Springen naar inhoud

Toelating universiteiten

• Log in om te kunnen reageren

negenenzeventig

negenenzeventig

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2012 - 07:16

Hallo,

Mijn vraag was waarom er toelatingseisen gelden voor universiteiten?

Ik bedoel; de open universiteit hanteert die eis niet, omdat die universiteit
nu eenmaal met het specifieke doel is opgericht studies aan te bieden aan
mensen die een tweede kans nodig hebben.

Maar is het op zich geen optie om van alle universiteiten de toelatingen
van iedereen (met of zonder hbo of vwo diploma) te accepteren en die
eisen te laten varen?

Ik vindt het op zich geen slecht idee en ik meen dat dit heel lang geleden
ook al aan de orde was.

Ik bedoel; diegenen die slagen zijn blijkbaar goed genoeg en diegenen
die niet slagen hebben pech gehad. Ik snap wel dat dat een heleboel
extra inspanningen van de universiteiten vraagt, maar dat zijn in feite
maar details. Het idee op zich is toch niets mis mee. (a la OU)

Groeten negenenzeventig.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 maart 2012 - 11:11

Verplaatst naar WSF Café.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2012 - 13:59

Iedereen die 21 jaar of ouder is kan via een Bericht bekijken
Ik bedoel; diegenen die slagen zijn blijkbaar goed genoeg en diegenen
die niet slagen hebben pech gehad. Ik snap wel dat dat een heleboel
extra inspanningen van de universiteiten vraagt, maar dat zijn in feite
maar details.[/quote]

Ik denk dat je je vergist in hoeveel het kost om de studie van een student te faciliteren. Bedenk je ook dat universiteiten niet afgerekend worden op hoeveel studenten ze hebben, maar op hoeveel er slagen. Verder komt een groot niveauverschil in de collegezaal de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede. (Je zegt "diegenen die niet slagen hebben pech gehad", maar als "diegenen die niet slagen" ondertussen de werkdruk van de docenten te erg verhogen hebben diegenen die wel slagen ook pech gehad.)

negenenzeventig

negenenzeventig

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2012 - 07:02

Hallo erikw,

Akkoord, duidelijk antwoordt.
Ik studeer momenteel cultuurwetenschappen aan de open universiteit en heb drie jaar geleden een colloquium doctum
afgelegd aan een hbo in Zwolle en ben daar toen ook voor geslaagd. (zij het met een 6,5 maar toch)

Ik had echter wel de indruk dat ze liever iemand hadden die een afgerond diploma hadden, want zeiden ze; dat staat
toch iets netter!!!

Met de universiteit van Leiden heb ik dat beeld eveneens, het lijkt alsof ze alleen maar het neusje van de zalm willen
en mensen die via een colloquium doctum binnen komen zijn toch tweede keus. (dat is mijn beeld althans)

Kijk, de open universiteit heeft dat beleid uiteraard niet, maar dan krijgt het wel een beetje het imago van afvalputje
van het hoger onderwijs. (hoewel Jan Timmer daar in het verleden ook een doctoraat heeft behaald)

Maar als ik het goed begrijp zou het meer een praktisch probleem zijn, dan dat er een principieel bezwaar zou zijn?

Groeten negenenzeventig.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2012 - 07:09

Dit is praktisch gezien onmogelijk voornamelijk door de kosten die het met zich meebrengen om iemand te laten studeren. Als iedereen zich voor elke studie kon inschrijven dan zouden er twee dingen kunnen gebeuren. Ten eerste zouden er studies zijn waar te veel mensen zich voor aanmelden en dus een slecht vooruitzicht op de banenmarkt hebben en ten tweede zou dit als resultaat hebben dat het niveau van de studie omlaag zal gaan doordat het slagingspercentage lager zal liggen en hierdoor minder geld per student beschikbaar zal zijn.

Los hiervan loop je tegen praktische problemen aan zoals aantal docenten, hoeveel studenten per college etc.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures