)

of

Ba 2+ (aq) + OH - (aq) ---> BaOH (s)

Ik ben een beetje vast gelopen. want bij nummer 2 is het zo dat je die moet gebruiken bij een neerslag reactie.

Zo gaat dat bij ons:

Ba 2+|

| <----GEEFT----> Ba[OH] 2

OH -|

PS. ALS ER EEN SPATIE TUSSEN DE ATOMEN EN HET NUMMEN STAAT BETEKENT DAT HET IONNUMMEN EN ALS ER

NIKS TUSSEN STAAT IS HET NUMMER GEWOON AANTAL ATOMEN ERVAN. ALS HET ALLEBIJ BEVAT

IS HET ZO DAT EERST HET AANTAL ATOMEN DAN EEN KOMMA EN DAARACHTER HET IONNUMMER MET LADING. SOMS OOK ZONDER.


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Oh ja nog 1 ding als er veel fouten in staan wees niet bang om me er op aan te spreken want ik ben niet zo'n kei in scheikunde.

EN ZOALS ALTIJD BEN IK DE FASES VERGETEN.

----------------------------------------------------------

Bewerkt

--------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Neerslag reacties en oplosreactie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Neerslag reacties en oplosreactie

Een tip vooraf: Je kan makkelijk chemische formules neertypen. Lees daarvoor even het volgende topic: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=129475

Begrijp ik goed dat je wilt weten welk van onderstaande reacties de juiste is?

Ba2+ (aq) + OH- (aq) Afbeelding (BaOH)2 (s)

Ba2+ (aq) + OH- (aq) Afbeelding Ba(OH)2 (s)

Ba2+ (aq) + OH- (aq) Afbeelding BaOH (s)

Als je de ladingen van Ba2+ en van OH- bekijkt, en als ik je vertel dat de stof rechts van de pijl neutraal moet zijn, hoeveel deeltjes Ba2+ en OH- moet je dan "bij elkaar gooien" om een neutrale stof te krijgen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer