Definitie Robot en Machine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Definitie Robot en Machine

Hier op het werk een discussie:

Een robot is een machine, maar een machine is niet per se een robot. Wanneer is iets nu een robot en wanneer een machine??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!


Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Definitie Robot en Machine

Ja, dat had ik ook wel op kunnen zoeken. Maar eigenlijk had ik wat praktische voorbeelden willen hebben. Een lasrobot in een autofabriek, wordt toch een robot genoemd, terwijl hij geen dingen "beslist". Hij voert alleen maar vaststaande handelingen uit. Dit kun je ook van een lift zeggen, maar niemand is zo gek om een lift een robot te noemen. Een lift is namelijk een machine, zo is de algemene opvatting. Ik zie echter het verschil niet zo. Iemand wel (of iemand die mij dit kan uitleggen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 41

Re: Definitie Robot en Machine

Ik denk dat een robot een machine is die menselijke handelingen kan uitvoeren zoals lassen, iets vastnemen en veplaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Definitie Robot en Machine

Ik denk dat je een robot kunt definieren als een machine die wordt aangestuurt door een computer. Een lift heeft alleen een bedieningspaneel en verder weinig hoogdravends. Een een lasrobot, assemblagerobot e.d. werken volgens een uitgebreid computerprogramma. Dit programma wordt ook per opdracht geladen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Definitie Robot en Machine

Ja, maar een lift wordt ook aangestuurd door een computer. Hoe uitgebreid moet het programma dan zijn voordat je kan spreken over een computer? In sommige wolkenkrabbers moet je voor het instappen in een lift je gewenste etagenummer intoetsen, waarna wordt berekend in welke lift dat je kan instappen, zodat je altijd het snelst op je werkplek komt. Dit lijkt me toch wel redelijk ingewikkelde programmatuur, en dat kan ik van een lasrobot toch niet zeggen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Definitie Robot en Machine

Dit lijkt me toch wel redelijk ingewikkelde programmatuur...
Mee eens.
...en dat kan ik van een lasrobot toch niet zeggen.
Niet mee eens. Een lasrobot is nog vrij ingewikkeld. Hij met namelijk allerlei gegevens verwerken; waar licht hetgeen dat ik moet lassen, hoe lang is mijn laspunt op dit moment (moet wel contact maken, maar vonkvorming voorkomen) etc.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Definitie Robot en Machine

Oke, maar dan nog heb je het over twee machines die handelingen uitvoeren met behulp van programmatuur, waarvan de ene ingewikkelder is dan de andere. Toch is de ene een robot en de andere niet. Hoe ingewikkeld moet de programmatuur zijn om het een robot te noemen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Definitie Robot en Machine

Het verschil tussen een robot en een machine lijkt me te liggen in het volgende feiten:

A) Een robot kan reageren op zijn omgeving door middel van terugkoppelingen.

Dus een handeling is niet vaststaand maar wordt aangepast aan een gemeten waarde.

Een moderne lift heeft ook sensoren die meten hoeveel kg in de lift staat om te voorkomen dat ie overbelast raakt.

B) Een robot heeft een mate van bewegingsvrijheid in bepaalde assen.

Minimaal 3 assen lijkt me een redelijk beginpunt.

Een gewone lift kan alleen omhoog en omlaag maar niet opzij.

C) Een robot kan zelfstandig opereren om een bepaalde REEKS handelingen uit te voeren.

Meer dan 1 handeling is vereist.

Dus een machinale pers is geen robot.

Na deze feiten valt de lift af.

Want deze kan maar 1 handeling uitvoeren.

Een machine die een mens ophaalt en dan via trappenhuizen of schachten naar boven brengt is een robot.

Een lasrobot kan bewegen in meerdere assen, kan zelfstandig gereedschappen wisselen en heeft terugkoppelingen om het proces goed te laten verlopen.

Het mag volgens de opgesomde feiten een robot genoemd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Definitie Robot en Machine

Enrico, ik kan me wel vinden in je opsomming! Bedankt! :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer