Springen naar inhoud

Golfeigenschappen

• Log in om te kunnen reageren

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2012 - 11:04

Waarom staat de deeltjessnelheid enkel loodrecht op de golfsnelheid bij transversale golven?
En waarom enkel parallel bij longitudinale golven?

Dit staat zo in de cursus vermeld, maar begrijp dit niet. Deeltjes hebben toch een willekeurige snelheidsrichting lijkt me...
Wat verstaat men bovendien onder deeltjessnelheid? Want an sich zijn deeltjes die bewegen ook een storing in het medium en dus een golf op zich...

mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2012 - 11:25

Waarom staat de deeltjessnelheid enkel loodrecht op de golfsnelheid bij transversale golven?
En waarom enkel parallel bij longitudinale golven?

Omdat dat is wat een transversale danwel longitudinale golf definieert.

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2012 - 13:25

bv. geluid is een drukgolf: de drukgolf zorgt voor plaatselijke onderdruk en overdruk zodat de materideeltjes verplaatst zullen worden en zodoende zal de drukgolf zich in het medium verplaatsen. Dit begrijp ik.

Maar de deeltjessnelheid is toch de snelheid van uw materie waaruit het medium is opgebouwd. Warme lucht heeft een grotere deeltjessnelheid dan koudere lucht? Maar wat hoe komt men dan toe tot de definitie voor transversale golven?

Je kan toch ook deeltjes vinden die loodrecht op het verloop van de transversale golf bewegen? Voord de duidelijkheiud:
het verloop van de transversale golf staat loodrecht op de verplaasting van de transversale golf. Dus volgens mijn redenering zullen er ook mediumdeeltjes zijn die de weg volgen van de verplaasting van de transversale golf...

Ik vindt dit daarom noral raar dat men stelt dat bij transversale golven de deeltjessnelheid enkel loodrecht is georienteerd op de golfsnelheid...Want er zijn ook deeltjes die niet volgens deze orientatie bewegen...

mvg

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2012 - 14:20

Je bent hier aan het praten over deeltjessnelheid en verplaatsing die op een veel lager niveau gebeuren. Een soort van ruis als je het zo wil. Dit wordt totaal gemaskeerd door het hoofdfenomeen.

http://www.wetenscha...s...st&p=614032
Ze ligt het stilst meetbare geluid (dat ik ken) zo rond de -9 tot -12 dB, wat direct weggemaskeerd wordt door luchtgeluid als er sprake is van longitudinale golven van een geluidsbron.
Ik ken die getallen van -9 tot -12 dB wel (dode kamers in normale omgevingstemperatuur en druk), maar weet nog steeds niet hoe die ooit gemeten zijn.

http://en.wikipedia....Brownian_motion
Animatie: http://galileo.phys....n/brownian.html

:) Dus als jij naar muziek luistert wordt die gestoord door die "Brownian Motion". Alleen bestaan er geen mensen die dat ooit zouden kunnen waarnemen.

Veranderd door E.Desart, 14 maart 2012 - 14:27

Eric

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2012 - 16:33

Dus als jij naar muziek luistert wordt die gestoord door die "Brownian Motion". Alleen bestaan er geen mensen die dat ooit zouden kunnen waarnemen.

Gelukkig maar dat we het niet kunnen horen dan..

Bedankt voor je uitleg, weet ik tenminste hoe de definitie te interpreteren.

grtz

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures